Rodinná firma sází na udržitelnost: Recyklací průmyslových kapalin šetříme podnikům peníze

Dodavatel špičkových maziv z Německa a zároveň největší český výrobce chladicích či teplosměnných kapalin a středoevropský lídr v jejich recyklaci. To je vizitka malé rodinné firmy Classic Oil, která našla cestu k zelenější budoucnosti a udržitelnosti.

„Nemrznoucí a teplosměnné kapaliny mají široké využití. Vy je jako řidič používáte do ostřikovačů nebo proti zamrzání vody v benzinu, my jich ve firmě spotřebujeme velké množství do topných systémů a klimatizace. Likvidace použitých kapalin je ale poměrně drahá a platí pro ni striktní pravidla,“ krčí rameny podnikatel Milan Petříček.

Roman Šroba

Většina nemrznoucích směsí končí v Česku ve spalovnách nebezpečného odpadu nebo v čistírnách odpadních vod. Alternativní cestou, která je ekologičtější a méně energeticky náročná, je jejich recyklace. Podniky ale o této možnosti často nevědí.

Od kolébky ke kolébce

Známou knihu německého chemika Michaela Braungarta a amerického architekta Williama Mc Donougha „Od kolébky ke kolébce: jak změnit způsob, jakým vyrábíme věci“ přečetl Milan Petříček před pěti lety. Od té doby nedá dopustit na cirkulární ekonomiku a propaguje její principy.

„Díky české společnosti Classic Oil jsme zjistili, že teplosměnné kapaliny na bázi glykolu mají tu výhodu, že se dají výborně recyklovat. Náklady na likvidaci jsou poměrně vysoké, poplatek za recyklaci je mnohem nižší,“ dodává. Firmy tak mohou ušetřit až 50 procent nákladů.

„Recyklační poplatek je o desítky procent nižší než poplatky za likvidaci nebezpečného odpadu. Recyklací navíc pomáháte snižovat uhlíkovou stopu,“ potvrzují zástupci firmy Classic Oil s.r.o.

Malá rodinná firma z Buštěhradu se za sedmnáct let od svého vzniku stala z prostého distributora olejů špičkovým výrobcem nemrznoucích směsí, exkluzivním dodavatelem maziv významných německých firem a jedničkou na středoevropském trhu v recyklaci glykolových kapalin.

Recyklační poplatek je o desítky procent nižší než poplatky za likvidaci nebezpečného odpadu

Firma Classic Oil vybudovala vlastní recyklační linku, špičkovou laboratoř pro nemrznoucí směsi a vývojový tým, který se zabývá inovacemi v oblasti výroby teplosměnných kapalin a jejich možnou udržitelností.

Nebojíme se nových výzev

Neustále hledat nové příležitosti na trhu, obklopovat se lidmi, kteří mají tah na bránu a nebát se nových výzev, to je podle rodiny Šrobových recept na úspěšné podnikání. Předepsali si ho v roce 2007, kdy společnost Classic Oil v Kladně vznikla.

U jejího vzniku stál Roman Šroba, otec současného jednatele podniku. On sám přitom na tenký led vlastního byznysu vstoupil už v roce 1995, kdy koupil olejové hospodářství bývalé ocelárny Poldi.

Sídlo firmy Classic Oil

„Sklady jsme pronajímali společnosti British Petrol, skladovaly se tam její výrobky. Později jsem začal s distribucí dalších značek olejů a maziv. Nicméně tato činnost tvořila jen část tehdejších aktivit. Olejům, mazivům, antifreezům a provozním kapalinám se věnujeme naplno od roku 2011. Od té doby působíme v Buštěhradu,“ prozrazuje Roman Šroba.

Vlastní výrobu chladících a teplonosných kapalin zahájili v Buštěhradu v roce 2011. Dalším důležitým milníkem byl rok 2017, kdy získali povolení na zahájení provozu recyklační linky chladiv pro glykolové typy odpadů. Ta je dodnes jedinou linkou svého typu v Česku i v celé střední Evropě.

„Našim zákazníkům přinášíme kvalitní produkty v několika klíčových oblastech. V oblasti chladicích kapalin disponujeme širokou škálou výrobků, které zahrnují inovativní ochranné známky jako CS Antifreeze G® a CS EKOTERM®. Naše chladicí a teplosměnné kapaliny jsou navrženy tak, aby zajišťovaly optimální výkon a ochranu pro různé typy vozidel a průmyslových aplikací,“ popisuje zakladatel firmy.

V oblasti olejů a maziv patří buštěhradské firmě pozice výhradního dovozce a exkluzivního partnera významných německých firem s více než staletou tradicí – CLASSIC Schmierstoff a Georg Oest Mineralölwerk.

