Ještě do nedávna byly veletrhy v Saúdské Arábii miniaturní a mezinárodní pozornost je míjela. V případě potravinářských a zemědělských veletrhů to nebylo výjimkou. Z rostoucího potenciálu země dubajská WTC vycítila v minulém roce příležitost. Pod WTC totiž již více než 30 let spadá organizace nejúspěšnějšího potravinářského veletrhu Gulfood.
Hned první rok obsadili celou výstavní plochu Riyadh International Convention Center, a i přes pořádání veletrhu v horkém červnu sklidila úspěch. V letošním roce se ale kvůli zájmu musela přestěhovat do zatím největšího výstaviště na území hlavního města Riyadh Front Exhibition Center. Kapacitně nedostačující čtyři haly museli pořadatelé ještě prodloužit o pátou nafukovací halu a prostor úplně zaplnili.
ExportMag: Světelný tunel nebo les ze skla. Česká svítidla září za mořem i v Arábii
V porovnání s prvním ročníkem se veletrh více než zdvojnásobil jak v ploše, tak v počtu těch zahraničních vystavovatelů. Do Rijádu přicestovala více než tisícovka vystavovatelů z 97 zemí, kteří obsadili 44 tis. metrů čtverečních plochy. Od prvních minut po otevření byly výstavní haly plné až do večera. Celou výstavu podpořil a zároveň slavnostně zahájil ministr průmyslu Bandar bin Ibrahim Al-Khorayef.
Za českou stranu akci navštívil velvyslanec Pavel Kafka v doprovodu obchodního rady Petra Pospíšila a regionálního zemědělského diplomata Lukáše Zamrzly. Během schůzky s vedením veletrhu byly projednány možnosti účasti českých firem na dalším ročníku tohoto veletrhu. V případě dostatečného zájmu českých firem by tak mohl být veletrh Saudi Food Show zařazen na seznam projektů na podporu ekonomické diplomacie PROPED již v příštím roce.
Veletrh Saudi Food Show sice nemůže překonat sousední Gulfood a ani to není jeho cíl, ale může být velmi zajímavou výstavou pro posílení pozice firmy v rychle se rozvíjejícím prostředí Saúdské Arábie. A i když jsou reakce na megalomanské projekty v této zemi různé, investice do zemědělství a potravinářství opravdu probíhají. Stejně tak zájem místních diverzifikovat dovoz potravin a nespoléhat se na reexport ze sousedních zemí.
Pokud se firma zajímá o Blízký východ, ale například se nedostane na Gulfood, jde o skvělou příležitost. A pro firmy, které na trhu již jsou, může jít o posílení exportu do této nejlidnatější země Arabského poloostrova.