První internetová půjčovna věcí SharyGo roste díky investici za desítky milionů

V současnosti funguje služba v pěti městech, pro sdílení jsou k dispozici na tři tisícovky produktů, od elektronářadí, přes sportovní vybavení, střešní boxy na auta, drony nebo přívěsné vozíky. Chystá se rozšíření do všech měst nad 70 tisíc obyvatel.



Rok funguje v Česku internetová půjčovna věcí SharyGo. Vznikla v únoru, oficiálně pak byla spuštěna 26. června 2017. Její chod tehdy zajišťoval zakladatel a šéf firmy Dan Erlebach spolu s vedoucím vývoje.

Rozjezd půjčovny založené na sdílení elektronářadí, ale také lyžařského vybavení nebo střešních boxů a dalších věcí, přitom nebyl pro Dana Erlebacha prvním setkáním s podnikáním. „Mám zkušenosti s řízením vlastní firmy. Dříve jsem také pracoval v e-commerce firmách Feedo a ZOOT, nebo v technologických firmách, kde jsem svou poslední zastávku uskutečnil ve společnosti zabývající se zakázkovým vývojem startupů pro velké firmy, třeba car sharing,“ popisuje Dan Erlebach. Měl také možnost pracovat pro americké klienty nebo firmy v oblasti zdravotnictví, pro které dodával technologická řešení.

Ve sdílení věcí mezi lidmi viděl nevyužitou příležitost. „Osobně mě tento trh fascinoval, věcí, které potřebujeme využít jen na chvilku, je spousta, tak proč si je kupovat, když po zbytek času leží ve sklepě? Na trhu je něco kolem 800 tisíc věcí k půjčování, průměrné výpůjčky se pohybují od 3 do 7 dnů, je to velký trh, který potřebuje silný a fungující online kanál. Ten mu doposud chyběl,“ popisuje Dan Erlebach.

Půjčování šetří peníze

Klíčové bylo najít správné technické řešení. „Výzvou bylo vytvoření online platformy profesionálním půjčovnám, které mají typicky lokální možnosti a online trh pro ně představuje bariéru ve formě vysokých nákladů, času a technologií, které jsou pro tento segment potřeba,“ pokračuje Dan Erlebach.

Co je největším přínosem sdílení věcí? „Uvedu to na příkladu. Na SharyGo máme například střešní box v hodnotě 15 000 korun. Jak často takový box člověk reálně využije? Maximálně třikrát až čtyřikrát za rok, v průměru týden na jednu cestu. Zbytek času doma zabírá místo a člověk jej reálně nevyužije. Tento box si u nás na týden zákazník zapůjčí za 900 korun, takže se bavíme o úspoře kolem 11 000 korun,“ porovnává Dan Erlebach.

Střešní boxy nejsou zdaleka jediným produktem, kde podobná matematika funguje. „Jsou další stovky předmětů, které v průběhu roku využíváme spíše jednorázově a kupovat se je nevyplatí, třeba vrtačka, dron, fotoaparát, gril, přívěsný vozík a spousta dalších,“ konstatuje Dan Erlebach.

Další přínos vidí ve stabilitě SharyGo. „Jako jediní na trhu jsme firma, která na půjčování věcí v Česku nedávno získala klíčovou investici ve výši desítek milionů korun a strategické investory, kteří nám pomáhají internetové půjčování tvořit. To nám dává prostor poskytovat skutečně spolehlivou službu s velmi kvalitním týmem, který se o naše zákazníky postará,“ zdůrazňuje Dan Erlebach.

Právě včasné získání investice často rozhoduje o tom, zda se nové projekty na trhu udrží. Jak se to povedlo zakladateli SharyGo? „Naše ambice byla vysoká od prvního momentu. Hledal jsem tak investora hned v samém počátku platformy, začátkem loňského léta. Tím se mi zúžil výběr a bylo jasné, že nehledám velký venture kapitálový fond, spíš angel investora, kterých, upřímně, v Česku zas tolik není,“ popisuje Dan Erlebach cestu k milionům pro svůj projekt.

„No a pak jde o to, se s nimi potkat. Vedle vytipovaných akcí a cíleného networkingu mi tak nejlépe fungovalo je přímo oslovovat na LinkedInu a mailem. A když říkám mailem, myslím osobní mail, info maily nefungují vůbec. V ruce pak musíte mít povinné dokumenty, které investor očekává, pitch deck, business plán a ideálně hlubší popis projektu, jeho cílů,“ radí Dan Erlebach dalším startupům, jak oslovit investory.

Začínající firmy přitom musí sázet hlavně na to, dostatečně vykreslit budoucí potenciál projektu. „V takhle rané fázi většinou nemáte vlastní zajímavá čísla, o to roste důležitost týmu, investor i vy musíte stoprocentně věřit jeho schopnosti vizi realizovat a projekt rychle posouvat,“ zdůrazňuje Dan Erlebach.

Kamery i autopříslušenství

Typický zákazník firmy se podle něj liší podle sezóny. „Nyní v zimě máme velký nárůst výpůjček lyžařského vybavení, autopříslušenství a dražší elektroniky, kterou si lidé berou na hory, jako třeba kamera GoPro nebo dron. Obecně to jsou ale fanoušci elektroniky, kutilové, turisté nebo sportovci. Věkově se naši zákazníci pohybují přibližně od 25 do 45 let,“ konstatuje zakladatel SharyGo.

