Revoluční nábor na pár kliknutí: Startup zjednodušil hledání brigád

Rychle, efektivně, pohodlně a online. Brněnský startup Tymbe nabízí Česku recept, jak zatraktivnit nabídku práce (nejen) pro brigádníky.

Kamil Pokorný o sobě říká, že je věčným studentem. Právnickou fakultu, kterou chce úspěšně absolvovat příští rok, začal studovat ve čtyřiadvaceti letech po dokončení bakalářského studia na FSV UK.

Foto: Tymbe

Dva roky byl zaměstnancem ve velké nadnárodní firmě, poslední dobou si přivydělává příležitostnými pracemi. Nabídek má po celý rok dost, sezonní brigády si ale od loňska vybírá přes online platformu Tymbe.

„Možná jsem měl jen smůlu, ale práce přes jednu nejmenovanou pracovní agenturu, kterou mi známí doporučili, mi nevyhovovala. Celý systém mi přišel složitý. Určitě si nemůžete vždycky vybírat, kam půjdete na směnu a kde budete mít lepší peníze. U Tymbe je to trochu jinak. Navíc mi vyhovuje, že si vše můžu zajistit obratem online a po práci okamžitě dostanu peníze,“ popisuje.

Z nuly na sto dvacet za šest let

Brigádnická platforma Tymbe vznikla před sedmi lety, curriculum vitae má už ale hustě popsané. Reálné spuštění systému se datuje do roku 2018.  Z tehdejší nuly se firma vypracovala k loňskému stodvacetimilionovému obratu a dále rychle roste.

Michal Harásek, spoluzakladatel Tymbe

Startup založila dvojice nadšenců z Brna. Martin Plášil a Michal Harásek se nicméně do společného projektu nepouštěli bez zkušeností s podnikáním, konkrétně projektovým řízením. Ty jim na startu rozhodně pomohly.

„Nepolíbení jsme nebyli ani jeden. Martin měl zkušenosti z předchozího projektu v realitách a z projektového řízení, já přišel se sbírkou zkušeností z tuzemska i zahraničí v obchodu a projektovém řízení,“ vypráví jeden ze zakladatelů Michal Harásek.

Cvrčci a červi běžnou součástí jídelníčku: Startup nabízí Čechům exotiku

Hic sunt leones

S Tymbe vstupovali na neprobádané území, online platformy se prostředí agenturních nabídek práce vyhýbaly.

„V roce 2016 bylo zjevné, kudy se ubírá trh. Kultura aplikací ´na všechno´ postupně obsazovala jednotlivá odvětví, na poli brigádníků se ale paradoxně nic nedělo,“ krčí rameny Michal Harásek.

„Cílová skupina je přitom na online prostředí nejvíce zvyklá. S kolegou Martinem Plášilem jsme se rozhodli, že už nemůžeme přihlížet tomu, jak brigádnický segment setrvává v nastavení z roku 2004 a vyhýbá se automatizacím a digitalizaci, tak jsme se to rozhodli změnit,“ doplňuje zakladatel Tymbe.

www.tymbe.cz

Dnes je Tymbe největší online platformou pro poskytování brigádníků na českém trhu a nabízí i služby agentury práce. Spolupracují například se Zásilkovnou, DEK, Datartem, Pilulkou, H&M, Pandorou a dalšími. Z jednotek uživatelů v roce 2018 se vypracovali na aktuálních 60 tisíc registrovaných brigádníků.

Rozjezd bez investora

Rozjezd před několika lety zvládli sami, bez externí investice.Na začátku vám skoro nikdo nevěří, potom zase rostete příliš rychle, abyste zapadli do tabulek bankám. Bez podpory našeho okolí bychom neodstartovali a ani bychom nemohli fungovat dnes, protože potřeba reakce na změnu cashflow u výplat dynamických odměn je vcelku výzva. O vstupu investora jednáme dlouhodobě, ale nechceme do toho jít za každou cenu,“ prozrazuje Harásek.

Výhody pro firmy i pracovníky?

Jaký je tedy rozdíl mezi Tymbe a klasickou pracovní agenturou? „Zásadní rozdíl je v tom, že jsme od začátku postaveni jako online platforma,“ opakuje Harásek a vyjmenovává tři zásadní výhody, kterými se mohou v Tymbe pochlubit.

„Především jde o plošnost. Jsme funkční v každém koutu republiky, nejen ve velkých městech. Za druhé je to rychlost. Automatizace nám umožňuje zajistit práci respektive pracovníky v řádu hodin po zadání poptávky. No a za třetí transparentnost. Systém umožňuje hlídat kvalitu práce, což je skvělé pro firmy, kterým se tak zvedá efektivita i úroveň kvality jejich kolektivu,“ tvrdí zakladatel.

Tyto body synergicky vedou k tomu, že u firem mají „Tymbeři“, jak našim brigádníkům přezdíváme, lepší “karmu”, nežli brigádníci odjinud.

