Roboti nastupují. Firma Krofian těží z dvaceti let vývoje v oblasti automatizace

Jakub Krofián založil svoji společnost v garáži. Díky tomu, že se snaží nabízet více, než zákazníci čekají, se dokázal prosadit v oboru, kterému dominují zahraniční giganti. A to i na zahraničních trzích.

Automatizace se prosazuje ve stále více oborech. I díky tomu česká společnost Krofian v posledních letech strmě roste. Její tržby se za poslední čtyři roky zdvojnásobily. Dnes představuje jednu předních tuzemských firem v oboru.

„Můj sen nebyl mít firmu. Vždycky jsem chtěl dělat řemeslo a uplatňovat nápady a tvůrčí postupy. Začínal jsem jako živnostník v garáži, ale myšlenka na společnost se zrodila už po vyučení nástrojařem. Stroje a mechanika měly odjakživa můj obdiv, zajímalo mě vše, co se hýbalo,“ vzpomíná zakladatel a majitel společnosti Jakub Krofián.

„Začínal jsem, jak se říká, od nuly. Chtěl jsem dělat dobré stroje s dobrými lidmi, mít kolem sebe tým profesionálů a stejných nadšenců, jako já. Společně s mými prvními dvěma spolupracovníky jsme vyráběli malé zakázky dle dodaných výkresů. V té době to bylo v garáži, kde první ráno zatápěl a poslední řádně naložil do kamen, aby druhý den nebyla taková zima,“ pokračuje Jakub Krofián.

Pojmenování „garážová firma“ tedy platilo pro začínající společnost doslova. „S odstupem času to zní trochu romanticky, ale mnohdy nám do smíchu nebylo. Neměli jsme dostatek financí. Nestabilita zakázek a dlouhé pracovní hodiny provázely naše začátky,“ pokračuje Jakub Krofián.

Výrobní linky na míru

Když se rozhodl podnikat, nešlo mu o výši tržeb ani podíl na trhu. Měl jiné cíle. „Bylo, je a stále to bude o tom dělat naše řemeslo co nejlépe, jak je to možné. Poctivě a s dobrými lidmi. S každou metou objevujeme další možnosti. Přirovnal bych to k nafukovacímu balónu, kde jeho obsah jsou naše vědomosti a zkušenosti a jeho povrch možnosti. Čím větší obsah, tím stále větší povrch. Je to návykové,“ říká Jakub Krofián. 

Jakub Krofián. Foto: Krofian CZ

V oboru přitom již tehdy působili celosvětoví giganti, kteří za sebou měli desítky let zkušeností. Co bylo pro začínající firmu na začátku nejtěžší? „Dát dohromady koncept, jak by vše mělo fungovat. Jak řídit portfolio zakázek a jak nabízet vždycky více, než zákazník čeká, jak rozvíjet kolegy a pomáhat jim růst. Lidé byli pro nás vždy to nejdůležitější,“ popisuje Jakub Krofián, jak se mu podařilo prosadit na trhu.

Bez tohoto přístupu by společnost z Dobranova u České Lípy nemohla uspět. „Naše unikum je právě v tom, že vždycky nabízíme něco navíc. Ať už se bavíme o rozvoji kolegů, designu strojů, který neustále zdokonalujeme, o technických řešeních, kde průběžně uplatňujeme technické a technologické inovace. O servisu a pozáručních opravách nebo poskytování vysoké přidané hodnoty našim zákazníkům,“ dává Jakub Krofián recept na cestu k úspěchu.

Typickým produktem společnosti Krofian je automatická výrobní linka či zařízení, které společnost vyvine, vyrobí a smontuje podle specifických požadavků odběratele. „Naším zákazníkem je tedy každá firma, která potřebuje pomoci s automatizací svého výrobního procesu. Podniky se většinou potýkají s vysokými výrobními náklady, nedostatkem pracovních sil, s nedostatečnou kvalitou výroby, neuspokojivou opakovatelností parametrů svého výrobku a podobně. Naši zákazníci jsou si dobře vědomi současného trendu vývoje a chtějí špičkovou techniku, která jim pomůže držet krok s dobou a stále být na špičce ve svém oboru,“ popisuje Jakub Krofián.