Celkový potenciál trhu přitom firma zatím využívá jen z menší části. „V nabídce máme okolo 3 000 předmětů – autopříslušenství, sportovní a cestovní potřeby, elektroniku, stavební nářadí, potřeby pro dům a zahradu, dětské potřeby nebo potřeby pro společenské akce. Zákazníkům dokážeme zajistit vybavení pro večerní akci nebo dokonce pro svatbu,“ vypočítává Dan Erlebach.

Většina půjčovaných věcí má hodnotu obvykle od 2500 korun, ale k dispozici jsou i projektory v hodnotě kolem 1 milionu korun. Ceny výpůjček se pohybují od 1 do 3 procent z hodnoty předmětu. Firma pak vydělává na provizi z každé výpůjčky. Aktuálně služba funguje v sedmi městech: Praze, Brně, Ostravě, Hradci Králové, Hodoníně, Českých Budějovicích a Plzni. Zároveň probíhají přípravy na otevření služby ve všech městech nad 70 000 obyvatel, kde by měly být vypůjčené věci doručovány přímo na adresu zákazníka.

Při rozjezdu nové služby bylo nejtěžší odstartovat ji tak, aby do sebe od začátku vše zapadalo. „Pro nás byla klíčová rychlost vytvoření systému nad celou výpůjčkou. Nejen vytvoření platformy, kde si zákazník objedná, ale i procesy, které jej provází. Tedy najít lokální zástupce, kteří se starají jak o spokojenost půjčoven, tak jednotlivých vlastníků, zákaznický servis a další. Ve výsledku bylo a je naším cílem mít dohled nad kompletním životem výpůjčky tak, aby bylo o zákazníka skutečně pečováno,“ říká Dan Erlebach.

Počítá s tím, že se jeho startupu do budoucna na trhu objeví konkurence, zatím ale podobný projekt v Česku neexistuje. Pustit se do tohoto oboru však nebude pro nikoho jednoduché. „Jde o velmi složitý projekt s širokou infrastrukturou, do které je nutné investovat spoustu peněz a úsilí,“ popisuje Dan Erlebach největší úskalí.

Půjčené věci zákazníci nezničí

Naopak se prakticky neobjevují problémy s tím, že by zákazníci vypůjčené věci poničili. „Musím říct, že za celou dobu našeho fungování jsme řešili pouze jeden velmi drobný problém. Lidé se k zapůjčeným věcem chovají skutečně rozumně. Půjčili jsme toho už hodně a je příjemným potvrzením, že lidé se o věci starají hezky,“ zdůrazňuje Dan Erlebach.

Samotného ho překvapuje, s jakou péčí někdy zákazníci s půjčenými věcmi zacházejí. „V létě jsme půjčili dron na měsíční cestu po Evropě. Zákazník si opatřil krabici s vyztužením a upevnění krabice v kufru, aby dron při jízdě nelítal sem tam. Mile nás překvapilo, s jakou péčí se o dron staral,“ podotýká Dan Erlebach.

Půjčovnu zatím příliš netrápí ani další problém, se kterým se potýkají majitelé zboží od elektrospotřebičů, přes nářadí až po sportovní vybavení – často velmi nízká životnost, kterou podle řady kritiků často limitují různá „kazítka“. „Ne, jediné mírně problematické jsou drony, ale tam už s tím taky umíme pracovat. Drony jsou všeobecně náročné na obsluhu a jsou velmi křehké, takže u výpůjček je důležité například zájemci ukázat, jak s dronem zacházet. Průměrná hodnota dronu na SharyGo je kolem 40 tisíc korun, takže si chceme být jisti, že zákazník ví, jak se zapůjčenou věcí zacházet,“ konstatuje Dan Erlebach.

Další posun služby vidí v přípravě celých kompletů pro zákazníky.V budoucnu budeme rozšiřovat půjčování celých setů na základě záměru zákazníka. Chcete vylézt na Mount Everest? My vám zapůjčíme kompletní profesionální set na vaši cestu. Chcete si užít lyžování? Připravíme vám lyže, kameru GoPro a třeba střešní box na auto, do kterého se vám to všechno vejde. Chceme, aby si zákazník postavil svůj set na míru, který si za pár korun zapůjčí, užije si a vrátí zpět. Samozřejmostí je doprava k zákazníkovi i pojištění vypůjčených věcí,“ podotýká Dan Erlebach.

Velký potenciál vidí v synergii ve spojení s existujícími hráči trhu – například kamennými půjčovnami, výrobci a prodejci produktů, e-shopy, bazary, srovnávači a podobně. „Zákazníkům tak chceme přinést pohodlné a efektivní půjčování věcí přes internet jako další kapitolu sdílené ekonomiky,“ plánuje Dan Erlebach. Trh se podle něj již vyvíjí tímto směrem. „Příkladem může být například společnost Tchibo, která v Německu nedávno spustila pronájem dětského oblečení. My chceme tento trend rozšířit v České republice a následně expandovat do zahraničí,“ uzavírá Dan Erlebach.

Dalibor Dostál

• Oblasti podnikání: Služby

Doporučujeme