Téměř dvě třetiny dotázaných personalistů aktuálně evidují žádosti o navýšení mzdy od více než deseti procent zaměstnanců. Pro mnohé pracovníky však není číslo na výplatní pásce vším a zajímají je i další výhody – typická je tím zejména generace Z (mladí lidé do 30 let).
Ukázal to společný průzkum Recruitment Academy a Edenred, kterého se v červnu zúčastnilo 128 respondentů z řad personalistů v tuzemských podnicích.
Necelé dvě třetiny personalistů pozorují, že si příslušníci generace Z oproti ostatním věkovým skupinám více cení svého času. Větší důraz kladou na vyváženost osobního a pracovního života, časovou flexibilitu či wellbeing.
Dvě pětiny firem přidají alespoň někomu
Alespoň části svých zaměstnanců zvedne během letošního roku mzdy 42 procent firem. Plošně svým zaměstnancům zvýší výplaty 23 procent oslovených firem. Pětina oslovených podniků naopak v letošním roce valorizaci mezd neplánuje. Zbylých 37 % oslovených společností se chce rozhodnout podle dalšího vývoje.
Mzdy rostou rychleji, než všichni čekali. Živnostníkům to výrazně zvedne odvody
Data přitom ukazují, že je mezi zaměstnanci o navýšení mezd velký zájem. Hned 63 procent respondentů v průzkumu uvedlo, že žádost o přidání eviduje od více než desetiny zaměstnanců firmy. Čtvrtina personalistů dokonce uvádí, že si o zvýšení mzdy řeklo více než 25 procent zaměstnanců. Žádné žádosti o vyšší výplatu letos neeviduje jen 7 procent personalistů.
Podle údajů Českého statistického úřadu byla průměrná měsíční mzda v prvním čtvrtletí roku 43 941 korun, medián mezd činil 36 651 korun.
„Kvůli obtížnější ekonomické situaci a vysoké inflaci v loňském roce nerostly mzdy tak rychle, jako spotřebitelské ceny, což vedlo k poklesu reálných mezd. Není proto překvapením, že si velká část zaměstnanců o přidání aktivně říká. A nemalá část firem se snaží jejich požadavkům vyhovět. Ani zdaleka to však neplatí u všech,“ komentuje výsledky průzkumu Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred.
Vyšší minimum: Roste i zaručená mzda, ale jen u některých profesí
„Důležitou roli zde hraje i dlouhodobý trend, kdy se firmy snaží na trhu práce odlišit nejen výší mzdy, ale i nabídkou nových a atraktivních benefitů s přidanou hodnotou,“ doplňuje.
Peníze na prvním místě? Ne pro každého
Ukazuje se, že číslo na výplatní pásce není pro zaměstnance vším. Pro stále větší část z nich je totiž kromě výše mzdy důležité i to, jak o ně firma pečuje. Větší důraz na aspekty zaměstnání, jako je wellbeing či vyváženost osobního a pracovního života, bývá často spojován s nástupem nejmladších generací do pracovního procesu. To v průzkumu personalisté potvrzují.
Hned 63 % personalistů pozoruje, že si zaměstnanci mladší 27 let v porovnání s ostatními věkovými skupinami více cení svého času. To v praxi například znamená, že jsou méně ochotní pracovat nad rámec běžné pracovní doby nebo na dovolené. Toho, že je pro ně důležitější vyváženost osobního a pracovního života, si všímá 56 procent personalistů.
Tuto skutečnost tak musí podniky, které chtějí zaměstnance přilákat, dostatečně zohlednit napříč svým fungováním – od základního rozvržení pracovní náplně až po nabídku zaměstnaneckých benefitů.
Někteří personalisté lákají na práci z domova, flexibilní pracovní dobu nebo možnost podílet se na smysluplných projektech.
„Aby firmy při náboru mladých talentů uspěly, musí se přizpůsobit hodnotám generace Z. V praxi to vypadá tak, že někteří personalisté lákají na práci z domova, flexibilní pracovní dobu nebo možnost podílet se na smysluplných projektech. Tím to však nekončí. Mladí uchazeči o práci často hledají pracoviště, kde budou slyšeni a respektováni. Zároveň od firem vyžadují prostředí, které jede na vlně moderních technologií a nabízí prostor pro kariérní rozvoj. Na toto vše dnes musí personalisté umět reagovat,“ říká spoluzakladatel personální agentury GoodCall a ředitel Recruitment Academy José Kadlec.
Důležitá je pohoda zaměstnanců
Obzvláště důležitým pojmem se v oblasti personalistiky v posledních letech stal wellbeing, jinými slovy duševní a fyzická pohoda zaměstnanců. Podle průzkumu registruje hned 49 procent personalistů největší důraz na tuto oblast právě mezi mladou generací Z.
Stále více se o něj však zajímají lidé napříč všemi věkovými skupinami. Řada českých firem proto v dnešní době nabízí zaměstnanecké benefity cílící právě na podporu duševní a fyzické pohody zaměstnanců.
„Péče o wellbeing je nesmírně důležitá. Je to investice, která se vždy vyplatí. Zaměstnanci pracující v přívětivém prostředí, které myslí na jejich potřeby, jsou nejen spokojenější, ale i produktivnější. Společnost, která se stará o své zaměstnance, se navíc stává atraktivnějším zaměstnavatelem,“ vysvětluje Aneta Martišková.