3. Zahraniční obchod Bavorska
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bavorský vývoz | 154,3 | 122,3 | 144,0 | 160,0 | 164,6 | 167,5 |
Bavorský dovoz | 129,4 | 107,3 | 129,4 | 145,7 | 147,6 | 145,9 |
Obrat | 283,7 | 229,6 | 273,4 | 305,7 | 312,2 | 313,4 |
Zdroj: Bavorský zemský úřad pro statistiku a zpracování dat
Zahraniční obchod Bavorska je hlavním faktorem hospodářského růstu s příznivým vlivem i na zaměstnanost. Tak jako celé Německo, tak i samotné Bavorsko je silně proexportně zaměřenou zemí. Dynamika exportu je pozoruhodná. Za období let 2003–2013 se bavorský export zvýšil o 64 %. Stranou nezůstal i bavorský dovoz, který za zmíněné období zaznamenal růst o 60 %. Obrat celkového zahraničního obchodu Bavorska dosáhl v roce 2013 výše 313,4 mld. EUR, což představuje meziroční růst ve srovnání s rokem 2012 o 1 % a ve srovnání s rokem 2003 růst o 62 %.
Bavorský vývoz v roce 2013 zaznamenal hodnotu 167,5 mld. EUR (v porovnání s obdobím 2012 růst o 1 %) a bavorský dovoz hodnotu 145,9 mld. EUR (v porovnání s rokem 2012 pokles o 1 %). Zahraniční obchod Bavorska tak zaznamenal aktivní saldo obchodní bilance ve výši 21,6 mld. EUR. V době celosvětové ekonomické a finanční krize sice i Bavorsko zažilo propad zahraničního obchodu (2009), ale i tak si kvalitní německé výrobky úspěšně nacházely své adresáty jak v rámci členských zemí EU, tak i v zámořských destinacích.
3.1. Teritoriální a komoditní struktura bavorského zahraničního obchodu v roce 2013
Teritoriální struktura
K nejvýznamnějším obchodním partnerům Bavorska patří USA, Rakousko, Itálie a ČLR, Česká republika byla v r. 2013 na 9. místě v žebříčku nejdůležitějších exportních partnerů Bavorska a na 5. místě v pořadí v importu. Česká republika byla v r. 2013 5. nejdynamičtějším exportním partnerem Bavorska s meziročním nárůstem vývozu ve výši 364 mil. EUR (+7,4 %).
Země | Hodnota v mil. EUR | Meziroční srovnání v % |
---|---|---|
1. Velká Británie | 1 082 | 10,9 |
2. Čína | 659 | 4,4 |
3. USA | 635 | 3,5 |
4. Francie | 453 | 4,0 |
5. Česká republika | 364 | 7,4 |
6. Polsko | 301 | 7,2 |
Zdroj: Bavorská průmyslová a hospodářská komora
Pokud jde o členění vývozu podle jednotlivých kontinentů, zaujímá v bavorském vývozu první místo Evropská unie, resp. členské země EU, přičemž samotná EU představuje 53 % celkového bavorského vývozu. Další v pořadí je Asie a Tichomoří (18,4 %) před Severní Amerikou (12,3 %).
Region | Hodnota v mil. EUR | Meziroční srovnání v % |
---|---|---|
Země EU | 88 930 | 53 |
Jihovýchodní Evropa a SNS | 13 414 | 3,7 |
Ostatní Evropa | 6 620 | 5,8 |
Severní Amerika | 9 623 | 12,3 |
Jižní a střední Amerika | 1 507 | 2,9 |
Asie a Tichomoří | 23 017 | 18,4 |
Afrika | 6 158 | 1,8 |
Blízký a střední východ | 1 329 | 2,2 |
Zdroj: Bavorská průmyslová a hospodářská komora
Nejvýznamnějším vývozním partnerem Bavorska je USA, dále ČLR, Rakousko, Francie a Velká Británie. Česká republika je mezi exportními partnery na 9. místě s celkovým objemem bavorského vývozu ve výši 5 264 mil. EUR s nárůstem o 7,4 % v meziročním srovnání.
Stát | Hodnota v mil. EUR | Meziroční srovnání v % |
---|---|---|
1. USA | 18 924 | +3,5 |
2. ČLR | 15 505 | +4,4 |
3. Rakousko | 13 392 | -1,2 |
4. Francie | 11 717 | +4,0 |
5. Velká Británie | 10 991 | +10,9 |
6. Itálie | 10 320 | -2,1 |
Zdroj: Bavorská průmyslová a hospodářská komora
I v bavorském dovozu představuje EU jako celek nejvýznamnějšího dovozního partnera s nadpolovičním podílem. Na dalším místě je Asie a Tichomoří s patnáctiprocentním podílem.
Region | Hodnota v mil. EUR | Meziroční srovnání v % |
---|---|---|
Země EU | 84 402 | 57,8 |
Jihovýchodní Evropa a SNS | 13 414 | 9,2 |
Ostatní Evropa | 6 620 | 4,5 |
Severní Amerika | 9 623 | 6,6 |
Jižní a střední Amerika | 1 507 | 1,0 |
Asie a Tichomoří | 23 017 | 15,8 |
Afrika | 6 158 | 4,2 |
Blízký a střední východ | 1 329 | 0,9 |
Zdroj: Bavorská průmyslová a hospodářská komora
Nejvýznamnějším dovozním partnerem Bavorska je Rakousko, dále ČLR, Itálie a na čtvrtém místě Česká republika, která tak dokumentuje svůj nezanedbatelný význam coby obchodního partnera pro Bavorsko.
