Ukázaly to výsledky průzkumů v rámci projektů Customer On trade 2019–2021, Audit On trade 2019–2021 ad.
„Návyky a chování hostů se výrazně změnily. Hosté si osvojili nové způsoby, jak se stravovat, jak se scházet s přáteli a jak se bavit,“ sděluje ředitelka společnosti Data Servis – Informace s.r.o. Marcela Šimková. To pro restaurace, hospody a bary znamená nižší příjmy než před covidem.
Stomiliardový výpadek v krizi
Rok, kdy virus řádil v Česku nejvíce (březen 2020 až březen 2021) přinesl v tržbách českého gastrosektoru výpadek 103 miliard korun, což přestavuje pokles o 57 procent oproti stejnému období o rok dříve.
Už rok chodíme k okénkům. Tržby gastra se propadly o více než třetinu
Nejvíce zasažené byly diskotéky, kluby a bary. Z regionů měly nejhorší výsledky podniky v Praze, které jsou do značné míry závislé na zahraniční klientele.
Do konce roku 2020 ukončilo v Česku – podle výsledku průzkumů, zveřejněných společností Data Servis – provoz pět procent podniků zaměřených na gastronomii.
Lidé si nechávají jídlo dovážet
Přechodné uzavření restaurací v době restrikcí přineslo možnost častěji nabízet rozvoz jídla a nápojů, na které si Češi zvykli a využívají jej i nadále. Do této formy prodeje se zapojilo 47 % podniků, ať již zajišťovaly vlastní rozvoz nebo využily externích dodavatelů.
Celkem 80 procent lidí si v době uzavřeného trhu objednávalo v restauracích jídlo. „Jídlo bylo také v době dlouhých restrikcí primárním zdrojem tržeb. Zaměstnanci na home-office často využívali služeb podniků pro své stravování,“ doplňuje Marcela Šimková.
Dovoz jídla z konkrétního hostince využívalo 21 % lidí na home-office, 17 % si samo chodilo do podniků pro jídlo v krabičce a 14 % si jej objednávalo přes různé aplikace.
Až 40 % hostů zůstalo u zvyku nechat si dovážet jídlo i poté, co byl trh otevřen, přičemž polovina z nich si jídlo s sebou nebo na rozvážku objednává dnes alespoň jednou týdně.
V době omezeného fungování se hlavním komunikačním prostředkem mezi restauracemi a hosty staly sociální sítě. Téměř 7 z 10 podniků používalo k informování svých hostů Facebook.
Na počátku uzavření trhu byla viditelná i vysoká ochota zákazníků podporovat své oblíbené restaurace. Celkem 23 % zákazníků se do nějaké formy podpory zapojilo.
Jak to bylo po otevření?
Na konci května se po téměř osmi měsících (s drobnou pauzou v prosinci 2020) český gastronomický trh opět otevřel.
V prvních třech týdnech stihlo některý z podniků navštívit 74 % Čechů, ale většina (62 %) z nich sedávala jen na zahrádce nebo terase. Nejvíce návštěv měly podniky se zaměřením na jídlo (standardní restaurace a řetězce fast food), pivo a kávu.
První týdny a měsíce ukázaly zajímavý fenomén. Snižuje se frekvence návštěv, hosté přecházejí z každodenního posezení na pár návštěv za měsíc.
Před uzavřením trhu na jaře 2020 chodilo do gastra 37 % Čechů několikrát za týden, nyní po více než roce je to o desetinu zákazníků méně.
Naopak přibývá hostů, kteří chodí do hospod, barů a restaurací méně často (jen několikrát za měsíc). Těch je nyní 26 %, zatímco v době před pandemií to byla zhruba šestina. Právě snižování frekvence návštěv snižuje celkovou návštěvnost a tedy i tržby firem.
Chybějí zahraniční turisté
Stále chybí českému on trade zahraniční hosté, kteří celorepublikově tvořili více než 10 % návštěvníků gastro podniků. V některých regionech byl podíl zahraničních turistů dokonce 30 až 50 % (Praha, Český Krumlov).
Téměř 60 % návštěvníků zaregistrovalo nějaké zvýšení cen – většinou ale spíše malé, a to zejména u jídla a piva. Návštěvníci předpokládají, že do budoucna utratí buď stejně nebo o něco více než v období před covidem.
Největší hrozby pro restaurace a bary?
- 65 % návštěvníků považuje domácí setkávání za částečnou nebo úplnou náhradu návštěv gastro podniků. Je to pro ně levnější a při posezení s přáteli nepovažují místo za rozhodující.
- 40 % hostů je přesvědčeno, že zrušení prokázání bezinfekčnosti (očkování, prodělání covidu nebo testy) by rozhodně zvýšilo návštěvnost podniků.
- 57 % hostů tato nařízení omezují, i když osobně většinou nemají žádnou zkušenost s tím, že by byli při vstupu kontrolováni.
jap