Přidanou hodnotu nabízejí údajně i pracovníkům, „protože pracovití a kvalitní brigádníci nezůstanou neviditelní v mase“.

Marketplace, kde se utkávají zaměstnavatelé

Klasické pracovní agentury stále fungují tak, že brigádník, který si chce vybrat práci, zamíří do kanceláře, kde podepíše smlouvu, dostane výkaz práce a jde s ním na pracoviště. Po práci se s potvrzením od firmy vrací zpátky do agentury. Po tomto kolečku dostane peníze až za měsíc.

„U lidí je motivace k využití našich služeb zřejmá. Chtějí se o nejjednodušeji se dostat k práci a penězům, nechtějí nikam chodit, řešit nic navíc, čekat ve frontách… V době, kdy si můžete koupit z gauče i auto, je přeci šílenost chodit vyřizovat administrativu někam osobně,“ doplňuje Michal Harásek.

Kouzlo Tymbe spočívá v “ringu”, což je vlastně marketplace volných pracovních směn, kde se mezi sebou utkávají jednotliví zaměstnavatelé. „Brigádníci si následně volí, kam by chtěli jít do práce, přihlásí se, podepíšou si pracovní smlouvu a projdou potřebnými školeními před nástupem. To vše online,“ popisuje spoluzakladatel Tymbe.

Brambory kontrola kvality
Ilustrační fotografie

Jako bonus funguje kreditní systém, který se „chová jako burza“ a dává brigádníkům odměnu za zpětnou vazbu. Tu vyplní hned po odpracování směny. Zmíněný feedback zajišťuje Tymbe podle Haráska jedinečný přehled nad fungováním u zákazníků a „otevírá možnosti pro zefektivnění provozu.“

Pro výplatu si můžete přijít hned

Platforma funguje ve dvou režimech. První umožňuje firmám spravovat si v systému své HR od A do Z – tedy marketing, nábor, administraci, plánování směn, vedení docházky, vyplácení odměn a datovou analytiku u svých pracovníků.

Druhý je režim agentury práce, kdy je agentura de facto zákazníkem systému a pracovníci jsou zaměstnáni u Tymbe.

„Firma si zasmluvní Tymbe (nebo naši agenturu Ty-brigády), my vytvoříme její profil, kde je již vše potřebné předvyplněno – firemní údaje, pracovní pozice a pracoviště,“ říká Harásek.

Systém například pohlídá, aby náctiletí mohli pouze na pro ně vhodné směny a cizincům zase, zda mají v pořádku všechny potřebné dokumenty.

„Následně už stačí jen zadat v systému datum směny a počet volných míst, systém sám vybere, komu může danou směnu nabídnout, zjistí, zda splňuje legislativní požadavky a provede pracovníka až do momentu, kdy je zasmluvněný a nachystaný přijít do práce. Po odpracování směny vedoucí potvrdí výplatu pracovníkovi a ten si ji nechá vyplatit dle svého uvážení kdykoli,“ dodává.

Hlavní prioritou systému je zrychlení celého procesu: „Například u firemní objednávky jsme testovali rychlost průchodu a objednávka jde vytvořit za 45 sekund od přihlášení do systému. Pro brigádníky je to velmi podobné.“

V Česku rostou v současnosti odměny za brigádnickou práce minimálně, letos v dubnu dokonce dostávali brigádníci průměrně méně než v loňském roce.

„Meziroční růst odměn je zhruba 1 procento, vývoj ceny brigádnické práce bych nazval spíše stagnací. Aktuální data dokonce ukazují, že v dubnu 2024 byla střední hodnota okolo 160 korun za hodinu, což je méně než průměr minulého roku, který se pohyboval o pět korun výše,“ potvrzuje Michal Harásek. Každá koruna navíc je tedy pro brigádníky maximálně vítaná.

Foto: Tymbe

Podniků, které s Tymbe spolupracují stále přibývá. V současnosti jsou jich necelé dvě stovky.

„V letošním roce se nám dost probudila akvizice nových zákazníků, aktuálně se pohybujeme v počtu do 200 firem, mezi nimiž jsou například Zásilkovna, Kaufland, H&M, Decathlon, Pandora, DEK Stavebniny, Agro Tuřany a další,“ vypočítává zakladatel Tymbe.

Samochvála jim prý ale moc nevoní, snaží se proto sbírat zpětnou vazbu přímo od zákazníků, (většinou kladné) reference jsou k dispozici u nich na webu. „Věříme, že jsou s námi spokojeni a děláme maximum, abychom i firmám, které původně nad agenturními zaměstnanci zlomili hůl, prokázali, že Tymbeři jsou super parťáci,“ glosuje.

Ubývá mezi brigádníky studentů a seniorů?

Brigády byly vždy doménou studentů případně seniorů. Neroste ale s krizemi zájem lidí, kteří si chtějí přivydělat ke stávajícímu zaměstnání?