Polovina na export

V současnosti firma přibližně polovinu své produkce vyváží. „Nebylo tomu tak vždycky, začínali jsme na regionální úrovni okresů, pak krajů, naše působení se následně rozšířilo do celé České republiky a dnes běžně produkujeme stroje pro zákazníky z celé Evropy. Ale naše technologie se dostávají i za oceán,“ pokračuje Jakub Krofián.

Firma se 130 zaměstnanci a stamilionovými obraty roste především díky inovacím. Zatímco ty technologické přicházejí s tím, jak se posunuje vývoj v celém oboru, méně viditelné, ale důležitější jsou podle Jakuba Krofiána inovace v oblasti lidských zdrojů a efektivity. „Ty už nepřichází samy, ale je potřeba je zavádět pro spokojenost našich pracovníků a pro udržení konkurenceschopnosti na trhu automatizace,“ podotýká Jakub Krofián.

Další pole působnosti společnosti otevírá nástup Průmyslu 4.0 založeného na automatizaci, robotizaci a digitalizaci. „O průmyslu 4.0 se hodně mluví a i my v Krofianu se touto koncepcí intenzivně zabýváme. Některé prvky již implementujeme na naše technologie. Již dnes si zákazník může zvolit z řady prvků průmyslu 4.0, které jeho stroj bude obsahovat. Tento seznam volitelných prvků se neustále rozšiřuje,“ popisuje Jakub Krofián.

Nedostatek lidí nahrává automatizaci

A čím se podle něj Průmysl 4.0 liší od automatizace, jak ji ve firmách znají z předchozích desetiletí? „Průmysl 4.0 znamená především větší propojení technologií s internetem, zaznamenáme vzestup oblasti IT. Pro nás to je to komplexní soubor vylepšení všech našich oddělení, od konstrukce, softwarového inženýrství, servisu až po nákup. Jedná se o širokou škálu věcí, ale jejich zavedení bude pro každou firmu poměrně složité,“ porovnává Jakub Krofián.

Dalším faktorem, který firmě působící v oblasti robotizace a automatizace nahrává, je dlouhodobý nedostatek pracovníků, především v technických oborech. V minulých letech byla překážkou pro větší nástup automatizovaných řešení mnohdy levnější cena lidské práce. To se ale postupně mění. „Prostor pro automatizaci je všude, záleží na každém jednotlivém podniku, jaký způsobem ji využije. Nicméně poslední dobou vývoj technologií i ekonomické parametry nahrávají automatizaci mnohem více, než tomu bylo dříve,“ konstatuje Jakub Krofián.

Firma, která se dokázala úspěšně prosadit na tuzemském i zahraničním trhu, by přivítala lepší prostředí pro podnikání v Česku. „Asi jako všichni podnikatelé, kteří zaměstnávají více lidí, bychom ocenili změnu ve školském systému, a to tak, aby systém školství více reagoval na potřeby regionů. Možná by pomohlo i zjednodušení a redukce nutné administrativy spojené se všemi zákony, nařízeními a pravidly,“ uzavírá Jakub Krofián.

Dalibor Dostál

Krofian v kostce

V oblasti průmyslové automatizace působí společnost Krofian od roku 1999. Vyrábí automatizované technologické celky a zařízení především pro zdravotnický, automobilový a elektrotechnický průmysl, ale také například pro potravinářský nebo zpracovatelský průmysl. Společnost produkuje a instaluje jednoúčelové i standardizované montážní linky, manipulátory a testovací zařízení. V roce 2017 firma zvítězila v Libereckém kraji v rámci prvního ročníku soutěže Ocenění českých lídrů.

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme