Potenciál e-commerce a niche marketu v USA

Podle výroční zprávy americké Specialty Food Association sledující tržby za poslední tři roky v maloobchodě, stravovacích službách a online kanálech, dosáhly USA tržby za speciální potraviny v roce 2022 výše 194 mld. USD.

To je o 9,3 % více než v předchozím roce. Očekává se, že do konce roku 2023 dosáhnou 207 mld. USD. Speciální potraviny nyní představují přibližně 22 % celkového maloobchodního prodeje potravin a nápojů a trendy napovídají, že si svůj podíl udrží až do roku 2027.

Ilustrační fotografie

Data byla prezentována během veletrhu Summer Fancy Food Show, který se konal ve dnech 25. až 27. června 2023 v New Yorku, a asociace je v kontextu pandemie, inflačních tlaků a problémům v dodavatelském řetězci označila za úspěch.

Trh se speciálními potravinami je ve Spojených státech do jisté míry odolný vůči tlakům na sektor potravin a nápojů, nicméně v loňském roce poklesly jednotkové prodeje v téměř třech čtvrtinách kategorií speciálních potravin a nápojů sledovaných ve zprávě. V několika kategoriích došlo k výrazným rozdílům v jednotkovém a dolarovém objemu.

ExportMag.cz: Namíchat si müsli po svém? „Zábavné pochoutky“ firmy Mixit uspěly i ve světě

Mezi kategoriemi, které zaznamenaly růst jednotkových prodejů, vzrostly těstoviny o 4 %, cereální produkty, fazole a rýže o 1,3 % a sušenky a snacky o 0,7 %. Ačkoliv v posledních dvou letech rostl trh s konvenčními potravinami rychleji než ten se specialitami, očekávaný zvrat kombinace nepříznivých podmínek, zejména inflace a trhliny v dodavatelském řetězci, má v příštím roce obnovit dlouhodobý trend ve prospěch trhu specialit a niche potravin. Podle dat asociace obsahují regály konvenčního potravinářského maloobchodu 5 až 8 % výrobků ze sektoru specialit a speciálních potravin.

Očekává se, že americký trh se speciálními potravinami poroste v letech 2022 až 2027 složenou roční mírou růstu 4,2 %. Tento růst je tažen řadou faktorů, mezi něž patří zvyšující se obliba zdravé výživy, rostoucí poptávka po etnických potravinách, rostoucí spotřeba.

V posledních pěti letech byl největší růst zaznamenán v sektoru specialit u položek pečiva, sýrů, lahůdek, masa a mořských plodů. Očekává se, že v nadcházejících letech nejrychleji poroste segment trvanlivých potravin, a to díky rostoucí oblibě hotových potravin a jídel. Vyšším tempem mají růst také nealkoholické nápoje zaměřené na zdravý životní styl. Supermarkety a konvenční obchody s potravinami jsou a nadále budou největším prodejním kanálem specialit. Očekává se vyšší růst maloobchodního prodeje online, vzhledem k rostoucí oblibě nástrojů e-commerce.

Autorka: Tereza Černá, zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Oblasti podnikání: Maloobchod | Obchod | Potravinářský průmysl

Doporučujeme