Když před sedmadvaceti lety vznikla firma Agados z Velkého Meziříčí, neměli její zakladatelé žádné zkušenosti s podnikáním. „Měli jsme jen partu velice šikovných spolupracovníků. Ti také postupem doby pomohli dalším firmám v oboru v jejich rozvoji. Agados byl ale první,“ vzpomíná jednatel společnosti Agados Petr Ostrý.
Firma navázala na více než stodvacetiletou tradici místního strojírenského závodu Jeřábek, který byl v roce 1948 znárodněn a přeměněn na státní podnik. „Původní majitelé dnes ve firmě nefigurují, ale rádi dali souhlas, abychom se k historii jejich bývalého podniku přihlásili a pokračovali v rozvoji strojírenství v regionu,“ pokračuje Petr Ostrý.
Nápad vyrábět přívěsy vznikl po oslovení jednou belgickou firmou, která tehdy hledala dodavatele. Nově vzniklý podnik si na trhu musel hledat svoje místo. „Nejtěžší bylo přesvědčit spolupracovníky ve výrobě, že bez prvotřídní kvality naše výrobky nikdo nekoupí. Pochopili to a ukázalo se, že je to to nejcennější. Dále potom přesvědčit zákazníka, že dražší, ale o třídu kvalitnější přívěs je jeho výhra. Protože je to typ produktu, který kupuje jednou za život,“ upozorňuje Petr Ostrý.
Na začátky byly dva typy
„Při dnešní šíři sortimentu se ani nechce věřit, že se tady v samotných začátcích vyráběly pouze dva typy přívěsů, a to nebrzděné malé přívěsy. Na složité brzděné přívěsy se přešlo postupně až v průběhu let,“ pokračuje Petr Ostrý. Od té doby se stal Agados největším výrobcem přívěsů v České republice a jedním z největších evropských výrobců přívěsů v kategoriích do 750 kilogramů a do 3500 kilogramů. Ročně firma prodá okolo 30 tisíc vozíků.
Export byl od začátku základem úspěchu společnosti. Právě na první zakázce pro Belgii, za níž stál Willy van den Bon, rozhodčí FIFA z Brug, se firma mnoho naučila. „Dal nám opravdovou školu prodeje výrobků do zahraničí,“ popisuje Petr Ostrý. V současnosti je podíl prodeje na tuzemský a zahraniční trh přibližně půl napůl. „Nejvíce jsme vidět v Německu a ve Skandinávii. Tam jsou ochotni nejvíce ocenit kvalitu našeho provedení,“ dodává Petr Ostrý. Prostřednictvím svých poboček a prodejců má firma zastoupení ve většině evropských zemí. Zároveň chce být aktivní na nových trzích, především v Asii se chce prosadit se speciálními projekty.
Přečtěte si na BusinessInfo.cz
Elektrické skateboardy, surfy i tříkolky. Češi jsou průkopníky v elektrifikaci dopravy
Obojživelný vozík i polní kuchyně
Firma se 190 zaměstnanci vytvořila loni obrat 620 milionů korun, ve srovnání s rokem 2018 jde o navýšení o 7,2 procenta. Pohybuje se v oblasti hobby přívěsů, profesionálních univerzálních přívěsů, ale i přívěsů vyráběných zákazníkům „na míru“. „Každý zákazník je specifický a má svoje potřeby. Jeho požadavkům se snažíme vyhovět, a proto přicházíme neustále s novinkami. V nabídce máme širokou škálu brzděných i nebrzděných přívěsů, různých rozměrů, které se mohou lišit nejenom použitými materiály, ale i možnostmi využití,“ vypočítává Petr Ostrý. Agados tak produkuje jak jednoduché vozíky za auto, přepravníky motocyklů a automobilů, tak skříňové přívěsy nebo profesionální přívěsy s délkou přes 10 metrů.
Každoročně vyvíjí novinky nejen v civilní oblasti, ale i v segmentu speciálních projektů. „Velké úspěchy máme v oblasti armády. Vyrobili jsme unikátní obojživelný terénní přívěs, který dokáže překonat náročný terén jako sníh, bláto i skalnatý povrch, a umí se přepravit přes vodu – je schopen plavat za tažným vozidlem. Do našeho portfolia patří také polní kuchyně, cisterna na pitnou vodu nebo osvětlovací věž vhodná k nasvícení míst havárií, pracovních míst, táborů a v podobných situacích v případě polních podmínek,“ . konstatuje Petr Ostrý. Tyto výrobky využívá nejenom česká armáda a Hradní stráž, ale i armády různých zemí a složky integrovaného záchranného systému.
Elektromobily jsou výzva
Ani do budoucna se firma neobejde bez neustálých inovací. Letos dochází například ke změně světel. Brzděné přívěsy budou mít v základní výbavě LED osvětlení ve vlastním designu. „Obor přípojných vozidel musí sledovat trendy vozidel tažných chtě nechtě. V debatách, které vedeme i při řešení mezioborových úkolů, k nimiž jsme pozváni, vidíme, jak je tato problematika zanedbaná. Přitom elektromobil s přívěsem, to je množství otazníků. A nás baví měnit tyto otazníky v tečky,“ uzavírá Petr Ostrý.
Společnost Agados v kostce
Společnost Agados je v současné době jedním z největších evropských výrobců přívěsů v kategorii O1 a O2, tedy celková hmotnost přívěsů do 750 kilogramů a do 3500 kilogramů. Firma je prostřednictvím svých poboček a dealerů zastoupena ve většině evropských států a po území České republiky. Kromě brzděných i nebrzděných přívěsů se firma zabývá výrobou speciálních vozíků na míru. V minulosti vyrobila transportér pro přepravu žiraf, přívěs pro monopost Formule 1 týmu McLaren nebo přepravník pro závodní speciál.