Znají to nejen podnikatelé, ale prakticky všichni lidé, kteří někdy museli něco zařizovat na úřadech. Pracovník za přepážkou je odkáže na ustanovení zákona, o kterém do té doby neslyšeli a jehož paragrafy se musí řídit. Protože mnohasvazkové kompletní vydání sbírky zákonů nemá doma každý, a navíc málokdy obsahuje skutečně kompletní a aktuální změny zákonů, jsou živnostníci i veřejnost odkázáni na vyhledávání na internetu.
Jenže stát ani po mnoha letech digitalizace nedokázal vlastní zákony na webu přehledně zpřístupnit. Právě naopak. Zřejmě nejlepší pokus o vyhledávání v legislativě na Portálu veřejné správy před časem Ministerstvo vnitra bez náhrady zrušilo.
Díru na trhu tak zaplňuje soukromá společnost Aion CS a její projekt Zákony pro lidi, který funguje na stejnojmenných webových stránkách. „Společnost Aion CS byla založena poměrně dávno, v roce 1995. Přesto lze svým způsobem říci, že jsme takový věčný startup. Rádi začínáme nové věci,“ říká Pavel Gardavský, ředitel společnosti Aion CS. „Snažíme se, aby všechno, do čeho se pustíme, mělo smysl. A to znamená splnění tří podmínek: Musí nás to bavit. Musí nás to živit. Musí to aspoň trochu ‚pomáhat světu‘. A vlastně musím přidat i podmínku čtvrtou – chceme v tom být dobří,“ vypočítává Pavel Gardavský.
Bez zkušeností s paragrafy
Před osmi lety se právě z těchto důvodů pustili do vytváření portálu, který by lidem pomáhal zorientovat se v nepřehledné džungli zákonů. V té době přitom neměli s legislativou žádné zkušenosti. „Právní informatiku a právní informační systémy jsme se učili za běhu. Na projektech pro naše klienty a na tom, co se nám líbilo a nelíbilo na ostatních právních systémech, zejména v zahraničí. Nejdříve jsme vyráběli jednodušší weby se zobrazováním zákonů, pak komplexnější. Sbírali jsme zkušenosti, kapitál a odvahu. Našli jsme i byznys anděla a tak jsme se mohli pustit i do něčeho vlastního a většího,“ popisuje Pavel Gardavský zrod portálu.
Na počátku Zákonů pro lidi podle něj byla technologická vize. „Seskládat zobrazení právního předpisu z tisíců malých kousíčků v databázi stejně rychle, jako kdyby se zobrazoval jeden dokument. To by pak umožňovalo různé výběry, personalizace a přizpůsobení toho, co se klientovi zobrazí. Zákony pro lidi tak vznikly jako proof of concept (tedy přesunutí technologie k praktickému využití – pozn. redakce) takového řešení,“ pokračuje Pavel Gardavský.
Na začátku bylo podle něj nejtěžší dát dohromady data, tedy zdigitalizovat všechny zákony a strukturovat je v podobě, která nebyla nikde dostupná. „Za touto přípravou dat je pěkná řádka člověkoroků docela tvrdé a obtížně plánovatelné práce. Avšak zvládli jsme to a sebevědomě se domníváme, že pokud se týče obsahové správnosti a také celkové použitelnosti, jsou na tom Zákony pro lidi lépe, než kterýkoliv jiný právní informační systém v České republice, třeba i věhlasného jména,“ porovnává Pavel Gardavský. V současnosti firma dokončuje novou verzi portálu, která přinese řadu novinek.
Nahrazují selhání státu
Také autoři portálu potvrzují, že zájem o jejich služby do značné míry vychází z neschopnosti státu pokrýt tuto oblast. „Ono je to tak, že zákony tvoří stát. Podle pravidla ‚neznalost zákona neomlouvá‘ by je nám, svým klientům, tedy občanům a firmám, kteří si jej platí, měl také sdělovat, a to v takové podobě, abychom věděli ‚čeho neznalost nebude omluvena‘. Ale stát to nedělá. Respektive dělá to, ale v uživatelsky dost nepřátelské podobě. Přesněji řečeno, stát vám neposkytne aktuální znění zákona relevantní pro současnost, a pokud jej potřebujete, musíte hledat jinde,“ zmiňuje Pavel Gardavský.
„Takže jsme tenhle úkol, tedy zprostředkování aktuálních znění zákonů lidem, na pár let vzali se Zákony pro lidi za stát. Alespoň do doby než to stát zlepší,“ dodáví Pavel Gardavský s úsměvem.
S výslednou podobou portálu mohli být jeho autoři více než spokojení. „Fungovalo to překvapivě dobře a snadno se to používalo. Návštěvníci a posléze klienti přibývali nečekaným tempem. Až k současnému zhruba půl milionu měsíčních návštěvníků, kteří si při zhruba 1 milionu návštěv zobrazí 2 miliony zákonů. A každým rokem všechna tato čísla rostou přibližně o čtvrtinu. Je to zajímavý pocit vědět, že jsme se se Zákony pro lidi za předchozí měsíc alespoň pokusili posloužit přibližně každému dvacátému člověku, kterého potkáme,“ konstatuje Pavel Gardavský.
Dvě třetiny, tedy 20 až 25 tisíc návštěvníků denně, tvoří vracející se uživatelé. „Tedy klienti naší služby. Používají Zákony pro lidi nějak pro svou práci nebo zájmy – od právních profesionálů, kteří oceňují dostupnost předpisů během několika vteřin, přes studenty, po zaměstnance veřejné správy. Některým často a jiným občas nahrazujeme onu zmíněnou chybějící službu státu,“ porovnává Pavel Gardavský.
