Právní předpisy a smlouvy ve Sbírce zákonů ČR – 7. týden 2024 (předpisy č. 28–31)

Ve Sbírce zákonů ČR byl tento týden publikován zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Nebylo publikováno žádné sdělení MZV. Plné znění právních předpisů v PDF.

Přehled předpisů publikovaných ve Sbírce zákonů ČR

Dnem 1. ledna 2024 nahradila Sbírku zákonů a Sbírku mezinárdních smluv e-Sbírka, v níž společně najdete vyhlašované akty Sbírky zákonů a mezinárodních smluv. Nově proto místo odkazu na částku v PDF odkazujeme na jednotlivé předpisy v e-Sbírce, kde máte možnost stažení znění ve formátech PDF, DOCX a ZIP.

Právní předpisy vyhlášeny dne 13. 2. 2024

31/2024
Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla

30/2024
Zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla

Komentář

Po více než 10 letech účinnosti předchozího zákona o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (č. 168/1999 Sb.) dochází v této oblasti právní úpravy k významným změnám, které vycházejí ze směrnice Evropského Parlamentu a Rady (EU) 2021/2118, známé též pod veřejností užívaným názvem „motorová směrnice“. Jejím cílem je sjednocení pravidel pojištění za provoz motorových vozidel na území členských států Evropské unie a rovněž rozšíření povinnosti pojištění na nové tipy pozemních motorových vozidel s mechanickým pohonem.

Nová právní úprava zcela upouští od dříve užívané definice motorových vozidel, která upravuje příklady motorových vozidel (silniční, zvláštní či trolejbus) a zaměřuje se na jejich provozně-technické vlastnosti. Vozidlem ve smyslu zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je tak každé pozemní motorové vozidlo (s výjimkou kolejového), k jehož pohonu slouží výhradně mechanický pohon a jehož nejvyšší rychlost převyšuje 25 km/h nebo vozidlo, jehož maximální hmotnost převyšuje 25 kg a současně dosahuje maximální rychlosti 14 km/h a jakékoliv přípojné vozidlo užívané společně s vozidly uvedených parametrů.

Vzhledem k tomu, že takové vymezení by se vztahovalo například i na jízdní kola vybavená motorem, uvádí zákon výslovně, že výjimku mají vozidla kategorie moped (podle definice Nařízení Evropského Parlamentu a Rady  (EU) č. 168/2013) vybavená motorem, jehož hlavním účelem není samotné zajištění pohonu ale toliko pomoc při šlapání (motor se při překročení rychlosti 25 km/h deaktivuje).

Zmiňovaná kategorie moped pak zahrnuje jednostopá, dvoustopá i třístopá vozidla s objemem motoru do 50 cm3 (zážehový), resp. 500 cm3 (vznětový), konstrukční rychlostí do 45 km/h a předepsanou maximální provozní hmotností. Zákon se vztahuje i na elektrokoloběžky a osobní jedno, dvou i tříkolové přepravníky (např. segway, gyroboard, trojkolka) a domácí zahraní techniku (typicky zahradní traktůrek), přesáhnou-li zákonem upravené prahové hodnoty. Vozíky pro invalidní osoby jsou z působnosti zákona vyňaty zcela bez ohledu na jejich provozně-technické vlastnosti.

Nově definována nejsou jen motorová vozidla, ale i samotný jejich provoz. Tím se rozumí, pro účely pojištění odpovědnosti, jakékoliv použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku, bez ohledu na vlastnosti vozidla nebo terén, ve kterém bylo použito, i to, zda bylo vozidlo v pohybu či stálo.

Zákon upravuje domněnku způsobu použití vozidla jako dopravního prostředku, pokud není zřejmé, k jaké funkci bylo vozidlo použito. Odpovědnou za škodu způsobenou provozem vozidla tak může být i osoba, která nepojízdné vozidlo (překážku provozu) zanechala na pozemní komunikaci a následně došlo ke kolizi s jedoucím vozidlem.

Povinnost pojištění vozidla se přijetím nové právní úpravy přesunula ze vlastníka vozidla na jeho provozovatele. Touto změnou dochází k odstranění některých úskalí při projednávání přestupků spojených s pojištěním vozidla – dosud povinnost zajistit pojištění vozidla zatěžovala jeho vlastníka, avšak sankce za přestupek spočívající v provozu vozidla bez sjednaného povinného pojištění se ukládala jeho provozovateli.

