Problémy v čínské logistice kvůli covidu-19

S tím, jak se Čína potýká s nově se objevujícími ohnisky covidu-19, se hromadí problémy v domácí i mezinárodní logistice.

Lockdown Šanghaje, který trvá už od 28. března, způsobuje výpadky zásobování v této čínské megapoli a mnohdy znemožňuje firmám přístup k vlastním zásobám. Šanghajský přístav je z hlediska odbavených TEU největším světovým přístavem a v současnosti je nadále v provozu.

Ilustrační fotografie

Hlavním problémem je však nedostatek nákladních vozů a skladovacích kapacit kvůli nuceným uzávěrám skladišť. Některé lodě si raději vybírají jiné přístavy, jako je například blízký přístav Ningbo-Zhoushan. Na řidiče nákladních vozů se vztahují protiepidemická opatření, která výrazně omezují možnosti jejich pohybu, nákladní silniční doprava v Šanghaji z tohoto důvodu údajně poklesla o 40–50 %. Mnozí řidiči nejsou ochotni obsluhovat rizikové lokality z důvodu hrozících karantén, mnozí farmáři v severovýchodní provincii Ťi-lin kvůli tomu měli problém zajistit si potřebné množství hnojiv, osiv a pesticidů pro jarní setbu.

Český aplikátor Tugi zlomí strach lidí z injekcí

Čínské úřady také varují před nákupem produktů ze zahraničí, kvůli údajnému riziku přenosu covidu-19 prostřednictvím obalových materiálů. Výskyt nákazy mezi pracovníky v logistice ve středu vedl k úplnému zastavení dovážkových a kurýrních služeb v celé provincii Šan-si. Vysoce nakažlivý omikron představuje velkou výzvu pro čínskou politiku nulové tolerance výskytu covidu-19, do budoucna tedy hrozí další výrazné výpadky v čínské logistice.

Autor: Ondřej Plaček, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Pekingu. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Teritorium: Asie | Čína | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika

Doporučujeme