Podle ministra dopravy Martina Kupky a ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely navrhované změny v legislativě odstraní zbytečnou byrokracii a tím urychlí povolovací procesy pro strategické investice. Zákon by tak měl umožnit skutečný restart českého hospodářství.
Česko na křižovatce
Úpravu zákona ocenila i Hospodářská komora ČR, která je společně se Svazem průmyslu a dopravy členem vládního výboru pro strategické investice a hlavním motorem iniciativy Česko na křižovatce.
Podle ministerstva se chceme opět zařadit mezi nejvyspělejší země světa. V následujících letech bychom proto měli naplno využít svoji geografickou polohu, ekonomický a lidský potenciál tak, aby se z nás stala skutečná hlavní ekonomická křižovatka Evropy.
Hlavní priority:
- dobudovat základní dálniční síť a spustit výstavbu vysokorychlostních tratí
- v energetice dostavět nové bloky jaderných elektráren, nastartovat rozvoj malých modulárních reaktorů a využít evropské prostředky pro investice do obnovitelných zdrojů energie
- v těžbě zajistit dostatek primárních surovin, jak pro dálnice a železnice (dostupnost štěrků, písků a jiných), tak pro dopravu a energetiku zdroj pro bateriová úložiště
- v oblasti moderních průmyslu rozvinout výrobní kapacity pro technologie třetího tisíciletí
Navrhované změny mají primárně odstranit zbytečnou byrokracii a urychlit povolovací procesy pro strategické investice. Restart českého hospodářství je totiž podle MPO možný pouze za předpokladu, že budeme mít kvalitní legislativu v této oblasti.
Česká republika potřebuje pro nastartování ekonomiky mnoho klíčových investic, proto se rozšiřuje okruh staveb o klíčové energetické stavby a další důležité součásti energetické sítě. Jednodušší budou některá pravidla, která souvisejí s povolováním těžební činnosti strategických surovin nebo výstavbou infrastruktury elektronických komunikací. Díky rozsáhlým změnám se liniový zákon přejmenuje na zákon o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury.
Vláda schválila klimaticko-energetický plán. Nastíní cestu dekarbonizace české ekonomiky
„Změna názvu lépe odpovídá finální působnosti zákona. České republice pomůže s dostavbou základní dálniční sítě a se začátkem výstavby vysokorychlostních tratí. Nutně ale potřebujeme zajistit a urychlit celou řadu dalších klíčových strategických investic, které Česká republika potřebuje pro odstraňování dlouhodobých dluhů v infrastruktuře a k restartu ekonomiky,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Dostavba jaderných elektráren a rozvoj modulárních reaktorů
Prioritizace staveb vychází z výstupů vládního výboru pro strategické investice. V energetice zákon urychlí například dostavbu nových bloků jaderných elektráren a rozvoj malých modulárních reaktorů a využití evropských prostředků pro investice do obnovitelných zdrojů energie a posílení energetické infrastruktury.
„Pečlivě jsme vybrali klíčové oblasti, které jsou nutné pro zajištění rychlejší dekarbonizace a udržení energetické bezpečnosti naší země. Novela zavádí jasné a rychlé procesy povolování nových i modernizovaných zdrojů energie. To nám pomůže snížit byrokracii a umožní rychlejší realizaci takových projektů. Stejně tak urychlujeme pravidla pro výstavbu infrastruktury elektronických komunikací nebo povolování pro přenosovou, přepravní či distribuční soustavu, což platí jak pro elektřinu a plyn, tak i pro teplo,“ sděluje ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.
V oblasti těžby má novela liniového zákona pomoci zajistit dostatek primárních surovin pro dálnice a železnice v podobě dostupnosti kamene, štěrků a písků. Pro výrobu baterií je zase klíčová těžba lithia. V oblasti moderního průmyslu je pak prioritou rozvoj výrobních kapacit pro technologie třetího tisíciletí.
„Průmysl potřebuje vstupovat se svými projekty do světa v době, kdy je tvoří, a ne až po téměř dekádě povolování. Vládní výbor pro strategické investice, na jehož ustavení jsme dlouhodobě apelovali, toto řešení přináší. Zákon zkracuje dobu mezi záměrem projektu a jeho realizací, což je základ pro dynamické a moderní podnikání. Stejně tak průmysl potřebuje garanci dostupných energií v dlouhodobém horizontu s ohledem na plánování svých investic do výroby, proto dnešní schválení liniového zákona vnímáme jako posun České republiky mezi země s moderní povolovací legislativou,“ upozorňuje prezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj.
Co chtějí zástupci podnikatelů?
Schválení novely liniového zákona je také podle Hospodářské komory významným krokem k překonání prvotních překážek, které brzdí a limitují modernizaci české ekonomiky.
Další podrobnosti a přehled změn v liniovém zákoně
„Její rozvoj je podmíněn vybudováním kvalitní infrastruktury, vedle té dopravní také energetické a datové, což jednoznačně vyplynulo ze SWOT analýzy, kterou předložily podnikatelské organizace na první jednání vládního výboru. Infrastrukturu se dosud nedařilo efektivně schvalovat, a právě proto jsme jako Hospodářská komora iniciovali při jednáních s vládou vznik tohoto vládního výboru. Věřím, že novela by mohla zásadním způsobem zrychlit její povolování, a tím i modernizaci tuzemské ekonomiky,“ uvádí prezident Hospodářské komory a spoluorganizátor iniciativy Česko na křižovatce Zdeněk Zajíček.
Hospodářská komora a další podnikatelské organizace budou podle Zajíčka usilovat o další zjednodušování povolovací legislativy pro strategické investice i v jiných oblastech, aby v Česku vzniklo předvídatelné a motivující investiční prostředí důležité pro investice firem.
Novelu zákona č. 416/2009 Sb. o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací (liniový zákon) nyní ještě posoudí senátoři a prezident. Pokud se změnami budou souhlasit, začne platit od 1. ledna 2024.