„Je to přesně tak, v dobách konjunktury jsou brigády doménou především studentů a seniorů, což se s příchodem covidu, války na Ukrajině a drahých energií změnilo tak, že nám průměrný věk brigádníka stoupl z 23 let na 28,5 roku, jedná se tedy o vcelku razantní nárůst,“ potvrzuje Michal Harásek.

Pro pracovní trh je to podle něj vítaná zpráva. Jedná se totiž o lidi, kteří už práci mají, jsou schopní a mají základní pracovní návyky. „Pokud si se zaměstnavateli sednou, je zde i možnost, že k firmám přejdou do hlavního pracovního poměru,“ doplňuje.

Změny v zákoníku práce oslabují zájem o brigádníky: Jaké daně a kdy dohodáři platí?

Tymberů je aktuálně asi 60 tisíc, i toto číslo se ale neustále mění. V sezóně dokáže narůst i o 2000 za měsíc, ale každý rok zhruba deset procent uživatelů skončí.

Důvod? „Například si najdou svůj hlavní pracovní poměr. Případně to může být z důvodu nízkého pracovního výkonu, což hlídá náš systém, aby spolu jak pracovníci, tak zaměstnavatelé hráli fér.“

Jak se vypořádat s krizemi

Poslední čtyři roky byly podle Michala Haráska doslova jízdou na horské dráze. Během pandemie covidu přišli z týdne na týden až o 90 procent obratu.

„Nicméně zmíněných 90 % jsme nabrali na jiných zakázkách a původní zákazníci se poté také vrátili ke svým běžným objemům. U energetické krize bylo vidět, jak se jednotlivá odvětví vyrovnávají po svém, jisté obavy jsme měli. V sumě za celý trh se jednalo spíše o přelévání objemů mezi e-commerce a retailovým segmentem, logistikou vnitrofiremní a ke koncovému zákazníkovi. Když kulhala levá, váhu nesla pravá a naopak,“ popisuje zakladatel.

Od začátku Tymbe stavíme jako mezinárodní projekt, který by měl primárně propojit Evropu

Zatím zůstávají jen v Česku. Michal Harásek připouští, že domácí trh je na tom s digitalizací dobře a tuzemský rozjezd jim vyšel nad očekávání. Expandovat do zahraničí ale v příštích letech chtějí.

„Jsme tu doma, ale od začátku Tymbe stavíme jako mezinárodní projekt, který by měl primárně propojit Evropu. Konkurenci v zahraničí monitorujeme, zastoupení inzertních portálů a agentur je veliké, platforem zajišťujících práci je také dostatek, ale naši formu a hloubku systému nesdílí nikdo,“ zmiňuje.

Foto: Tymbe

Při pohledu na komplexitu systému, na potřebu IT kapacit, vývoje vlastních účetních systémů, rychlosti změn legislativy, se Harásek nediví a dodává: „Kdybychom začínali letos, už bychom si start nemohli dovolit.“

Kde budou za 10 let, pro ně zůstává otázkou. Jejich expanzní plán je ambiciózní a nevědí, jak (a zda) se jim povede zasadit do reálného ekonomického rámce.

„Vidím nás ve spojené Evropě, kde Tymbe působí na trzích nejen samostatně, ale propojuje i jednotlivé země mezi sebou. Můj sen je, že člověk z třetí země (typu Ukrajina) se u sebe doma podívá do appky, vybere si konkrétní práci v kterékoli zemi, kde budeme působit a veškerou administrativu se zajištěním si odbaví doma z telefonu. K tomu jsme ale ještě velmi daleko,“ dodává.

Jaké vlastnosti vás dovedou k úspěchu?

„Za mne je číslem 1 jednoznačně vytrvalost. Nemám o sobě nějaké zázračné mínění, ale buldočí povahu mám. Potřebujete vytrvalost, otevřené oči, myšlení out of the box, zvědavost, létat hlavou v oblacích. Musíte mít ale také pevné základy. Je to takový víceboj a já bych jej určitě sám nezvládl naplnit, v tomhle se skvěle doplňujeme s kolegou Martinem Plášilem i zbytkem našeho týmu,“ shrnuje Michal Harásek.

Jakub Procházka

• Oblasti podnikání: Vzdělávání, lidské zdroje
Tematický Newsletter
Zajímá vás téma inovací a startupů? Nepropásněte nové články na BusinessInfo.cz, přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Co můžete čekat? Portréty začínajících technologických a inovativních firem, úspěchy tuzemských startupů, aktuality z oblasti výzkumu a vývoje, spolupráce podniků s vědeckými institucemi, nebo informace o programech na podporu oblasti VaVaI.

Zpracování osobních údajů
Přihlášením potvrzuji souhlas, že jsem se seznámil(a) se Zásadami zpracování osobních údajů. Tento portál je chráněn technologií reCAPTCHA od společnosti Google a platí Zásady ochrany osobních údajů a Smluvní podmínky.

Doporučujeme