Z nich mimo jiné vyplývá, že biopotraviny mohou i nadále počítat s věrnými odběrateli navzdory všeobecnému růstu cen. Jak ukazují nejnovější údaje za rok 2023, tržby z prodeje čerstvých biopotravin v maloobchodě s potravinami vzrostly o 5,3 % na přibližně 873,6 milionu eur.
Z dlouhodobého hlediska vzrostly tržby v sektoru biopotravin od roku 2019 o více než 50 %. Stejně, jako v mnoha jiných oblastech, poklesl v důsledku inflace v předchozím roce i prodej ekologických produktů (-2,8 %). Kromě toho se opět více spotřebovávalo mimo domov a se méně nakupovalo pro domácnost. Ekologickému zemědělství se však daří udržet si jak kupující, tak i frekvenci nákupů, která se v poslední době dokonce mírně zvýšila na 45,8 %. Množství nakupovaných produktů mírně pokleslo z necelých 55 kilogramů (2022) na 53 kilogramů (2023) na domácnost.
ExportMag.cz: Ve světě vzniká síť ekologických učeben Archimedes s českými technologiemi
Cenové rozdíly mezi ekologickými a konvenčními produkty se v roce 2023 u jednotlivých skupin výrobků lišily a pohybovaly se od necelých 10 % u čerstvého mléka až po 85 % u masa a drůbeže. Vejce z ekologického zemědělství byla v průměru o 62 % dražší než jejich konvenční protějšky. Rozdíl v ceně sýrů a másla činil 28,4, resp. 23,2 %.
Největší podíl bioproduktů v maloobchodu s potravinami se stále nachází v segmentu mléčných produktů. Čerstvé mléko a mléko ESL mají s 28,3 % nejvyšší hodnotový podíl ekologického zemědělství ze všech skupin výrobků RollAMA, následované jogurty s necelými 25 %. Potěšitelný vývoj vykázal podíl bio produktů na čerstvém ovoci a zelenině. Čerstvá zelenina se stala skupinou výrobků s třetím nejvyšším podílem ekologického zemědělství z hlediska hodnoty (22,7 %). Podíl bio masa a drůbeže zůstal navzdory vysokému cenovému rozdílu mezi bio a konvenčním masem stabilní a pohyboval se kolem 7 %.
Vývoj trhu s bio masem a drůbeží je vzhledem k nárůstu cen uspokojivý: Obrat vzrostl o 3,5 % na 67,3 milionu eur, zatímco prodej klesl o 5,3 % na 3 900 tun. Za kilogram bio masa zaplatili zákazníci v průměru 17,28 eura. V roce 2019 to bylo 13,62 eura za kilogram. Největší podíl na nákupu bio masa v maloobchodě s potravinami mělo mleté maso (11,3 %), následované hovězím a telecím masem (9,5 %). Nejnižší podíl bio masa je u vepřového, kde tvoří bio pouze necelá 3 %.
Na biopotraviny se stále více zaměřují supermarkety, hypermarkety i diskonty, které nabízejí široký sortiment ve všech skupinách výrobků. Supermarkety však mají na trhu s biopotravinami vyšší podíl než jejich konkurenti v diskontním sektoru (30 %), a to přibližně 70 %. V posledních letech se celý sektor maloobchodního prodeje potravin masivně zaměřil na ekologické zemědělství a investoval i do výrobků vlastních značek z ekologického zemědělství.
Z výsledků průzkumu dále vyplývá, že nejvíce za bioprodukty utrácejí lidé s vysokoškolským nebo univerzitním vzděláním. Domácnosti s vyšší úrovní vzdělání utratí za čerstvé bioprodukty o 124 eur ročně více, v průměru 333 eur.
„Rozhodování mezi ekologickým a konvenčním zemědělstvím do značné míry závisí na výhodách a hodnotách, které jsou ekologickému zemědělství přisuzovány,“ říká Barbara Köcher-Schulz, manažerka ekologického marketingu ve společnosti AMA-Marketing. „Pro 41 % spotřebitelů dotazovaných v rámci analýzy motivů RollAMA na konci roku 2023 jsou bioprodukty na prvním místě, pokud jde o hodnotu nebo zvláštní vlastnosti potravin. Na druhém místě jsou s 37 % regionální potraviny,“ vysvětlila Köcher-Schulz.