Doba, po kterou musí být k vozidlu sjednána pojistná smlouva pro případ vzniku odpovědnosti z jeho provozu se liší v závislosti na povinné registraci vozidla. U těch, která podléhají povinné registraci, musí být pojistná smlouva uzavřena na dobu jejich registrace. Nejedná-li se o vozidlo podléhající registraci, musí být pojistná platná po celou dobu, kdy je vozidlo v provozuschopném stavu. Forma pojistné smlouvy je povinně písemná.

Co se týče definice provozovatele, odkazuje nová úprava na zákon o provozu na pozemních komunikacích. Ten jako provozovatele definuje osobu vlastníka vozidla a osobu od vlastníka odlišnou, která je jako provozovatel vozidla zapsána v registru silničních vozidel. Takovou osobou může být například dlouhodobý smluvní nájemce vozidla (krátkodobý pronájem či výpůjčka vozidla by vznik postavení provozovatele nezapříčinily).

Vzhledem k zákonem upravené domněnce, že v případě pochybností je provozovatelem vozidla na prvním místě jeho vlastník, lze vlastníkům vozidel zapsaných do registru jen doporučit, aby platnému uzavření pojistné smlouvy věnovali patřičnou pozornost zejména v případě, kdy vozidlo fakticky užívá třetí osoba.

Výjimky z povinného pojištění odpovědnosti upravuje zákon úplným výčtem a zahrnuje příkladem vozidla složek integrovaného záchranného systému,  bezpečnostních sborů, vozidel dobrovolných hasičů nebo těch, která jsou provozována výhradně v uzavřeném a veřejnosti nepřístupném objektu či prostoru.

Změn dostály také minimální limity pojistného plnění, které se dále dělí do kategorií v závislosti na tom, zda při pojistné události došlo ke škodě na majetku nebo i újmě na zdraví či dokonce usmrcení. Navýšení je citelné – z dosavadních 35 mil. Kč na 50 mil. Kč. Rozdíl je také v rozsahu limitu. Pokud jde o škodu na majetku, počítá se pojistný limit ve vztahu k pojistné události bez ohledu na celkový počet poškozených osob.

V případě újmy na zdraví se limit 50 mil. Kč vztahuje na každého z poškozených. Poškozenému se z pojištění nahrazuje újmu vzniklá ublížením na zdraví nebo usmrcením, účelně vynaložených nákladů spojených s péčí o zraněné zvíře, škoda vzniklá na věci jejím poškozením, zničením nebo ztrátou (včetně odcizení), ušlý zisk a náklady účelně vynaložené na právní zastoupení, s výjimkami, v souvislosti s uplatněním práv poškozeným.

Do nového zákona se promítá pokračující digitalizace a s tím spojený jednodušší způsob prokázání splnění povinnosti pojistit vozidlo z titulu odpovědnosti za škodu způsobenou jeho provozem. V případě silniční kontroly v tuzemsku již nebude povinností řidiče předložit příslušný doklad (zelenou kartu) – zda je vozidlo pojištěno budou policisté zjišťovat přímo z databáze vedené Kanceláří pojistitelů ČR.

Údaje o pojištění mají povinnost dodávat pojistitelé, a to elektronicky a v reálném čase, resp. bez zbytečného odkladu. Povinnost mít u sebe zelenou kartu při cestách do zahraničí nadále zůstává, na což pojišťovny reagují zachováním vydávání zelené karty i v listinné podobě.

Nový zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla má rozdělenou účinnost. S výjimkou vybraných ustanovení nabývá zákon účinnosti dnem 1. dubna 2024, ustanovení týkající se zelené karty, poskytování údajů České kanceláři pojistitelů a možnosti ověření platnosti smlouvy náhledem do databáze pak dnem 1. října 2024.

Zpět na začátek

29/2024
Zákon, kterým se mění zákon č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 293/1993 Sb., o výkonu vazby, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2008 Sb., o výkonu zabezpečovací detence a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

28/2024
Zákon, kterým se mění zákon č. 262/2011 Sb., o účastnících odboje a odporu proti komunismu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 357/2005 Sb., o ocenění účastníků národního boje za vznik a osvobození Československa a některých pozůstalých po nich, o zvláštním příspěvku k důchodu některým osobám, o jednorázové peněžní částce některým účastníkům národního boje za osvobození v letech 1939 až 1945 a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Právo, právní služby

Doporučujeme