Příležitosti pro české firmy v USA představují doprava i vesmírné technologie

Historicky největší podnikatelská mise do Spojených států amerických doprovodila ministra dopravy Martina Kupku při jeho návštěvě této severoamerické země.

Zúčastnily se jí tuzemské firmy a startupy zaměřené na inovace v dopravě a na vyspělé vesmírné technologie. Delegace pod vedením viceprezidenta Hospodářské komory a šéfa PROMA REHA Radka Jakubského navštívila hlavní město Washington, texaský Houston nebo Orlando na Floridě.

Ilustrační fotografie

V americké metropoli podepsal brněnský startup Groundcom smlouvu se společností QUUB na dodávku pozemní stanice pro obsluhu družic. „Tento kontrakt je pro nás významný, protože součástí smlouvy je, že můžeme stanici zařadit do naší budované sítě a rozšířit tak naše pokrytí i na část východního pobřeží Severní Ameriky,“ říká šéf Groundcomu Jakub Lajmon.

Právě na vývoj pozemních stanic se jeho firma specializuje. Jde o antény, které provozovatelé družic používají pro vysílání příkazů na satelity a stahování dat z nich zpět na Zemi. To umožňuje vlastníkům družic být s nimi v kontaktu, když přelétají nad oblastmi s vybudovaným pokrytím. „Naším primárním cílem je provozovat celosvětovou síť takových antén a stát se jakýmsi mobilním operátorem pro družice ve vesmíru,“ vysvětluje Lajmon. Pozemní stanice vyvinuté v Groundcomu jsou instalované například na Blízkém východě nebo v Africe. Firma letos hledá investory, díky kterým by mohla dál růst a získávat nové klienty.

ExportMag.cz: Španělsko chce vyslat vlastní raketu do vesmíru

Rozvoj inteligentní mobility

Kromě vesmíru se podnikatelská mise zaměřila na dopravu, proto se jí zúčastnilo také Sdružení pro dopravní telematiku. Jeho členové budují informační a telekomunikační systémy, které mají přispět například k vyšší bezpečnosti dopravy nebo k většímu komfortu pro cestující. Předseda sdružení Roman Srp říká, že jednání mezi českou a americkou stranou potvrdilo možnosti pro spolupráci mezi privátním a veřejným sektorem. Konkrétně jde o rozvoj inteligentní mobility nebo o oblast uhlíkové neutrality.

„Důležitým zjištěním pro český průmysl je, že tuzemské firmy jsou na obdobné úrovni technické vyspělosti a řeší obdobná témata jako americké. Velký rozdíl je ale v přístupu amerických institucí, který se projevuje ve schopnosti financovat obrovské množství inovativních nápadů tamních startupových firem,“ konstatuje Srp. Jako konkrétní příklad možné spolupráce mezi českou a americkou stranou uvádí provoz automatizovaných minibusů, které už na Floridě vozí cestující v běžném provozu.

Železniční průmysl na misi zastupovala společnost Betrian. Ta navázala kontakt s osobním dopravcem Amtrak, americkou obdobou Českých drah, se kterým bude dál jednat o dodávkách zabezpečovacího systému pro strojvedoucí.

Ilustrační fotografie | Markus Mainka / Shutterstock.com

„Spolupráce s Amtrakem by pro nás znamenala vstup na velký trh ve Spojených státech a poskytnutí našich bezpečnostních řešení pro tamní železniční průmysl. Chceme postupně rozšířit naši přítomnost nejen v USA, ale také se zapojit do dalších projektů ve spolupráci s předními světovými hráči v odvětví,“ vysvětluje obchodní ředitel Betrianu Petr Sec. Firma už na zahraničních trzích působí, konkrétně na Slovensku a Nizozemsku. Letos by ráda expandovala na další trhy a má ambici proniknout i do Asie, kde Sec vidí velký potenciál.

