Hongkongský letecký licenční úřad i dopravní úřad požádaly dne 14. ledna 2019 společnost Hong Kong Airlines (HKA) o zpřesnění její finanční situace a podnikatelského plánu. Oba dokumenty si vyžádaly již koncem minulého roku v reakci na spekulace o finančním zdraví HKA, které se objevily ve sdělovacích prostředcích. To souvisí především s finančním zdravím mateřské firmy HNA Group a dále s dluhem ve výši 550 mil. USD, které má HKA splatit do 20. ledna 2019.
K pozitivnímu obrázku HKA nepřispívá ani prohlášení pojišťovny Blue Cross, která plánuje v pojistné smlouvě cestujících s HKA vypustit odstavec o jejich ochraně v případě úpadku této letecké společnosti. Licenční úřad má v případě finančních a dalších nesrovnalostí možnost odejmout licenci letecké společnosti k podnikání v oboru.
Situace v Hong Kong Airlines graduje od července 2018, kdy do současnosti odešlo z jejího vedení šest nejvyšších představitelů včetně předsedy, místopředsedy, finančního a marketingového ředitele. Firma musela omezit své současné linky i další expanzivní plány do Severní Ameriky a Velké Británie, musela odložit dodávky nových letounů, došlo ke zpoždění výplat leteckého personálu a byly omezeny jejich výhody jako poskytování stravy v zahraničí zdarma a jiné. Finanční trable dokresluje i snížení třídy hotelů pro kapitány a letecký personál v zahraničí.
Společnost v současné době provozuje 38 letadel značky Airbus do 36 destinací, v roce 2018 přepravila 7,4 mil. pasažérů a zaměstnává 3 900 pracovníků. Ambiciózní plán expanze na dlouhých leteckých linkách do Severní Ameriky a Evropy a s tím spojený naddimenzovaný letecký personál i letecká flotila jsou jedním z důvodů finančních problémů firmy.
HKA je třetí největší leteckou společností v Hongkongu po Cathay Pacific Airways a Cathay Dragon. Je vlastněna zadluženou firmou HNA Group z kontinentální Číny, která se do finančních problémů dostala po mohutné akvizici nemovitostí a dalšího majetku v hodnotě 50 mld. USD po celém světě a po úmrtí jejího předsedy v létě 2018. Od té doby došlo i zde k výměně vedoucích představitelů. HNA Group se snaží prodat část svých aktivit jak v Hong Kong Airlines, tak i dceřiné nízkonákladové letecké společnosti HK Express.
Vedení HKA se vyjádřilo, že chápe žádost leteckého licenčního úřadu o informace, aby mohl posoudit životaschopnost podnikání HKA. Společnost nemá informace o pohotovostním či záchranném plánu vlády v souvislosti s jejím fungováním a odmítá informace o své finanční situaci jako nepravdivé a spekulativní, poukazuje na dosažení stanovených cílů v roce 2018 a i v roce 2019 hodlá dostát svým závazkům a naplnit své rozvojové záměry.
Během období lunárního nového roku v únoru 2019 společnost plánuje uskutečnit 1080 letů a přepravit 224 tis. pasažérů, což je nárůst o 4,2 % oproti loňsku. Další zdroj ze společnosti potvrdil, že problémy s dluhem již byly překonány a žádná zvláštní opatření nemusí být nastolena. Tomu odpovídá informace z místní burzy, že fondy k úhradě dluhu ve výši 550 mil. USD se splatností do 20. ledna 2019 poskytne China Development Bank, která je největším věřitelem HNA Group.
Černé scénáře o úpadku HKA popírají kromě samotné letecké společnosti i komentáře leteckých analytiků v oboru, kteří tvrdí, že ani vláda v Hongkongu nebo Pekingu nedopustí kolaps tak velkého hráče na trhu v odvětví leteckých služeb. Poučení z kolapsu první nízkonákladové letecké společnosti pro dálkové lety Oasis Hong Kong v roce 2008, který znamenal ztrátu 1 mld. HKD/128 mil. USD a který řešila místní vláda, je ještě v paměti. Naopak se objevují hlasy, že ozdravné procesy ve společnosti Hong Kong Airlines včetně nového vedení přinesou její větší konkurenceschopnost. Jak celý případ skončí, se dozvíme koncem února po období lunárního nového roku.
Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Hongkongu (Čína).