Země | Hodnota v mil. EUR | Meziroční srovnání v % |
---|---|---|
1. Rakousko | 14 939 | +3,3 |
2. ČLR | 11 342 | -13,9 |
3. Itálie | 10 257 | +0,1 |
4. Česká republika | 9 660 | +5,0 |
5. USA | 9 233 | -7,4 |
6. Holandsko | 7 392 | +3,9 |
Zdroj: Bavorská průmyslová a hospodářská komora
Komoditní struktura
Na bavorském vývozu se v r. 2013 rozhodující měrou podílejí hotové výrobky, především automobily. Dalšími významnými položkami jsou stroje, elektrotechnické a chemické výrobky.
Automobily | 32,4 % |
Elektrotechnické výrobky | 16,4 % |
Stroje | 16,2 % |
Chemické výrobky, umělé hmoty, farmaceutika | 10,9 % |
Ostatní | 7,1 % |
Potraviny | 5,1 % |
Polotovary | 4,2 % |
Železo a kovy | 4,1 % |
Papírenské výrobky | 1,9 % |
Textilní výrobky | 1,2 % |
Suroviny | 0,5 % |
Zdroj: Bavorská průmyslová a hospodářská komora
Rovněž v bavorském dovozu roku 2013 představují nejvýznamnější dovozní položky hotové výrobky, zde především elektrotechnika, následovaná automobily.
Elektrotechnické výrobky | 18,2 % |
Automobily | 15,0 % |
Ostatní | 14,3 % |
Suroviny | 13,0 % |
Stroje | 10,1 % |
Chemické výrobky, umělé hmoty, farmaceutika | 9,7 % |
Potraviny | 5,5 % |
Železo a kovy | 4,7 % |
Polotovary | 4,4 % |
Textilní výrobky | 3,8 % |
Papírenské výrobky | 1,3 % |
Zdroj: Bavorská průmyslová a hospodářská komora
3.2. Podpora exportu
Mimo podpory exportu na spolkové úrovni existuje v Bavorsku v rámci celkového programu podpory hospodářství i systém podpory exportu a internacionalizace bavorských firem. Prioritní pozornost je věnována snaze malých a středních firem směřujících k prosazení a udržení se na zahraničních trzích (podpůrný program „Fit pro zahraniční pracovní trhy – Go International“). Systém podpory exportu se koncentruje především na poradenství, zprostředkovávání kontaktů, navazování kooperačních vztahů, podporu investičních zájmů bavorských firem v zahraničí a v neposlední řadě podporu účasti malých a středních firem na účasti ne mezinárodních výstavách a veletrzích v zahraničí. Dalšímu vzdělávání v oblasti mezinárodního obchodu slouží program „Bayern – Fit for Partnership“.
Klíčovou institucí pro podporu exportu je Bayern International. Jde o organizaci, založenou v roce 1996, jejímž cílem je podpora zejména malých a středních firem v jejich snaze o pronikání na zahraniční trhy a „lákání“ zahraničních investic do Bavorska. Bayern International je státní organizací, stoprocentním vlastníkem je bavorský stát, resp. Bavorské Státní ministerstvo pro hospodářství a média, energetiku a technologie.
Mimo výše zmíněnou organizaci působí v sedmi správních oblastech Bavorska řada hospodářských, průmyslových a řemeslnických komor, které se rovněž aktivně podílejí na podpoře malých a středních bavorských firem v oblasti vnějších ekonomických vztahů. Mimo aktivní poradenskou činnost zajišťují konání ekonomických seminářů, na kterých vystupují renomovaní lektoři jak z oblasti státní správy, tak z firemních kruhů. Na těchto akcích nechybějí i zástupci bankovního a finančního sektoru.
Trvalou pozornost věnuje podpoře exportu samotné Bavorské Státní ministerstvo pro hospodářství a média, energetiku a technologie. Ministr hospodářství, resp. jeho náměstci jsou často vedoucími ekonomických misí, které vyjíždějí do evropských zemí i do zámoří. Ve dnech 18. a 19. 11. 2014 v tomto formátu proběhla návštěva ministryně Ilse Aigner/ové v Praze, zaměřená především na vědu a výzkum v oblastech automobilového průmyslu, strojírenství, obnovitelných energií, letectví a kosmonautiky s početnou delegací zástupců bavorských firem (cca 40 osob).
Od r. 2007 ministerstvo každoročně udílí tzv. „Exportní cenu Bavorska“ ve čtyřech kategoriích (průmysl, řemesla, obchod a služby) za zvláštní podnikatelský a inovační přístup v přístupu na nové trhy.
Přestože je Bavorsko známé jako silný proexportní stát, nepolevuje ve svém úsilí a podpoře bavorských firem v jejich pronikání na mezinárodní trhy. Dlouhodobé exportní úspěchy Bavorska jsou založeny nejen na vysoké konkurenceschopnosti a kvalitě bavorských výrobků, ale i na trvalé podpoře exportu a internacionalizace.