Inovace na prvním místě: Česká firma odstartovala revoluci ve výrobě nanovláken

Služby na klíč a private label

Nad rámec vlastního produktového portfolia se společnost věnuje poskytování komplexních služeb, které zahrnují možnost private label. „Pro firmy zajišťujeme kompletní služby (služby na klíč), kdy připravíme podle požadavků a specifikací klienta produkty, které si následně uvádějí na trh pod svou vlastní značkou,“ upřesňuje Roman Šroba.

Oblast private label je přitom pro firmu z Buštěhradu klíčová, tvoří zhruba 40 procent jejího obratu.

„S vlastní vývojovou laboratoří a moderní výrobní technologií jsme schopni individuálně reagovat na potřeby našich klientů. Nabízíme jim kompletní řešení od výroby produktu, etiket a obalů až po dokumentaci, abychom zajistili jejich maximální spokojenost,“ doplňuje zakladatel podniku.

Jako jediní ve střední Evropě provozují v Buštěhradě recyklační linku na glykolové kapaliny. Ročně jich zrecyklují stovky tisíc litrů. S využitím recyklátu vyrábí Classic Oil nové produkty, které přitom nemají o nic horší kvalitu než původní výrobek.

Glykolové kapaliny mají široké využití

„Snižujeme dopady na přírodu v tomto odvětví, a navíc dokážeme klientům díky recyklaci ušetřit i finanční náklady, jelikož je levnější než nehospodárná likvidace použité kapaliny. Naše produkty se využívají zejména v automotive nebo v budovách, kde se glykolové kapaliny používají pro HVAC (větrání a klimatizace) systémy, tepelná čerpadla či solární panely,“ doplňuje spolumajitel.

Výzkum a vývoj – alfa a omega úspěchu

Nejvděčnější výzkumy jsou ty, které přinášejí objeviteli radost z myšlení a zároveň užitek lidstvu, prohlásil už v polovině 19. století rakouský fyzik a matematik Christian Doppler.

Bez vlastního výzkumu a vývoje, který zajišťuje podniku radost z vyšší konkurenceschopnosti a lidstvu užitek se v současnosti neobejde žádný progresivní výrobce, tedy ani společnost Classic Oil.

„Naše laboratoř a celý výzkumný tým má nezastupitelný význam pro naši další expanzi a udržení se na špičce trhu. Laboratoř nám umožňuje flexibilně reagovat nejen na požadavky zákazníků, trendů na trhu ale i na specifika jednotlivých aplikací a provozů,“ shrnuje zakladatel firmy. V laboratoři pracují chemičtí inženýři, specialista obalů a několik laborantek. Díky nim dokáže Classic Oil flexibilně reagovat na potřeby trhu a poskytovat klientům i doplňkové služby.

„Zejména pro provozovatele budov je důležité pravidelně kontrolovat stav teplosměnných kapalin v oběhu. Jejich nedostatečná koncentrace nebo znečištění mohou mít negativní vliv na účinnost vytápění a chlazení budovy a také na životnost celého systému,“ říká Roman Šroba.

V laboratoři se proto soustředí i na to, aby zjistili a komplexně zhodnotili stav teplosměnné kapaliny a případně doporučili její výměnu, zvýšení její koncentrace pro zajištění lepší teplotní odolnosti či poskytnutí antikorozní ochrany. Předtím než začne recyklační proces, důsledně kontrolují kvalitu kapaliny.

Za hranice míří jen malá část produkce

Většina produktů buštěhradské firmy se v současnosti prodá v Česku. Na export směřuje méně než deset procent produkce.

„Před Německem a Slovenskem překvapivě co do objemu vede Rumunsko. Po několika pokusech o zahraniční expanzi a zastoupení si veškeré naše obchodní kanály vystačí pouze s jedinou pobočkou – sídlem v Kladně-Buštěhradu,“ doplňuje spolumajitel.

Chceme partnerům poskytovat relevantní informace, abychom společně mohli dosáhnout inovací v průmyslu a rozvoje recyklačního byznysu.

Rok 2023 vyhlásila progresivní firma Rokem recyklace průmyslových odpadů. A nejde jen o její závazek k podpoře udržitelnosti a odpovědnosti v oblasti životního prostředí. Kromě samotné propagace recyklace má společnost v plánu také edukaci svých klientů a partnerů.

„Hlavním důvodem je snaha překonat existující mýty a nejistoty ohledně recyklace průmyslových kapalin, a to nejen v rámci našeho odvětví. Chceme partnerům poskytnout relevantní informace, abychom společně mohli dosáhnout inovací v průmyslu a rozvoje recyklačního byznysu,“ shrnuje Roman Šroba.