Zbývající třetinu tvoří lidé, kteří potřebují řešit svůj okamžitý problém – s exekucí, penzí, poplatky za vodu, dědictvím a spoustou dalších věcí. „Mrzuté je, že Zákony pro lidi dokáží jen málokomu jeho akutní problém vyřešit. Zákony jsou zkrátka složité a laik se v nich jen obtížně vyzná. Jsou to často složité situace, ve kterých se na nás lidé obracejí o radu, a dost trpíme tím, že poradit nedovedeme,“ pokračuje Pavel Gardavský.
S nápadem uspěli i na Slovensku
Konkurenci projektu tvoří především právní informační systémy zvučných jmen, jejichž tržby jsou řádově vyšší. „Ale mění se to, pomalu, zato však v náš prospěch. Paradoxní je, že mnoho našich uživatelů si tyto věhlasné systémy kupuje, používá však naše Zákony pro lidi. A výjimkou nejsou ani šéfové firem poskytujících ony věhlasné právní systémy,“ popisuje Pavel Gardavský.
Společnost má v současnosti 18 zaměstnanců, z toho je 5 právníků a 10 vývojářů. „Máme však více projektů, na kterých pracujeme. V podstatě to ale vždy nějakým způsobem souvisí se Zákony pro lidi. Respektive bez Zákonů pro lidi by si nás jejich zadavatelé pro řešení těchto projektů nevybrali,“ dodává Pavel Gardavský.
Úspěšný koncept dokázala firma realizovat také na sousedním Slovensku. České zakonyprolidi.cz mají slovenskou franšízu ve formě portálu www.zakonypreludi.sk. „V jednání ohledně franšíz jsme byli i s dalšími potenciálními zajímavými partnery, do reálné spolupráce však nedospěly. Velmi si pochvalujeme spolupráci se slovenským vydavatelským domem Poradca Podnikateľa, pro který jsme ‚dvorním‘ poskytovatelem služeb vývoje software právního informačního systému epi.sk a spřízněných produktů. Společně vytvořené produkty mají na slovenském trhu s právními informacemi skvělá obchodní čísla,“ oceňuje Pavel Gardavský.
Přestože Zákony pro lidi využívají chybějící nabídky státu, neznamená to, že by se po odstranění tohoto nedostatku ze strany úřadů zhroutily. Rok 2020, na kdy ministerští úředníci slibují několikrát odloženou elektronickou Sbírku zákona, nevnímá soukromý projekt s obavami. „Na e-sbírku se velmi těšíme. V parametrech projektu by mělo být také poskytování právně závazných předpisů v datové podobě. Hned jak to bude, tak se na tyhle datové vstupy adaptujeme. Ušetří nám to spoustu práce a budeme se moci věnovat dalším nadstavbám. Nápadů máme velmi mnoho a nemůžeme se již dočkat jejich realizace,“ plánuje Pavel Gardavský.
Elektronická sbírka projekt neohrozí
Ani očekávané investice státu ve výši půl miliardy nehodnotí negativně. „Půlmiliardové náklady na e-sbírku vypadají na první pohled strašlivě. Na druhý pohled však lze zjistit, že součástí tohoto projektu je i ‚elektronizace legislativního procesu‘ s názvem e-Legislativa, jejímž výsledkem by mělo být lepší, srozumitelnější, čistější a na změny flexibilněji reagující právo. A za tohle bychom jako občané České republiky byli moc rádi… Pokud se tohle povede, tak ať to stojí klidně miliardu, dvě nebo i víc. Budou to jistě účelněji vydané náklady, než na řadu jiných státních projektů, které každý z nás dokáže vyjmenovat z hlavy,“ podotýká Pavel Gardavský.
Elektronické nástroje, které objednává stát, jsou často uživatelsky nepříjemné, pomalé a složité. Čím je to podle Pavla Gardavského způsobené? „Nedá se asi říct, že je někde nějaká principiální chyba, kterou když stát při budování svých informačních systémů odstraní, tak bude všechno skvělé. Také známe nemálo skvělých lidí ve státní správě, kteří jsou špičkovými profíky ve svých oborech s velkým tahem na to ‚dělat věci lépe‘. Spíše je to o tom, že stát je veliký zaoceánský parník, který obtížně a s různými zpožděními manévruje, kdežto služby typu Zákonů pro lidi jsou malé rychlé plachetnice, které se snadno pootočí tak, aby nejlépe využívaly vložené zdroje a poskytovaly za to nejlepší služby,“ porovnává Pavel Gardavský.
Právě tento rozdíl dává podle jeho slov soukromému projektu velké perspektivy i do budoucna. „I do budoucna budeme lidem poskytovat službu přesně takovou, jakou v tu chvíli potřebují. Přesná a personalizovaná řešení konkrétních problémů namísto ‚tady máš zákon a najdi si v něm, co potřebuješ‘. A to v provedení pro lidi, tedy snadno, instantně, použitelně. Technologie strojového zpracování přirozeného jazyka a umělé inteligence jsou již hodně daleko a je třeba začít je využívat. To je vize, která nás fascinuje, tam bychom chtěli se Zákony pro lidi jít,“ plánuje Pavel Gardavský.
Dalibor Dostál
Portál Zákony pro lidi v kostce
Služba Zákony pro lidi začala vznikat před osmi lety. Poskytuje všechny předpisy Sbírky zákonů v aktuálních zněních zdarma a s rozšířenými možnostmi po přihlášení. Na sousedním Slovensku provozuje jako franšízu partnerský projekt Zákony pre ľudí.