Desítky výrobků od renomovaných výrobců distribuuje LORIKA CZ světovým gigantům jako Lego, TPCA, Nestlé, Hyundai nebo Siemens.
Co vlastně přivedlo zakladatele olomoucké firmy Miroslava Krištofa k tomu, že se krátce po revoluci rozhodl vstoupit na tenký led a rozjet vlastní byznys?
„Na počátku jsem měl velké nadšení. Prostě jsem chtěl dělat obchod. Rozhodnutí podnikat pro mne bylo také určitou formou svobody a nezávislosti. Předmět podnikání byl dán možností zastupovat v prodeji dezinfekcí společnost, ve které jsem dříve pracoval jako technolog,“ popisuje.
Firmy dodávající tuzemským zdravotnickým zařízením ale neměly na počátku 90. let na růžích ustláno. Nemocnice neplatily včas a následné potíže přivedly podnik téměř ke krachu. „Zásadním problémem se skutečně ukázala špatná platební morálka nemocnic, která nás dostala do druhotné platební neschopnosti,“ přiznává.
Běh na dlouhou trať
To, že je podnikání během na dlouhou trať a pokud chcete uspět, nesmějí vás odradit dílčí neúspěchy, potvrzují další Krištofova slova: „V souvislosti s vývojem trhu jsme museli několikrát změnit firemní strategii. To znamenalo pečlivě sledovat co se na trhu děje, navštěvovat odborné veletrhy a hledat nové a seriózní dodavatele.“
Postavit se zpět na nohy pomohla olomoucké společnosti především úzká spolupráce s firmou, která se pyšní celosvětovou působností a příjmy v miliardách dolarů. „Abychom nemuseli firmu zavřít, začali jsme se šířeji orientovat na oblast personální a průmyslové hygieny, zařadili nové produkty a v roce 1996 jsme zahájili úspěšnou spolupráci se společností Kimberly-Clark. Nyní jsme jejím největším distributorem v ČR,“ doplňuje majitel LORIKA CZ.
V těžkých chvílích se Miroslavu Krištofovi nevyhnuly dokonce ani úvahy o tom, že svůj byznys ukončí. „Z rozjetého vlaku se nicméně nedá jen tak vystoupit, zvláště když v něm člověk nejede sám. Upřímně řečeno by mi ten adrenalin chyběl,“ svěřil se v jednom z online rozhovorů.
LORIKA se postupně stala se přední českou firmou v oblasti dodávek produktů personální hygieny, utěrkových systémů, pracovních židlí a materiálů pro čisté prostory. Portfolio výrobků, které svým zákazníkům aktuálně nabízí, je nesmírně široké. Najdete v něm utěrky a sorbenty, mýdla, ručníky a toaletní papír, čistící a dezinfekční prostředky, osvěžovače vzduchu, vybavení toalet či pracovní židle.
Dodává je zákazníkům v Česku, na Slovensku, v Německu a o spolupráci jedná také s partnery v Rumunsku.
„Pokud jde o utěrkové systémy, zastupujeme renomované výrobce jako Sontara, Kimberly-Clark, Dastex nebo Contec. Rovněž dodáváme širokou škálu produktů pod naší značkou ARIOSO®. Jsou to nejen utěrky, ale také rukavice, produkty pro čisté prostory, dávkovače, mýdla, čisticí prostředky, sorbenty…. Podstatnou část námi dodávaných produktů tvoří náplně pro personální hygienu, pracovní židle Werksitz a průmyslové rohože,“ vypočítává Krištof.
V průmyslové výrobě se neustále zvyšují nároky na hygienu a čistotu. A těm se musí LORIKA CZ přizpůsobovat.
Splňovat stále náročnější kritéria není jednoduché, firmě, která má aktuálně kolem čtyř desítek zaměstnanců, se to daří nad očekávání. Její obrat se pohybuje kolem 130 milionů korun ročně, letos očekávají zhruba pětiprocentní růst.
Rodinné podnikání – splněný sen
Za jeden ze zlomových momentů označuje Miroslav Krištof odchod obou původních společníků, s nimiž firmu zakládal. Na přelomu let 2014 a 2015 se mu splnil sen – stal se majitelem čistě rodinného podniku.
„Nyní společnost řídíme společně se synem a našimi manželkami. Jednoduše lze říci, že začala generační výměna,“ říká
Žezlo rodinné tradice postupně přebírají jeho syn a snacha. „Obecně je základním problémem rodinného byznysu najít následovníka, který chce podnikání převzít a má k tomu odborné a morální předpoklady a schopnosti. Rizik může být celá řada: neschopnost, jiné vize a představy o podniku, malé nasazení. Ze strany předávajícího pak často nechuť předat svoje kompetence a svěřit „svou“ firmu někomu jinému,“ popisuje.
