Velký týden malých firem

Překážky pro malé firmy? Přetrvává byrokracie i problémy s financováním, zjistil výzkum

V rámci iniciativy Velký týden malých firem proběhlo šetření, v němž podnikatelé komentovali tuzemské prostředí pro byznys. K alarmujícím zjištěním patří, že víc než polovina z nich v posledních třech letech uvažovala kvůli těžkým podmínkám o ukončení podnikání.

Malé firmy v Česku se potýkají s množstvím překážek, které brání jejich dalšímu rozvoji a berou jim motivaci v podnikání pokračovat. I proto by téměř polovina firem do 50 zaměstnanců svým blízkým nedoporučila podnikání jako zdroj obživy. Vyplynulo to z dotazníkového šetření mezi zástupci malých a středních podniků, které proběhlo v rámci iniciativy Malý týden velkých firem.

Dvě třetiny podnikatelů uvedlo, že jako hlavní překážku při zavádění inovací vidí přílišnou povinnou administrativu a regulace.

Přes platformu Instant Research odpovídali v šetření v průběhu září zástupci 106 podniků. Z výsledků mimo jiné vyplynulo, že během uplynulých tří let uvažovalo 56 procent drobných podnikatelů o ukončení podnikání. Podobně znepokojivé jsou i výsledky Barometru, podle kterých by 4 z 10 majitelů firem nedoporučili podnikání jako zdroj obživy svým blízkým.

Podívejte se na detailní výsledky šetření mezi firmami do 50 zaměstnanců

Organizátoři iniciativy Malý týden velkých firem připomínají, že drobné podnikání je přitom klíčovým prvkem českého hospodářství. „Navzdory všem překážkám se malé podniky zcela zásadně podílí na výkonnosti české ekonomiky a mají všechny předpoklady stát se hlavním zdrojem inovací a přidané hodnoty a posunout tak české hospodářství kupředu,“ připomíná Pavel Přikryl, spoluorganizátor Velkého týdne malých firem a zakladatel byznys hubu Opero, který se věnuje vzdělávacím a rozvojovým programům pro podnikatele.

Přečtěte si více o projektu Velký týden malých firem

Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko a spoluzakladatelka Velkého týdne malých firem připomíná, že úspěch malých firem se rovná úspěchu celé země. „Jsou pohonem naší ekonomiky, a proto je důležité, abychom pomáhali odemknout jejich potenciál, rozvíjeli jejich ambice a podporovali nepřehlédnutelnou odvahu jít stále vpřed. My máme know-how a data a nebojíme se je využít k dlouhodobé a hmatatelné podpoře,“ uvádí.

Aby malé a střední firmy získaly snadnější přístup k technologiím a inovacím, nabízí a vyvíjí společnost Mastercard programy, jako jsou nástroje Kde začít podnikat nebo projekt Česko platí kartou. Mezi výstupy programu Mastercard Strive v Česku patří každoroční také průzkumy o malých firmách publikované právě pod označením Barometr.

Přidaná hodnota práce je v Česku čtvrtá nejnižší v EU

Podporou malých firem chtějí organizátoři iniciativy v dlouhodobém horizontu přispět k navýšení přidané hodnoty práce v české ekonomice. Ta je podle posledních dat Indexu prosperity a finančního zdraví čtvrtá nejnižší v Evropské unii, činí pouhých 39 procent. Česko tak zaostává za státy jako Irsko (51 procent) či Bulharsko (42 procent).

Alexandra Kala, podnikatelka a ambasadorka spolku Druhá ekonomická transformace k tomu dodává: „Jedním z hlavních cílů Druhé ekonomické transformace je zvýšit přidanou hodnotu práce. I z toho důvodu jsme s radostí podpořili iniciativu Velký týden malých firem, která se zaměřuje na nejflexibilnější část české ekonomiky. Abychom podnikatelům skutečně pomohli, je potřeba odstranit zbytečné překážky a povinnosti, usnadnit jim start a více podporovat regionální podnikání.“

Digitalizace zatím pokulhává

Zavádění inovací a digitalizace v malých firmách dosud drhne a Česko stále zaostává za mnoha evropskými zeměmi. Pouze třetina malých podniků využívá podle Barometru digitální technologie pro komunikaci a spolupráci, a software pro správu lidských zdrojů používá jen čtvrtina.

Přečtěte si první příběh ze seriálu o úspěšných malých firmách: o společnosti Kotmel Instalatéři, která přinesla nový přístup do stavebnictví

Kybernetické zabezpečení nemá implementováno ani třetina malých firem (29 procent). Podle Barometru lze ochotu malých firem k inovacím povzbudit. 68 procent respondentů uvedlo, že by při zavádění nových technologií uvítalo přístup ke školením, 27 procent státní podporu a 19 procent snadnější přístup k technologiím.

„Malé firmy jsou přirozeně dynamičtější a více specializované než velké korporace, potřebují ale více podpory a vzdělávání. Naším cílem v Operu je pomoci jim získat znalosti a dovednosti, které potřebují pro své další fungování a růst,“ vysvětluje Martin Mára, ředitel Velkého týdne malých firem a šéf platformy pro malé a střední podniky DoToho! „Právě inovace typu digitalizace firemních procesů, zapojení AI nebo automatizace v sektoru služeb vedou k výraznému zvýšení produktivity a snižování nákladů,“ dodává Mára.

První ročník iniciativy Velký týden malých firem, za níž stojí společnost Mastercard a byznys hub Opero, probíhá od 30. září do 6. října. Zapojilo se do něj víc než 600 malých firem z celé České republiky. Projekt si klade za cíl zvýšit povědomí o důležitosti malých firem v české ekonomice, upozornit na jejich problémy a přispět ke zlepšení podnikatelského prostředí. Podporuje jej více než 40 partnerů, jako jsou Hospodářská komora, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, spolek Druhá ekonomická transformace či řada regionálních inovačních center. Má také záštitu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, podporu prezidenta Petra Pavla a předních českých podnikatelů.

Problémem zůstává přílišná byrokracie

Ze zjištění Velkého týdne malých firem dále vyplývá, že nejčastější příčinou nevyužívání státní podpory je přílišná byrokracie, která je s podporou i samotným podnikáním neodmyslitelně spojena.

Problémem pro nadpoloviční část žadatelů je pak i nejistota ohledně úspěšnosti žádosti. „Menší podnikatelé vnímají jako významnou překážku inovací skutečnost, že jsou příliš nákladné, a obávají se i návratnosti těchto investic. Ve spojení s obtížně dosažitelnými zdroji financování je pak důsledkem fakt, že dvě třetiny podnikatelů ze segmentu malých a středních podniků financují inovace z vlastních zdrojů. To s sebou samozřejmě často přináší odklad investic, kdy podnikatel zkrátka neinvestuje, dokud si na to nevydělá, nebo investuje nedostatečnou částku,“ doplňuje Josef Jaroš, předseda představenstva AMSP ČR.

Roman Renda, hlavní ekonomický analytik Hospodářské komory ČR, proto zdůrazňuje potřebu zjednodušit podporu malých podniků. „Čím menší je firma, tím méně je pro ni úvěr dosažitelný, což situaci ještě více komplikuje. Přitom téměř dvě třetiny malých firem by uvítaly půjčku či úvěr, aby mohly investovat do svého rozvoje,“ doplňuje Renda.

Redakčně upravená tisková zpráva iniciativy Velký týden malých firem

• Teritorium: Česká republika
• Témata: Analýzy a statistiky

Doporučujeme