To je o 9,3 % více než v předchozím roce. Očekává se, že do konce roku 2023 dosáhnou 207 mld. USD. Speciální potraviny nyní představují přibližně 22 % celkového maloobchodního prodeje potravin a nápojů a trendy napovídají, že si svůj podíl udrží až do roku 2027.
Data byla prezentována během veletrhu Summer Fancy Food Show, který se konal ve dnech 25. až 27. června 2023 v New Yorku, a asociace je v kontextu pandemie, inflačních tlaků a problémům v dodavatelském řetězci označila za úspěch.
Trh se speciálními potravinami je ve Spojených státech do jisté míry odolný vůči tlakům na sektor potravin a nápojů, nicméně v loňském roce poklesly jednotkové prodeje v téměř třech čtvrtinách kategorií speciálních potravin a nápojů sledovaných ve zprávě. V několika kategoriích došlo k výrazným rozdílům v jednotkovém a dolarovém objemu.
ExportMag.cz: Namíchat si müsli po svém? „Zábavné pochoutky“ firmy Mixit uspěly i ve světě
Mezi kategoriemi, které zaznamenaly růst jednotkových prodejů, vzrostly těstoviny o 4 %, cereální produkty, fazole a rýže o 1,3 % a sušenky a snacky o 0,7 %. Ačkoliv v posledních dvou letech rostl trh s konvenčními potravinami rychleji než ten se specialitami, očekávaný zvrat kombinace nepříznivých podmínek, zejména inflace a trhliny v dodavatelském řetězci, má v příštím roce obnovit dlouhodobý trend ve prospěch trhu specialit a niche potravin. Podle dat asociace obsahují regály konvenčního potravinářského maloobchodu 5 až 8 % výrobků ze sektoru specialit a speciálních potravin.
Očekává se, že americký trh se speciálními potravinami poroste v letech 2022 až 2027 složenou roční mírou růstu 4,2 %. Tento růst je tažen řadou faktorů, mezi něž patří zvyšující se obliba zdravé výživy, rostoucí poptávka po etnických potravinách, rostoucí spotřeba.
V posledních pěti letech byl největší růst zaznamenán v sektoru specialit u položek pečiva, sýrů, lahůdek, masa a mořských plodů. Očekává se, že v nadcházejících letech nejrychleji poroste segment trvanlivých potravin, a to díky rostoucí oblibě hotových potravin a jídel. Vyšším tempem mají růst také nealkoholické nápoje zaměřené na zdravý životní styl. Supermarkety a konvenční obchody s potravinami jsou a nadále budou největším prodejním kanálem specialit. Očekává se vyšší růst maloobchodního prodeje online, vzhledem k rostoucí oblibě nástrojů e-commerce.