Uplynulé dva roky Miroslavu Krištofovi ukázaly, že spolupráce na kapitánském můstku mezi ním a jeho synem funguje na výbornou. LORIKA by se tedy měla vyhnout osudu dvou třetin rodinných firem, jež nepřežijí první generační obměnu.
„Poslední dva roky ukázaly, že máme stejné vize a dokážeme dosáhnout společné dohody. Věřím, že to tak bude i v budoucnu. Obecně lze říci, že jsme měli štěstí, takže vidím především výhody. Nicméně občas je také třeba si od sebe odpočinout,“ usmívá se otec zakladatel.
Z historie společnosti LORIKA CZ s.r.o.
Na počátku podnikání se nám podařilo koupit na úvěr první menší nemovitost na okraji Olomouce, která časem přestala vyhovovat kapacitně našim potřebám. Tato skutečnost vedla k tomu, že jsme v roce 2000 koupili, postupně zrenovovali a zvětšili objekt, ve kterém jsme dodnes. Zde jsou jak kanceláře, tak logistické centrum, ze kterého řešíme veškeré dodávky našich produktů. Postupně jsme také otevřeli dvě pobočky – v Náchodě a v Teplicích.
Charitu vnímají jako bonus i obchodní partneři
LORIKA CZ se věnuje celé řadě dalších aktivit. Donedávna měla firma například vlastní fastfood. Velmi aktivní je stále v oblasti společensky odpovědného podnikání – podílí se na významných charitativních projektech.
„S růstem společnosti jsme se se synem rozhodli některé naše aktivity zatím ukončit, a to především v oblasti gastronomie. Soustředíme se teď na dva druhy projektů: jedním jsou obchodní aktivity společnosti generující finanční prostředky a druhým jsou námi podporované charitativní projekty,“ prozrazuje majitel.
Krištofovi podporují a aktivní se účastní života v dětském domově v Nepálu. „Jezdíme tam s manželkou každoročně na měsíc. Dále podporujeme například organizace Likvidace Lepry, Mezinárodní potřeby nebo Ústav sociální péče Vincentinum. Před dvěma lety se nám podařilo v Olomouci koupit bastionovou pevnost Salzerova reduta, kde chceme do budoucna vytvořit kulturní a historické centrum,“ shrnuje.
Charita je na západ od českých hranic vnímána nejen jako výraz altruismu firemních šéfů, ale také jako nemalá konkurenční výhoda. Podnik si buduje renomé i v očích svých obchodních partnerů. Lze to stejně vnímat také v Česku, které se společensky odpovědnému podnikání teprve učí?
„Ze zkušenosti vím, že část našich zákazníků skutečně vnímá naše charitativní aktivity pozitivně. To určitě platí i u ostatních firem. Pomohlo ocenění Český Goodwill v kategorii Mecenáš, které vnímali dobře i naši zaměstnanci. Někteří se sami rozhodli pro podporu našich projektů,“ popisuje.
Pomoc potřebným ostatně Miroslav vnímal jako nedílnou součást svého podnikání hned od počátku. „Tato podpora souvisí především s naší vírou v Ježíše Krista, takže podporujeme několik křesťanských charitativních projektů. Důležitý je pro nás fakt, že víme jak je podpora konkrétně využívána a jak podporované organizace fungují,“ doplňuje.
To, jak a kam svou firmu Krištofovi řídí, jim přínáší další vavříny. V říjnu 2017 byli vyhlášeni vítězem soutěže Equa bank Rodinná firma roku v kategorii malá firma.
„Ceny si vážím a byl jsem jí upřímně překvapen. Chápu ji jako ocenění za naši dlouholetou práci, jak pro mou manželku a rodinu, tak pro naše dlouholeté zaměstnance, kteří s námi byli v dobách dobrých i zlých,“ doplňuje ještě Miroslav Krištof.
Jakub Procházka
Foto: LORIKA CZ
Výsledky soutěže Rodinná firma roku 2017
Kategorie malá firma
- LORIKA CZ s.r.o.
- MEDICA zdravotní péče s.r.o.
- PROXIM s.r.o. – firma získala i cenu hlasování veřejnosti
Kategorie střední firma
- EMCO spol.s r.o.
- Centrin CZ, s.r.o.
- MARLENKA international s.r.o.
Portál BusinessInfo.cz je mediálním partnerem soutěže Equa bank Rodinná firma roku.