Jak lavina se pak přes sociální sítě přehnala vlna opovržlivých komentářů, které vesměs postrádaly to podstatné: Chladnou hlavu a praktické poučení.
Brašny, pásky a kožené zboží – z miláčka vyděděncem
Tradiční výrobce koženého zboží se značkou Brašnářství Tlustý byl v uplynulých letech opakovaně prezentován jako inspirace všem podnikatelům, kteří se dočasně ocitli v úzkých a sbírají sílu k pokračování ve své živnosti. V článcích jako Za jediný rok ze dna na vrchol (2014) nebo Brašnářství naruby dobylo srdce tisíců zákazníků (2019) bylo na příkladu brašnářství dokazováno, že kvalitní řemeslo má na trhu své místo a vymazlené výrobky si najdou oddané a vděčné odběratele.
Dnes vypadá všechno jinak. Dosavadní příznivci značky mají dojem, že byli podvedeni. Příčinou přitom vůbec nemusí být údajný marketingový hoax, ale špatně vedená komunikace v kombinaci s dlouhodobě špatným vedením podniku. Zbrklý pohyb v jedné části svahu spustil lavinu i na všech ostatních svazích.
Razance některých impulzivních komentářů byla přesto zarážející. Část spotřebitelů i podnikatelů sklouzávala do hysterické roviny, v několika případech i k otevřené nesnášenlivosti. Na sociálních sítích se dokonce objevily osobní útoky: „Doufám, že vám ta dílna co nejdřív vyhoří a vy se budete smažit v pekle.“
V čistě emociální rovině však zůstávaly i méně ostré komentáře. Přitom praktické poučení z celé kauzy je nadčasové a důležité. Zde je alespoň několik obecných postřehů:
1. Když je zřejmé riziko, musí firma změnit vnitrofiremní procesy, možná i celý byznys plán
Výkyvy s cash flow může mít během roku leckterý živnostník. Dokonce i firmy s celoročně důležitým sortimentem, jako jsou potraviny nebo drogerie, pociťují během letních měsíců pokles tržeb. Zkušený podnikatel tedy ví několik měsíců předem, že se blíží problém, ať je způsoben vlnou dovolených, nebo špatně nastaveným podnikání. Pokud umí plánovat a blížící se rizika nepodcení, dokáže se na situaci připravit. Kvalitní byznys plán pomůže oddělit fakta od emocí. Když vidíte, že se blíží krize, bez otálení svůj podnikatelský plán přepracujte. Z toho, jak nyní Brašnářství Tlustý působí, se zdá, že stávající potíže měla firma řešit už někdy loni v lednu.
2. Firma s narůstajícím počtem úvěrů a naskladněným zbožím by měla oslovit investora
Pokud je podnikatelský záměr životaschopný, hledejte investora, který do vaše podniku majetkově vstoupí. Potenciální partner bude chtít zřejmě doložit životaschopnost celého projektu. Připravte si pro něj Business Case, tedy přehledně zpracovaný obchodní případ.
3. Za každé situace je nutná poctivost k zákazníkům a přehledná komunikace
Na prvním místě v podnikání nesmí být marketing. Podnikatel musí nabízet kvalitní služby, být poctivý. Dobrá reklama a originální obchodní název mají pouze usnadnit podnikání a komunikaci se zákazníky. Nikdy nesmějí nahradit kvalitní služby a výrobky. Nikdy nesmějí vytvářet nepravdivý dojem. Pak totiž přichází trestní postih a ztráta dobrého jména.
Zbrklé a unáhlené úsudky nepřinášejí nic dobrého, ať už jsou jejich autory podnikatelé nebo spotřebitelé.