Příliš mladí na vlastní firmu? O vašem úspěchu v podnikání nerozhoduje věk

Stojíte před velkou výzvou, odhodláváte se udělat krok do neznáma, zvažujete rizika a po očku hledáte záchranné lano. Přijde vám to povědomé? Není divu, podnikání si je v lecčem podobné s adrenalinovými sporty. To je také důvod, proč si na něj mnoho lidí netroufá.

Pokud vás brzdí nejistota, nízký věk nebo nedostatek zkušeností, inspirujte se příběhem Tomáše a Martina ze SEMA DesignING. Ti se rozhodli vrhnout do světa podnikání po hlavě a všem ukázat, že úspěch nepřichází s věkem, ale s tvrdou prací.

Tomáše Sembola a Martina Pirucha | SEMA DesignING

Tomáše Sembola a Martina Pirucha spojuje nejen mládí a obor vzdělání, ale i stejná podnikatelská ambice. Ve jménu známé rodičovské rady „studuj a nech se dobře zaměstnat“ nastoupili oba po promocích do automobilky. Pozvolný pracovní režim, jistoty a autorita za zády je ale více odrazovaly, než motivovaly. „To, že po příchodu do práce prohodím pár slov s kolegy, nasnídám se a ať dělám hodně, nebo málo, výplata přijde stejná, mi vůbec nevyhovovalo. Jsem člověk do nepohody, stejně jako Martin, a tak mi chyběla ta výzva,“ vysvětluje důvody odchodu z práce Tomáš.

Do podnikání se společně pustili v roce 2021, kdy v Česku ustoupila hlavní vlna pandemie covid-19. Zatímco podniky kolem omezovaly výrobu nebo zastavovaly provoz, kluci si v Havířově založili firmu SEMA DesignING. Ta se zaměřuje na konstrukční a projekční činnosti, vývoj a výrobu strojů a řešení pro Průmysl 4.0. „Šli jsme do obrovské nejistoty. Začali jsme úplně od nuly a první půlrok v podstatě jen akvírovali, neměli jsme jediný projekt. Veškeré úspory jsme víceméně projedli, protože jsme si nebyli schopni nic vyplatit,“ pokračuje Tomáš.

Jedna z nejdůležitějších věcí v podnikání? Víra v úspěch

Jejich podnikatelská dráha odstartovala bez předchozích zkušeností, známostí a významného finančního kapitálu, zato s podporou blízkých. Oba mají v rodině živnostníky, pro drobnou radu tak nemuseli chodit daleko. Na pokročilejší záležitosti už ale byli sami.

Firma se zaměřuje mimo jiné na vývoj a výrobu strojů. V portfoliu projektů má například stroj na frikandely (vlevo) a výrobní stroj Myco (vpravo). | SEMA DesignING

Díky jejich úsilí se dvoučlenný tým postupně rozšířil na dvanáct lidí, firma získala velké korporátní klienty, a zatímco první účetní období uzavřeli s obratem 600 tisíc, ve třetím už atakovali hranici téměř 8 milionů korun. Do jejich portfolia dnes patří například lovosická továrna společnosti Mondelēz, výrobce potravin a nápojů Nestlé, závod Daikin Device CZ nebo startup Myco. „Kvalitní práce je důležitá, úspěch se ale dostaví téměř vždy, když člověk tvrdě dře a věří tomu. Díky té víře dokáže strhnout nejen ostatní, ale i klienty, což je to nejdůležitější,“ dodává Tomáš.

