David Krobot a Milan Krejčí, dva spoluzakladatelé LOBEY, měli všechno, co je pro úspěch v podnikání potřeba: Cenné zkušenosti s řízením projektů z korporátu a zároveň obrovskou touhu podnikat. „Často nám říkají, že je úplně jedno, jestli děláme kosmetiku nebo rakety, že zvládneme cokoliv,“ směje se Milan Krejčí. O tom, že se pustili zrovna do segmentu krásy, rozhodlo setkání se zkušeným vývojářem kosmetiky a třetím spoluzakladatelem firmy, s Tomášem Plíhalem.
Lobey je zkratka pro anglické spojení Life Of Beauty. „Není to přitom jen o kráse lidí, ale i o kráse kolem, o životním prostředí. Levná kosmetika z drogerie vzniká jako odpad při výrobě ropy. Dá se tomu hezká vůně a lidé to kupují jako blázniví. Jenže si vysušují pokožku, ucpávají si póry. A to už vůbec nemluvím o dopadu výroby na přírodu,“ vysvětluje David Krobot.
Proto v Lobey mají jasný cíl: Vyrábět přírodní a zároveň vysoce funkční kosmetiku, která pomáhá lidem a neškodí přírodě. A zákazníci na takovou nabídku slyší.
Rok 2022: Růst a stabilizace firemní páteře
Jen během roku 2022 vzrostl obrat firmy ze 70 na 125 milionů korun. Zakladatelé obsadili klíčovou pozici ředitele vývoje a vytvořili také dlouhodobou produktovou mapu. Aktuálně má firma v portfoliu asi 35 produktů a v zásobě další, které bude postupně uvádět na trh – na podzim to bude třeba řada šetrné kosmetiky pro kojence a nejmenší děti.
Kosmetika Lobey: Za rok z nuly na 70 milionů korun
Přestože procesy plnění a balení jsou v LOBEY z velké části automatizované, spolu s narůstající poptávkou musela firma nabírat nové posily. Z desetičlenného týmu tak byl rázem tým třicetičlenný. „Šlo nám primárně o to, mít silné hlavní pilíře. A těmi jsou pro nás náš tým a naše produkty. Loni jsme se plně soustředili na organizační strukturu, určení odpovědností a pravomocí,“ vysvětluje David Krobot.
Úspěch s JICem v zádech
Právě v růstu a rozvoji organizace v oblasti lidských zdrojů firmu podporuje JIC. „V začátku jsme využívali služeb konzultantů pro určování správných metrik a prodejních kanálů. Teď, když jsme vyrostli, se naše potřeby přirozeně změnily,“ říká Milan Krejčí. S expertkou Evou Vacíkovou tak řeší především nastavení týmu, motivaci a systém ohodnocení – celkově fungování uvnitř firmy. „Vždy získáme cenný pohled zvenčí a mnoho impulzů pro řešení konkrétních věcí,“ dodává David Krobot.
Jako největší podporu ale vnímají v Lobey možnosti networkingu. „Propojili jsme se díky JICu se spoustou zajímavých lidí. Potkáváme firmy nejen v regionu, ale i v inovačních centrech z jiných krajů, takže i síť Ynovate, jejímž je JIC členem, funguje skvěle,“ chválí si David Krobot.
Pomalu (ale jistě) i bez investora za hranice
Lobey je kombinací funkční a přírodní kosmetiky. „Z velmi funkčního krému, který stojí třeba 2,5 tisíce, bereme účinek. A ten propojujeme s přírodou,“ vysvětluje Milan Krejčí. Tím, že své produkty prodávají napřímo, dokážou být řádově až třikrát levnější než špičková konkurence.
Vstříc konkurenci vyráží už i za hranice. Zatím pomocí velkého online tržiště testují německý trh. Do pěti let se chtějí stát evropskou značkou, do deseti let pak značkou světovou. Zvolili si pomalejší, ale udržitelnější cestu – a nezvažují proto ani investici. „Ve finále bychom to stejně museli odedřít my, a v tom nevidíme hodnotu. Pokud jsme byli něčím zpomalení, byly to právě interní kapacity a nastavení firmy,“ vysvětluje David Krobot.
Podnikání jako kostky lega
Na světě podnikání prý oba zakladatele baví to, jak je univerzální. „Skill-set, který získáte, využijete v osobním životě i kdekoliv jinde chcete a potřebujete. Když budeme chtít dělat jakýkoliv jiný produkt, víme jak,“ zamýšlí se Milan Krejčí. „Jsou to kostky lega, které jsou přenosné – je úplně jedno, jestli děláte kosmetiku, rohlíky, mobilní aplikaci nebo vesmírný průmysl,“ uzavírá s úsměvem David Krobot.