Plusy a mínusy rodinného podnikání

Mnoho majitelů českých rodinných podniků v současnosti předává byznys mladší generaci. V případě Classic Oil jde o dlouhodobý kontinuální proces

„Můj syn Tomáš působí v Classic Oil od jejího vzniku. Za tu dobu prošel všemi pozicemi ve firmě od skladu a výroby, přes obchod až po jednatele společnosti. Od dubna loňského roku se stal také společníkem se čtvrtinovým podílem ve firmě. Rozhodně chceme být rodinnou firmou i pro další generace,“ vypráví zakladatel firmy

Kromě zakladatele podniku a jeho syna dnes ve firmě pracuje také Romanova manželka Gabriela na pozici laboratorní asistentky. Při studiu si v podniku přivydělávaly na brigádě i Romanovy dcery Anežka a Kristýna.

Podnikání v rodinném byznysu je určitě velkou zkouškou rodinných vztahů. Ne každá rodina je na to připravená. O to více mne těší, že u nás podnikání vztahy spíše posílilo.

„Podnikání v rodinném byznysu je určitě velkou zkouškou rodinných vztahů. Ne každá rodina je na to připravená. O to více mne těší, že u nás podnikání vztahy spíše posílilo. Pokud se vše dobře nastaví, otevírá rodinný byznys obrovské příležitosti. Řízení podniku je u nás velice stabilní a dokážeme plánovat opravdu dlouhodobě. To se odráží i na vztazích s našimi zaměstnanci, obchodními partnery i místními komunitami,“ domnívá se Roman Šroba.

Zaměstnanci i partneři podle něj dobře vědí, že do závodu zničehonic nepřijde neznámý ředitel a nezačne dělat radikální změny. „Můj syn Tomáš sám ve svém řízení podniku rozumí požadavkům jednotlivých oddělení a dokáže velice dobře rozhodovat o plánech pro budoucí rozvoj,“ dodává zakladatel.

A jaké jsou plány do budoucnosti? Vedení firmy chce především výrazně rozšířit skladovací kapacity, a to paletová místa i počet cisternových zásobníků.

V plánu jsou také významné investice do zázemí firmy a výrobních technologií, jako jsou plnící linky a možnosti zpracování hořlavých produktů.

O přežití jsme nebojovali

Rozvoj podniku nezabrzdily ani dvě uplynulé krize, ačkoli pro něj představovaly významnou zkoušku. Roman Šroba připomíná, že během covidové i energetické a inflační krize byla odvětví, která skutečně „krvácela“, ale také ta, kde mnoho firem vystřelilo vzhůru.

„Naše společnost je v pomyslném zlatém středu zmíněných dvou extrémů. Čísla nám spadla, na druhou stranu jsme nebojovali o přežití. Ukázalo se, že naše produkty v systémech být musí bez ohledu na jejich výkon. Navíc krizová léta nám otevřela spoustu nových možností a my jsme je využili tak, že jsme navýšili výkon o 50 procent,“ shrnuje spolumajitel.

Asi největší komplikaci představují pro Classic Oil vysoké ceny energií. „Na druhou stranu, podmínky jsou pro všechny stejné, bavíme-li se o České republice a každý se podle toho musí zařídit. Kdo hřešil na to, že energie byly velmi levné a neinvestoval, ten může mít aktuálně problém. Bohužel nastavení ze strany státu a nové zdražování distribuce energie nepřeje ani těm připraveným,“ dodává Roman Šroba.

Firma přesto stále roste a aktuálně je v nejlepší kondici od svého vzniku. V současnosti má 47 zaměstnanců a obrat za rok 2023 překročí 300 milionů korun (předloni 270 milionů). Loňská čísla tak budou nejlepší v historii firmy s čistým ziskem nad 60 milionů korun.

Curriculum vitae Classic Oil v datech

2007 – Založení firmy Classic Oil s.r.o.
2009 – Zahájení spolupráce s německou firmou CLASSIC Schmierstoff
2011 – Zahájení vlastní výroby chladících a teplonosných kapalin
2014 – spolupráce s německým výrobcem průmyslových maziv – Georg OEST Mineralölwerk
2016 – Roční produkce chladiv (v koncentrované formě) přesáhla hranici dvou milionů litrů
2017 – povolení na zahájení provozu recyklační linky chladiv pro glykolové typy odpadů
2018 – zahájení provozu třetí a nejvýkonnější plnící linky pro maloobchodní balení
2023 – navýšení kapacity recyklační linky z 250 tun nebezpečného odpadu na 500 tun

Jakub Procházka

• Oblasti podnikání: Chemický průmysl

Doporučujeme