V dobách, kdy si lidé po slovem reklama představovali jen krátké televizní šoty, které uváděl animovaný „Pan vajíčko“, začala svoji dráhu reklamní agentura Atlas Advertising Group. Dnes patří k nejvýznamnějším firmám v oboru a pracuje pro giganty, jako jsou Samsung, Heineken nebo T-Mobile.
„Naše firma vznikla cca po roce 1989 a u jejího zrodu stál pan Jan Zelenka starší. Neměli jsme žádné zkušenosti s podnikáním ani oborem, ale odhodlání pustit do něčeho nového nás táhlo kupředu. A tak jsme se pustili do nových vod a začali podnikat,“ vzpomíná Jaroslav Foglar, jednatel společnosti.
Díky tomu, že celý obor vznikal v podstatě z ničeho, mohli ho velmi výrazně spoluvytvářet. „Situace na československém trhu byla v tomto oboru velmi zajímavá a ještě ‚v plenkách‘. Cesta byla sice trnitá, ale spousta podnikatelů chtělo přijít s něčím novým, najít si svou klientelu a předvést na trhu něco, co jiný nemá. A jak toho docílit jinak, než správnou reklamou?“ pokračuje Jaroslav Foglar.
Reklama má smysl
Na začátku podle něj bylo nejtěžší přimět zákazníky k tomu, aby považovali propagaci výrobků a zviditelňování na trhu za důležitou součást svého podnikání. „Přesvědčit je, že nic není zadarmo, a když chtějí podnikat, musí lidem o sobě dát vědět a nabídnout jim své výrobky a služby. Bylo to velmi zavazující a vyžadovalo to značné investice do technologií tak, abychom byli schopni nabídnout v našem oboru služby od A do Z, to znamená, od zaměření, grafického návrhu, výroby až po samotnou montáž,“ zmiňuje jednatel Atlas Advertising Group.
Firma, která zaměstnává zhruba sto pracovníků, se musí vždy vypořádat se snahou po originalitě a nevšednosti, a zároveň s různými marketingovými pravidly a poučkami. „V tomto případě je vždy potřeba sladit přání klienta s možností způsobu výroby a hlavně s konečným efektem na koncového zákazníka. Ne vždy je možné vyjít všem vstříc, ale v zásadě je důležité udělat maximum, aby naše produkty oslovily koncového zákazníka a výrobky splnily svůj účel,“ konstatuje Jaroslav Foglar.
Jaký bude restart?
Po dvouměsíční přestávce vyvolané pandemií koronaviru covid-19 se znovu začala otevírat nákupní centra, restaurace, ekonomika začala postupně fungovat. Ale například veletrhy, které jsou postaveny na velkém množství návštěvníků, jsou zatím stále zrušené. Právě ty tvoří pro podniky z reklamní branže jedny z důležitých zdrojů příjmů.
„Asi jako každý si i my nyní klademe otázku, kam se bude situace na trhu vyvíjet. Již nyní máme informace od našich stálých klientů o přerušení či stornech některých projektů, což se projevuje v naší výrobě a bude mít i vliv na měsíce budoucí. Věříme však, že společnými silami najdeme cestu, jak tuto krizi překonat,“ doufá Jaroslav Foglar.
Pro firmy z reklamní branže by mohla být alespoň určitou náplastí snaha menších prodejen a provozoven služeb přiblížit se po stránce designu svým větším konkurentům. Zatímco velké firmy věnují grafickému provedení prodejen výraznou pozornost dlouhodobě, i těm menším stále více dochází, že zákazníky si dlouhodobě udrží, pokud bude nákup spojený s nějakým zážitkem, včetně povedeného a originálního designu. „Co si budeme říkat, ale většina z nás nakupuje očima a je důležité zaujmout na první pohled,“ zdůrazňuje Jaroslav Foglar.
Oživení zrychleného oboru
Na tom, jak rychle se ekonomika po koronavirovém propadu zotaví, bude záviset kondice celé reklamní branže.
„Náš obor je svým způsobem velmi zrychlený, téměř platí rčení: ‚Včera bylo pozdě‘. A to bude platit asi nadále. Každopádně si myslíme, že pro klienta jako takového bude vždy důležité najít si dodavatele, který bude schopný pro něj zajistit komplexní služby. A o to se snažíme již několik let a budeme se snažit i nadále posouvat naše hranice, zlepšovat technologie, výrobní postupy a přicházet s inovacemi a uspokojit přání zákazníka tak, aby se k nám vždy vracel, když bude potřeba,“ uzavírá Jaroslav Foglar.
Dalibor Dostál
Společnost Atlas AG v kostce
Raklamní agenturu Atlas Advertising Group založil po roce 1989 Jan Zelenka starší. Společnost postupně začala pracovat pro největší podniky působící na českém trhu. V roce 2015 obdržela na pražském veletrhu Reklama – Polygraf cenu poroty za společenskou odpovědnost v sociální oblasti za podporu projektu křížové cesty výtvarníka Ivana Komárka.