Léta stála zaprášená na půdě, v garáži nebo sklepní kóji. Teď znovu vyrážejí do ulic a na silnice. Startup Retroelektro, který založil Petr Mikulka ze Zlína, vrací do života stará jízdní kola. V praxi tak naplňuje principy cirkulární ekonomiky, která si klade za cíl znovu recyklovat výrobky a suroviny, které již dosloužily.
„Nápad na Retroelektro, tedy na zakázkovou výrobu elektrokol v retrostylu, jsem nosil v hlavě zhruba od roku 2017. Ve volných chvílích jsem studoval informace na zahraničních webech, protože v České republice se nikdo něčemu podobnému zatím nevěnuje. Projekt však brzy nabyl takových rozměrů, že nebylo možné jej uspokojivě skloubit se zaměstnáním. V první polovině roku 2018 jsem dal výpověď v práci, zařídil si dílnu a začal se projektu věnovat naplno jako OSVČ,“ popisuje Petr Mikulka začátky svého podnikání.
Od veteránů k zakázkové výrobě
Od dětství se přitom zajímal o veterány, v patnácti letech poprvé zrenovoval moped značky Babetta. Renovace veteránů se pro něj velice rychle staly koníčkem, který si na sebe dokázal sám vydělat. „Během studií jsem staré motorky a mopedy opravoval i prodával,“ vzpomíná Petr Mikulka. Po dokončení studií nastoupil do stavební projekční kanceláře. „Ale práce za stolem mě příliš nebavila, radši pracuji v dílně. Chtěl jsem se postavit na vlastní nohy a vyrábět něco, co bude dělat lidem radost,“ vysvětluje, proč začal podnikat.
Vždy ho lákala myšlenka navázat na českou tradici výroby mopedů a motokol. Ale po legislativní stránce není snadné takový dopravní prostředek dostat na silnice, navíc motokola v současnosti nejsou příliš praktická ani ekologická. „V rámci zvažování dalších možností mě zaujala elektrokola, která naopak praktická jsou a do dnešního provozu krásně zapadají. Vypůjčil jsem si proto všechno, co mám rád na starých strojích a citlivě to zkombinoval s výhodami moderního elektromotoru. Výsledkem je vymazlený veterán do nepohody, který perfektně vyhovuje potřebám dnešního provozu,“ popisuje Petr Mikulka. K zakázkové výrobě elektrokol v retro stylu využívá osvědčená stará kola, jako liberty, favority, skládačky a podobně.
Po kompletní renovaci je vybaví elektromotorem a baterií. „Jsem zastáncem čistého designu, proto zachovávám původní vzhled kola a veškerou elektroniku mám uloženou v nenápadných kožených brašnách připevněných ke kolu, aby nenarušovala celkový retro vzhled. Výsledný produkt tedy kombinuje výhody starých kol, tedy bytelný rám, kvalitní komponenty a stylový design, s výhodami moderního elektromotoru. Ten má snadný provoz i údržbu a je ekologicky udržitelný,“ pochvaluje si Petr Mikulka. Vzhledem k zakázkové výrobě navíc může do procesu plánování a vymýšlení zapojit zákazníka, který tak na rozdíl od běžné produkce na trhu získá jedinečné kolo vytvořené podle svých představ.
Risk, který vyšel
Podle zakladatele startupu bylo na začátku nejtěžší vymyslet projekt, který v České republice nikdo jiný nedělá. Navíc se rozhodl téměř všechny související práce dělat sám ve své dílně. „Spoustu činností, jako je například svařování, vše z oboru servisu jízdních kol, výroba baterií, pájení kabelových svazků jsem nikdy předtím nedělal a učil se je za pochodu. Neměl jsem záruku, že to dělám správně a že to bude fungovat – prostě jsem zariskoval a vyšlo to,“ usmívá se Petr Mikulka. Další náročnou kapitolou podle něj byla prvotní komunikace se zahraničními dovozci motorů nebo kožených brašen.
Hlavní cílovou skupinu pro startup představují mladí lidé z velkých měst, kteří pracují v oborech jako je marketing, finančnictví, obchod a podobně. Jsou to lidé typicky ve věku 25 až 35 let, kteří kladou důraz na udržitelný rozvoj a ekologii a vyhledávají zajímavé a neobvyklé produkty. „Druhou cílovou skupinou jsou pak mladší senioři, pro které mají přestavby starých československých kol nostalgickou hodnotu a motor na elektrokole jim umožňuje udržet si aktivní styl života,“ popisuje zakladatel Retroelektro. Protože je jediným člověkem v republice, který se zakázkovou výrobou retro elektrokol zabývá, přímou konkurenci v podstatě nemá.
Vše na kolech dělá Petr Mikulka sám, jedinou výjimkou je chemické odlakování, pískování, lakování a takzvané komaxitování rámu, které si s ohledem na vysoké vstupní náklady na pořízení potřebných strojů nechává zhotovit u lokálních firem.
Stovka přestavěných kol
I přes krátkou dobu existence firmy již přestavěl zhruba 100 kol. Do tohoto počtu zahrnuje jak kompletní renovace kol v retro stylu s přestavbou na elektropohon, tak i přestavby moderních kol bez renovace. Časová náročnost se u jednotlivých bicyklů liší.
„Například jednoduchou přestavbu moderního kola na elektro jsem schopen zvládnout za několik dní, nejdéle mi zatím trvala kompletní renovace předválečného kola a jeho přestavba na elektro, nad kterou jsem strávil několik týdnů,“ porovnává Petr Mikulka.
Cena kompletní renovace a přestavby elektrokol v retrostylu se pohybuje mezi 25 000 až 35 000 korun. Cena samotné přestavby bez renovace vychází na 15 000 až 20 000 korun. Kromě složitosti renovace či přestavby se na výsledné cenovce podepisuje i kapacita baterie.
Levnější než nákupnového
Na rozdíl od kol existovaly v Česku podobné projekty v případě automobilů. Jejich přestavbu na elektromobily však postupně ukončila širší nabídka nových vozů na elektřinu na trhu. Z podobného vývoje u bicyklů Petr Mikulka nemá obavy.
„Je to naprosto odlišná situace. Přestavba auta na elektropohon je extrémně složitá a nákladná. Oproti tomu přestavba běžného elektrokola je poměrně nenáročná, a hlavně nabízí velkou finanční úsporu. Zákazník, který má běžné jízdní kolo v dobrém stavu, přestavbou oproti koupi továrního elektrokola ušetří zhruba 50 procent nákladů při srovnatelných parametrech a kvalitě,“ zdůrazňuje mladý podnikatel.
Budoucnost svého podnikání tak vnímá velmi pozitivně. „Očekávám velký boom elektrokol, tak jako to jde sledovat v zemích západní Evropy. Podle mě jsme zatím na začátku rozmachu elektrokol a všechny statistiky to potvrzují. Vidím to velice optimisticky,“ uzavírá Petr Mikulka s úsměvem.
Dalibor Dostál
Společnost Retroelektro v kostce
Zlínský startup Retroelektro přestavuje staré značky kol jako je Favorit, Eska, Liberta a podobně. Zakazníci si mohou vybrat typ, barvu rámu, kapacitu baterie i příslušenství. Využívá standartní jednoduché nábojové motory s vnitřními převody umístěné do předního kola, které se vyznačují vysokou účinností a malou váhou.