Betrian nabízí program NavTrain, což je navigační systém pro strojvedoucí. Jedná se o aplikaci na tabletu, na které strojvůdce vidí například aktuální povolenou rychlost nebo blížící se návěst stůj. V případě nehody systém automaticky posílá integrovanému záchrannému systému informaci o poloze vlaku nebo druhu jeho nákladu.

Misi do USA hodnotí Sec pozitivně. „Největší přínos vidíme v možnosti prezentovat naše produkty před americkou klientelou a získat cenné zpětné vazby od odborníků v oboru. Také jsme navázali nové kontakty s českými startupy,“ upřesňuje. České firmy můžou při expanzi na americký trh využít i toho, že federální vláda chce v následujících pěti letech do infrastruktury investovat velké množství peněz. Na silnice nebo mosty hodlá vynaložit 110 miliard dolarů, v přepočtu 2,6 bilionu korun. Zhruba 66 miliard dolarů přitom plánuje investovat do železniční dopravy.

Každá koruna se vrátí osmkrát

Průběh nedávné úspěšné podnikatelské mise do Spojených států přibližuje v rozhovoru ministr dopravy Martin Kupka.

Martin Brychta (MB): Jak misi hodnotíte, čeho se vám podařilo dosáhnout?

Martin Kupka (MK): Hlavním cílem bylo především pomoci českým firmám, které podnikají v sektoru inteligentních dopravních systémů a kosmických technologií, aby nalezly úspěšně své obchodní partnery v zámoří a mohly tak přinášet České republice benefity v oblasti s nejvyšší přidanou hodnotou. A to se podařilo, na místě skutečně došlo k několika podpisům smluv nebo dohod o strategické spolupráci.

Ilustrační fotografie

MB: S kým jste se ve Spojených státech setkali?

MK: Máme za sebou týden intenzivních jednání s kapacitami amerického vesmírného programu, například se šéfem NASA Billem Nelsonem. Absolvovali jsme také setkání ve firmě Axiom Space, která České republice dlouhodobě nabízí let českého kosmonauta do vesmíru, i schůzky s ministerstvy dopravy jednotlivých amerických států.

Co je ale důležité, podnikli jsme celou řadu konkrétních setkání mezi českými podnikateli a jejich americkými protějšky, a také mezi zástupci českých a amerických technických univerzit. Každá koruna investovaná do vesmírného programu se vrací až osmkrát, na to existují prokazatelné studie. Chceme Českou republiku, která bude schopná vytvářet vysokou přidanou hodnotu. A tato cesta do Spojených států tomu nepochybně přispěla.


MB: Kde vidíte největší potenciál pro spolupráci mezi českými a americkými firmami?

MK: Pro české firmy je klíčové, aby se dostaly do distribučních řetězců velkých společností. To jim pomůže etablovat se na trhu a časem se posunout k dodávce ucelených komponent. Ostatně české firmy se už dnes podílejí na více než pěti stech projektech Evropské kosmické agentury a EUSPA (Agentury EU pro kosmický program), z nichž mnohé se uplatňují běžně na trhu.

Jde například o využití umělé inteligence pro zpracování družicových snímků pro odhady úrody na polích, sledování stability staveb nebo poklesů poddolovaných území či pro těžbu nerostných surovin. Příkladů je mnoho, české firmy rozhodně mají co nabídnout.


MB: V jakých aktivitách, které jste během mise začali, hodláte pokračovat?

MK: Jeden příklad za všechny – každý rok investujeme do Evropské vesmírné agentury 1,6 miliardy korun, které se vrací v podobě zakázek pro české firmy zaměřené kupříkladu na výrobu solárních panelů, radiační ochranu nebo součástky pro vysoce přesnou optiku. Aby takových projektů mohlo přibývat, dohodli jsme se s výkonným ředitelem NASA Billem Nelsonem na prohloubení spolupráce. Naše týmy nyní připravují konkrétní příklady projektů, které budeme dále rozvíjet.

Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Martin Brychta, HK ČR

Doporučujeme