Podle studie Deloitte z roku 2022 až 77 % zaměstnanců uvádí, že pravidelná interní komunikace ESG strategií a jejích cílů zvyšuje jejich důvěru v organizaci a vedení. Tento fakt podtrhuje rostoucí význam udržitelnosti jako klíčového faktoru úspěchu firem v dynamickém obchodním prostředí.
Udržitelnost však nespočívá pouze v dobře nastavené strategii, ale také v efektivní komunikaci se zaměstnanci. Podle výzkumu Corporate Communications Journal (2023) až 90 % firem, které nezvládly efektivně komunikovat své udržitelné cíle interně, čelily nižší úrovni zapojení zaměstnanců a menší úspěšnosti v dosahování těchto cílů.
„Interní komunikace hraje zásadní roli při informování zaměstnanců o firemních kodexech, standardech kvality a požadavcích na udržitelnost, zejména pro ty, kteří mají na starosti vztahy s dodavateli. Dle McKinsey více než polovina firem uvádí, že za posledních pět let zvýšily požadavky na své dodavatele v oblasti udržitelnosti. Proto je nutné, aby obchodníci a nákupčí byli plně obeznámeni s těmito požadavky a chápali jejich dopad na firemní strategii,“ uvedla Dagmar Millerová Prášková, manažerka vzdělávání v CIRA Advisory.
Firemní kultura zaměřená na udržitelnost
Budování firemní kultury zaměřené na udržitelnost je další klíčovou součástí úspěchu. Studie Deloitte ukazuje, že 80 % zaměstnanců by se více zapojilo do aktivit v oblasti udržitelnosti, pokud by měli příležitost přispět svými nápady a názory.
„Budování kultury udržitelnosti není výsadou pouze velkých firem. Pokud se podíváme na společnosti jakými je česká firma Freshlabels nebo i malý enviro-sociální podnik Levandulovna, uvědomíme si, že dokážeme dosahovat ekonomických a obchodních cílů právě skrze sociální a environmentální udržitelnost. Podpora ale musí přijít od vedení společnosti, která nastaví udržitelná kritéria,” dodává Millerová Prášková.
Externí komunikace jako podpora důvěry
Stejně důležitá jako interní komunikace je i ta externí. Firmy by měly jasně a transparentně informovat zákazníky, investory a další partnery o svých úspěších v oblasti udržitelnosti. Pravidelná externí komunikace může významně posílit reputaci firmy jako odpovědného podnikatele a zvýšit podporu pro dlouhodobé udržitelné strategie.
„Externí komunikace udržitelnosti bude zásadní pro obchodní vztahy společnosti. Největším trestem za „špatné” ESG výsledky totiž bude, že s firmou nebudou chtít další subjekty spolupracovat nebo získá od banky vyšší úrokové sazby. S tématem je proto potřeba dál pracovat a externí komunikace by měla reflektovat interní nastavení společnosti,” říká Milerová Prášková.
Firmy ale v nastavování interní komunikace ani dodavatelských řetězců nejsou sami. Své zkušenosti z oblasti udržitelnosti aktivně sdílí mezi sebou. Jednou z příležitostí dozvědět se více a načerpat informace ze zkušeností druhých je účast na Cirkulární akademii poradenské společnosti CIRA Advisory.
V říjnu startuje blok, který se zaměří právě na tato témata. Mezi lektory vystoupí například Ladislav Žižka (FRESHLABELS), Michal Vaňáček (TESCO), Janka Pacinová (ACCACE FOR PEOPLE), či Kamila Šťastná (SONNENTOR).