S přehledem proto, že obsadili 1. místo, ale získali také cenu diváků. Cíl projektu je vcelku jednoduchý – podpora lokálních farmářů skrze online prodej jejich produktů. Cesta k cíli už tak jednoduchá není. Přečtěte si rozhovor se zakladateli projektu, kteří prošli podnikatelským inkubátorem.
Šimone a Roberte, jak jste se vlastně dostali k nápadu podporovat regionální farmáře?
Nápady na vznik ePultiku se rodily v celkovém průběhu příprav a dá se říci, že se stále rodí, protože neustále vymýšlíme nové věci, které by ePultik mohly posunout zase o kus dál. Naše první myšlenka spočívala v tom, že bychom měli e-shop s potravinami, které znáte z běžných supermarketů v kombinaci se sítí kamenných výdejních míst.
Zákazník by tak nakoupil z pohodlí domova a při cestě z práce by si jen na některém z míst vyzvedl tašku. To nám ovšem přišlo málo a jako správní patrioti a srdcaři Ústeckého kraje jsme se na něj chtěli více zaměřit. Máme tady srdíčko a rádi pomáháme, proto jsme se nakonec rozhodli do naší služby zakomponovat také lokální farmáře a výrobce. A už to celé jelo.
V jaké fázi je teď vaše podnikání? Viděl jsem, že již ladíte webové stránky s produkty. Kdy si bude moci zákazník objednat produkty?
Web je pro náš záměr v podstatě to nejdůležitější, protože rozhoduje, zda u nás zákazník nakoupí nebo ne. Chceme, aby se na něm cítil dobře. Avšak webovky nejsou zdaleka všechno, co je ještě před námi. Je to velký projekt a jeho přípravy zabírají plno času a musíme vyladit každý detail, protože chceme lidem z Ústeckého kraje nabídnout perfektní službu. Nyní řešíme především skladové prostory a domlouváme spolupráce s budoucími dodavateli. Spuštění vidíme zhruba na začátek 2. poloviny tohoto roku.
Jak dochází ke hledání nových farmářů? Jedete po své ose anebo dostáváte tipy od ostatních?
Celé hledání a oslovování nových farmářů je v podstatě v naší režii a jedeme po vlastní ose. Ale poslední dobou získáváme také tipy od samotných farmářů a našich blízkých.
Nemáte strach z toho, že přijde hráč, jako je Rohlík.cz či Košík.cz, a převezme celý tento koncept?
I s touto možností člověk musí kalkulovat. Rohlík a Košík mají v tuto chvíli poněkud ambicióznější cíle a plány, a k tomu jim pomohou hlavně velká města, na která cílí. Kvantita, kterou by museli místní producenti od konkurentů dodávat, by musela být velmi vysoká a to by menší farmáři nezvládli.
Obě známé firmy mají tak velké investiční náklady, že se nespokojí se sníženou marží, a budou se farmáře pokoušet „stáhnout z kůže”. My chceme být pro farmáře parťáky. Chceme s nimi růst, a když budou oni spokojení, budeme i my a nakonec i konečný zákazník.
Minulý rok jste si prošli podnikatelským inkubátorem od ICUK. Jak na něj vzpomínáte?
Inkubátor pro nás byl zajímavá zkušenost. Nahlédli jsme do přemýšlení jiných začínajících podnikatelů. Konzultovali jsme naše problémy a naopak dávali podněty ostatním. Setkali jsme se s řadou expertů, kteří nám pomáhali určit směr.
Vyhráli jste Startup Go Grill 2022 – veřejné grilování ústeckých startupů. Co vám tato výhra dala?
Jsme rádi, že jsme dostali možnost prezentovat naši vizi, a ještě více jsme rádi, že jsme získali tolik podpory. To je asi to nejcennější, co jsme mohli dostat. Utvrzení, že jdeme správným směrem a můžeme v něm pokračovat.
Jaké to je se postavit na stage před porotu a dalších 40 lidí a odhalit všem váš projekt a ještě se k tomu vejít do časového limitu 5 minut?
Byl to stres a zároveň jízda. Pět minut je velmi krátká doba na prezentaci celého projektu, proto jsme se rozhodli nezatěžovat náš projev detaily a spíš jsme se snažili prodat porotě celý nápad opřený o naše zkušenosti a aktuální situaci na trhu s potravinami. A jak je vidět, tak se nám to povedlo.
A když už jsme u těch programů pro začínající podnikatele – co byste vzkázali lidem, kteří stále váhají s realizací vlastního podnikatelského projektu?
Pokud máte nějaký nápad a nevíte, jak postupovat, tak se určitě obraťte na podnikatelský inkubátor ICUK. Dostanete podporu a pomocnou ruku. Důležité je do toho jít s rozumem a s nadšením. Vše ostatní přijde samo.
Podělíte se o vaše blízké plány?
Spustit testovací verzi webu, dokončit portfolio farmářů, vybavit sklad a naplnit ho a otestovat naši logistiku. Když vše klapne, budeme připraveni na ostrý provoz.
Šimone a Roberte, mnoho sil do budoucna, a ať se daří!