Vedení v tandemu si jednatelé pochvalují, obzvlášť s ohledem na objem práce, který společně zastanou. „Není to vždy balada, občas máme odlišné názory, ale překvapuje mě, v kolika věcech se ve výsledku shodneme a jak se tím razantně posouváme kupředu,“ říká Martin. Kromě souladu na manažerské úrovni kladou velký důraz i na well-being svých zaměstnanců. „Od začátku se snažíme budovat kulturu v hesle ‚Pracuj jako na svém‘. Všichni sdílíme stejnou vizi a máme odpovědnost za svůj projekt. Jdeme do toho s vědomím, že pokud zakázka vyjde, budou prémie, pokud ne, nemůžeme dostat mzdu ve výši, v jaké bychom chtěli.“

Vedle prozákaznického přístupu kladou jednatelé důraz i na well-being a dobré vztahy se zaměstnanci. | SEMA DesignING

Věnujte čas tomu, na čem opravdu záleží

Pro podnikatele, jako jsou Tomáš a Martin, je obzvláště vzácnou veličinou čas. Klíčem k jeho efektivnímu využití je omezení rutinních činností na minimum pomocí automatizace a digitalizace. To je jeden z důvodů, proč spojili síly s Moravskoslezským inovačním centrem. Od té doby prošli řadou programů zaměřených na digitalizaci a řízení a rozvoj firmy. Společně s experty si tak například jasně definovali vizi a nastavili marketingovou a obchodní strategii. Dále optimalizovali projektové a procesní řízení a také automatizovali nákupní procesy. Díky tomu se mohou plně věnovat klientům, zakázkám a důležitým strategickým a rozvojovým aktivitám.

Fact Sheet aneb co možná nevíte o inovačním ekosystému Moravskoslezského kraje

Spolupráce s MSIC ovšem není jednostranná, Tomáš Sembol s námi zároveň spolupracuje jako expert na průmyslovou automatizaci. U malých a středních firem provádí analýzu výrobních procesů z pohledu jejich možné automatizace a digitalizace a poskytuje odborná školení. Pokud je právě tohle oblast, ve které byste přivítali pomocnou ruku, dejte vědět MSIC, rádi vás propojí.

V komunitě je síla

Kromě svého sídla jsou oba jednatelé SEMA DesignING spjati s Moravskoslezským krajem také v rámci komunity. Členství v Patriotech MSK vnímají jako spojení příjemného s užitečným. „Minimálně v začátcích podnikání nemá člověk moc prostoru na volnočasové aktivity. Na společných setkáních tak potká podnikatele, které nevídá každý den. Může si s nimi popovídat o tom, jak je podnikání na jednu stranu útrapa, na druhou stranu zábava. Častokrát jde o lidi, kteří už jsou o desítky let a miliony korun obratů dál,“ popisuje Tomáš.

Marketingová a obchodní strategie, optimalizace projektového řízení nebo třeba automatizace nákupních procesů. S tím vším vám experti MSIC umí pomoci. | MSIC

Hranice? Ty si v podnikání člověk staví sám

V podnikání lepší dny střídají horší a naopak. S tím je třeba počítat. Zatímco jako zaměstnanec můžete do určité míry spoléhat na jistoty, rutinu nebo očekávaný vývoj věcí budoucích, jako podnikatel čelíte mnoha výzvám. Odměnou je vám větší volnost v rozhodování a plánování času, realizace svých snů a mnohdy i zajímavější příjem.

„V podnikání si člověk staví hranice v hlavě sám. Když si je nepostaví, tak žádné nejsou. Na začátku neví, jak má například naceňovat zakázky, jednat s klientem, když se něco nepovede… Po pár letech už je to úplně o něčem jiném. Teď za pár hodin zvládneme to, co dříve trvalo měsíce. Dokonce rozjíždíme i menší startup. Jde o úplně novou značku, zatím v rámci SEMA DesignING, časem ji ale plánujeme vyčlenit,“ prozrazuje Martin.

A co by mladí podnikatelé vzkázali všem, kteří o vlastním businessu zatím jen uvažují? „Ať si to také zkusí. Důležité je dělat to, co vás baví, protože jinak ten úspěch nikdy nepřijde. Ono to mnohdy nedopadne, ale tím, že to zkusíte, alespoň zjistíte, jestli je podnikání pro vás, nebo ne. Nakonec z toho může být hezká, úspěšná firma.“

Doporučujeme