Poradna: Odstoupení od kupní smlouvy do 14 dní při objednání zboží přes internet na prodejně

V prodejně máme umístěný prodejní panel s připojením na internet, ve kterém je možné zboží vyhledat, ale i objednat s tím, že zboží je buď zákazníkovi odesláno na jeho adresu domů, nebo si jej může, pokud je k dispozici, vyzvednout na prodejně. Má zákazník v tomto případě právo na odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů podle zákona?



Primárně si je nutné položit otázku, kde dochází k uzavření kupní smlouvy a jakými prostředky. To je to nejpodstatnější. Způsob platby a převzetí zboží je již věc sekundární. Pokud umožníte spotřebiteli uzavřít kupní smlouvu (ne např. pouze identifikovat zboží pro urychlení prodeje zboží u pokladny) bez současné fyzické přítomnosti obou stran obchodu, pak lze mít za to, že byl využit prostředek umožňující komunikaci na dálku a takto je nutno to posuzovat dále se všemi právy a povinnostmi, které z takto uzavřené kupní smlouvy vyplývají ze zákona č. 89/2012 Sb.

Prodávající obecně nemůže spotřebitele zbavit práva odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů tím, že mu umožní (dříve zakoupené zboží prostředky umožňující komunikaci na dálku) si zboží vyzvednout v kamenné prodejně či si jej při převzetí vyzkoušet nebo prohlédnout a zaplatit. Využití této možnosti je právem spotřebitele, nikoliv jeho povinností. V podstatě je tedy nutno vycházet z toho, jestli přes prodejní panel byla uzavřena kupní smlouva, nebo nebyla.

Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Tomáš Macnar, Regionální místo Praha.

Doporučujeme