Název anglický, sídlo v Česku, jméno po ptákovi z Nového Zélandu. Pražská firma Kiwi Walker podnikatele Jana Rácze má už na první pohled mezinárodní ambice. Však i její osmičlenný tým má mezinárodní složení a výroba netradičních hraček a pomůcek pro domácí mazlíčky probíhá rovnou v pěti zemích – v Číně, Polsku, Německu, Itálii a Velké Británii.
Zakladatel firmy nabízí také pronájem výstavních stánků na veletrzích se zbožím pro domácí mazlíčky či jejich chovatele a všiml si, že na těchto akcích převládají nevýrazné, šedé barvy. Právě vůči tomuto trendu se zkusila firma založená v roce 2014 vymezit. Vsadila na neotřelý tvar hraček a nepřehlédnutelné obaly. „Když se podíváte na většinu současných výrobků pro mazlíčky, vypadají všechny stejně. Bez urážky, připadají mi trochu nudné. Pokusili jsme se proto do toho vnést více barev a špetku humoru,“ shrnuje základní strategii obchodní ředitel společnosti Toby Downes.
Pták kiwi zdobí nejen logo pražské firmy,
ale jakožto maskot se v různých obměnách objevuje i jako hračka pro mazlíčky.
Pes do každé třetí rodiny
Výrobky pro zvířata jsou přitom v Evropě obrovským byznysem. „Celkový obrat trhu s potravinami a doplňky pro domácí mazlíčky dosáhl loni v Evropské unii 38,5 miliardy eur. A přesto toto odvětví zcela postrádá nový produktový design, zajímavé obaly i chytrý marketing,“ podotýká Downes.
Firma díky výraznému designu hraček a obalů začala úspěšně vyvážet například do Irska, Španělska, Skandinávie, Rumunska či na Slovensko i do dalších zemí.
V současnosti proniká i na italský trh. Letos v březnu byla s podporou agentury CzechTrade na veletrhu v Miláně, což je město designu zaslíbené. Podle Marka Atanasčeva, ředitele kanceláře CzechTrade v Miláně, dají právě italští zákazníci při volbě produktu hodně na vzhled. „Výrobek by měl být prostřednictvím designu spojen s nějakou pozitivní emocí. České firmy se často dlouze soustřeďují na představení technických detailů, místo aby daly do prezentace jednu pěknou fotku,“ podotýká Marek Atanasčev.
Obrat trhu s potravinami a doplňky pro domácí mazlíčky dosáhl loni v Evropské unii 38,5 miliardy eur.
Za posledních 12 měsíců dosáhla firma obratu 9,8 milionu korun. Ambice navyšovat prodej má pražská společnost samozřejmě i na domácím trhu. Češi totiž patří k nejvášnivějším chovatelům na světě. Například psů je zde chováno 2,3 milionu a jsou součástí zhruba každé třetí domácnosti. Celkově Češi za pomůcky a potravu pro různé domácí mazlíčky utratí ročně 12 miliard korun.
Obal prodává
Kiwi Walker se snaží pozornost chovatele vybírajícího na prodejně ze záplavy podobných pytlů s krmivem upoutat výraznějším obalem. A u hraček pro mazlíčky popouští uzdu fantazii. To platí třeba pro gumovou závodní bugatku, kterou řídí právě pták kivi.
Export těchto hraček přitom nemusí skončit jen na hranici Evropské unie, přestože ta tvoří skoro polovinu světového trhu se zbožím pro domácí mazlíčky. Jejich chov se ale spolu s rostoucí životní úrovní stále víc prosazuje i v Latinské Americe a v Asii. Celosvětově tak už nyní odvětví představuje příležitost na úrovni 80 miliard eur ročně.
Převzato z časopisu Export a podnikání, přílohy týdeníku Euro a měsíčníku Profit, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Autor článku: Tomáš Stingl. Foto: Kiwi Walker.
Rubrika časopisu na euro.cz