Odhalil to průzkum společnosti Millennium, jež je součástí mezinárodní skupiny Soitron Group. V něm se například ukázalo, že povědomí o ChatGPT má sice 63 procent respondentů, ale pouze 12 procent dotázaných ho aktivně využívá.
V případě datových strategií je situace ještě horší, většina firem zůstává bez plánu. Více než polovina českých a slovenských podniků se nicméně domnívá, že v případě implementace podnikové umělé inteligence existuje na trhu dostatečná nabídka snadno dostupných řešení. Zbývající respondenti však neumějí odpovědět.
Důvodem může být nedostatek informací, na základě kterých by uměli správně vyhodnotit, zda stávající řešení na trhu splňují jejich potřeby.
Chat GPT je znám, ale ne jako aktivní nástroj
Většina zaměstnanců společností zná řešení Chat GPT (okrajově 48 %, důkladně 15 %). Přesto ho ještě k práci 60 % respondentů průzkumu nevyužila a pravidelně ho využívá pouze 12 procent.
„Z těch, kteří řešení využívají nebo jej alespoň vyzkoušeli, většina uvádí, že to bylo zejména při tvorbě a formulaci textů nebo řešení výpočtů a vyhledávání,“ vysvětluje Andrej Jenčo, Data Intelligence BU Lead společnosti Millennium.
Globální trendy průmyslu: Umělá inteligence a přesun výroby na domácí trhy
Svět AI se sice netočí jen kolem ChatGPT, většina (73 %) respondentů průzkumu však uvedla, že žádné jiné řešení nevyužívají. Bezmála pětina respondentů jinou umělou inteligenci používá.
ChatGPT lze využívat i jako interní aplikaci, která zaměstnancům pomáhá na různých odděleních a úrovních rychleji zpracovávat firemní data a orientovat se například v interních dokumentech společnosti.
Chybí nabídka a stále panují obavy
Do současnosti byla jen velmi málo společnostem představena nějaká nabídka, která by jim ukázala jak a k čemu AI využít a jaké by jim to mohlo přinést benefity.
Pouze pětina (19 %) firem zná možnosti a způsob implementace AI. Pro společnosti, které aktuálně o využití umělé inteligence uvažují, je největší bariérou rozhodnout se o jejím správném využití a zároveň řeší finanční návratnost. Pouze čtvrtina společností totiž považuje AI řešení za snadno přizpůsobitelná a dostupná.
Drtivá většina respondentů uvádí, že by AI řešení aktuálně dostupná na trhu vyžadovala další přizpůsobení jejich potřebám, ale domnívají se, že by to v rámci jejich společnosti vyžadovalo i velké úsilí a finanční investice.
Český startup vyvíjí aplikace pomocí ChatGPT. Stokrát rychleji a úsporněji
Správný výběr nástrojů a jejich používání úzce souvisí s datovou strategií a znalostí dat a jejich strukturou ve firmě. Na to totiž většina z nich nemá dostatečnou kapacitu ve svých interních zdrojích, ať už z hlediska znalostí nebo časových možností.
Proto není překvapením, že mnohé z nich dnes nemají stanovou žádnou datovou strategii. „Přitom existuje mnoho možností, jak tyto chybějící kapacity doplnit formou externí konzultace a požádat o analýzu odborné firmy. V krátkém časové horizontu externí experti dokáží zmapovat datové prostředí firmy a navrhnout efektivní řešení,” doplňuje Andrej Jenčo.
Datová strategie kamenem úrazu
Druhá část průzkumu se zabývala tím, zda společnosti v Česku a na Slovensku mají stanovenou datovou strategii a jaké jsou znalosti jejich zaměstnanců v této oblasti. Tyto ukazatele úzce souvisí s připraveností firem implementovat pokročilé systémy pro interpretaci a zpracování dat.
Smutným faktem je, že jak českým, tak slovenským podnikům ve většině případů (69 %) chybí strategie, která by se zabývala zpracováním dat a jejich využitím. Má ji vypracovanou pouze 14 procent firem a šest procent výhradně pro management podniku.
Jak firmy využívají AI: Proč je důvěra v umělou inteligenci klíčem k úspěchu?
Společnosti aktuálně přechází z éry, kdy jim data chyběla a snažily se najít technologické řešení, jak je sbírat a uchovávat, do doby, kdy je bude možno zpracovat a vytěžit z nich pro úspěch firmy maximum.
Časový horizont pro implementaci nemá stanoveno 68 procent firem, 12 procent již má nějaké řešení v provozu a každá dvanáctý podnik aktuálně jeho zavádění řeší. Stejné procento ho má v plánu zavést do tří let.
„Společnosti, které chtějí začít s aplikováním rozhodnutí, která jsou řízena na základě dat, ať už historických nebo predikovaných, potřebují mít ve firmě vytvořenou základnu zaměstnanců, kteří nejen data zpracovávají, ale také dokáží interpretovat,“ říká Andrej Jenčo. Kromě školení a rozvoje zaměstnanců tato znalost souvisí také s nástroji a aplikacemi, které mají k dispozici pro modelování dat.
Z těch, kteří ChatGPT využívají nebo jej alespoň vyzkoušeli, většina uvádí, že to bylo zejména při tvorbě a formulaci textů nebo řešení výpočtů a vyhledávání
Andrej Jenčo, Millennium
Datová gramotnost: Stále je co zlepšovat
Datová gramotnost zaměstnanců v českých a slovenských společnostech je omezená, jelikož většina respondentů uvedla, že nemají vhodné nástroje pro zpracování dat a poskytují jen omezená školení v této oblasti, pokud vůbec nějaká.
„Ve většině společností převážně využívají interní software pro tvorbu reportů, dominuje Excel a ekonomický software pro zpracování základních ekonomických ukazatelů pro management společnosti,“ odhaluje Andrej Jenčo.
Více než dvě pětiny respondentů nemají centralizovaný a zavedený systém pro udržení firemních znalostí. Firemní „wikipedii“ má bezmála polovina (47 %), ale 18 procent z nich ji má dostupnou pouze pro vybranou skupinu uživatelů.
Z výsledků průzkumu vyplývá, že pokud chtějí české a slovenské firmy efektivně využívat umělou inteligenci, měly by se zaměřit na následující oblasti:
- Povědomí o umělé inteligenci – povědomí o umělé inteligenci v českých a slovenských firmách je stále na relativně nízké úrovni. Podniky by měly zvýšit informovanost svých zaměstnanců o výhodách a možnostech AI. Toho lze dosáhnout například prostřednictvím školení, vzdělávacích aktivit nebo zaváděním firemních programů pro rozvoj datové gramotnosti.
- Datová strategie – firmy by si měly definovat jasnou datovou strategii, která určuje, jak budou shromažďovat, ukládat a využívat data. Datová strategie je základem pro úspěšnou implementaci AI.
- Datová gramotnost – podniky by měly investovat do rozvoje datové gramotnosti svých zaměstnanců. To jim umožní efektivně využívat data pro rozhodování a zlepšování podnikání.
- Nabídka AI řešení – podnikatelské subjekty by měly mít lepší přehled o dostupných AI řešeních na trhu. To jim umožní vybrat řešení, které nejlépe vyhovuje jejich potřebám. Rovněž by měly oslovit dodavatele AI řešení, aby jim pomohli s implementací a využitím těchto řešení.