Zpravodajský portál Caixin Global uvádí, že provozní příjmy největšího čínského výrobce sušeného mléka China Feihe v roce 2022 poklesly o 6,4 % oproti roku 2021. Tyto problémy se přelily i do roku 2023 a doprovází je i cenová válka mezi jednotlivými výrobci.
Někteří výrobci šli v porovnání s minulým rokem s cenami dolů o více než 10 %. Výrobci mlékárenských produktů se snaží nízkou poptávku kompenzovat vývojem produktů pro jiné segmenty trhu. Snaží se zkusit své štěstí u výživy pro seniory, ale také u krmiv pro domácí mazlíčky.
Tato situace bude mít pravděpodobně dopad i na čínský dovoz mléka a mlékárenských produktů. Expertka z Rabobank, Mary Ledman, očekává, že čínské mlékárenské importy za první čtvrtletí meziročně poklesnou, druhé čtvrtletí by však mohlo už přinést zvýšený zájem o nákupy ze zahraničí a druhá polovina roku by mohla zaznamenat jejich mírný meziroční nárůst.
Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?
Přestože proticovidová opatření byla v Číně již zrušena, k oživení ekonomické aktivity zejména drobných podnikatelů dochází jen pomalu. Na druhou stranu vklady čínských domácností u bank v loňském roce vzrostly o rekordních 2,6 bilionů USD, což je dobrý předpoklad pro letošní růst spotřeby. Mnozí spotřebitelé však raději zůstávají obezřetní, a kromě prudkého zvýšení spotřeby v době oslav čínského nového roku na přelomu ledna a února se očekává, že se situace začne zlepšovat až v druhé půli roku.