Podle Asociace malých a středních a podniků a živnostníků (AMSP ČR) se rodinný byznys ukázal při zvládání krize v Česku jako skutečný tahoun.
„Drtivá většina firem v České republice patří mezi malé a střední podniky a větší část z nich funguje na bázi rodinného podnikání. Odhadujeme, že zaměstnávají zhruba 50 procent všech lidí zaměstnaných v byznys sektoru a tvoří více než polovinu tuzemského HDP,“ připomíná místopředseda představenstva AMSP ČR a garant projektu Rodinná firma Libor Musil.
Hlaste se do soutěže Rodinná firma roku 2021
- Jedná se o jubilejní 10. ročník soutěže, vyhlašování proběhne na Dni podnikatelů v listopadu (přesný termín bude ještě upřesněn)
- Přihlásit se je možné do 10. září
Budoucnost vidíme růžově
„Ročně tyto podniky proinvestují až 400 miliard korun, takže významně přispívají k růstu ekonomiky. Nejbližší budoucnost vidí pozitivně a nebojí se věnovat peníze do rozvoje v následujících letech. Některé z nich sice musely své investice odložit, to, že jich nebylo nijak výrazné množství, ukazuje na jejich flexibilitu a sílu,“ doplňuje Libor Musil.
Průzkum mezi zástupci 200 českých rodinných podniků, který vznikl ve spolupráci s agenturou IPSOS, ukázal, že zhruba třetina firem musela odložit nebo zrušit část plánovaných investic. Jen pětina zrušila nebo odložila všechny. Naopak 30 procent podniků během krize dále investovalo v neztenčené míře.
Většina neplánovaně investovala zejména do zaměstnanců a jejich vzdělávání, marketingu, ale také do rozvoje nových produktů a digitalizace (33 procent). Obecně směřovaly investice nejvíc do nových strojů a rekonstrukcí stávajících provozů.
Výsledky průzkumu Investice v rodinných firmách a jejich podpora
Spolehli se na stát?
Jen pětina respondentů nicméně využila investičních pobídek od státu a dalších 34 procent tak hodlá učinit v budoucnu. Průzkum ale ukázal, že 46 procent rodinných firem pobídky a programy podpory nevyužilo a ani to nemají v plánu.
Jaká byla tedy podpora státu směřující k zástupcům byznysu podle zástupců AMSP?
„Z našeho pohledu byla podpora státu směřována dobře zejména na živnostníky. U firem to bylo komplikovanější. Při množství a struktuře programů jsme se jako asociace potkávali s obrovským množstvím dotazů podnikatelů, kteří se vůbec neorientovali v podporách, na které mají nárok a které mohou případně nemohou využít a kombinovat,“ říká generální ředitelka AMSP ČR Eva Svobodová.
Asociace se podle Svobodové snažila podpořit některé programy a nabídnout účinná a podnikateli podporovaná řešení, ne vše se ale podařilo prosadit.
„V celé řadě odvětví došlo k tomu, že zejména menší firmy naskočily jako štiky do nových oborů, změnily předmět podnikání a úspěšně využily nové trendy, které krize přinesla,“ doplňuje Eva Svobodová.
Podle Libora Musila nebyla pomoc státu nedostatečná. „Firmy, které se dnes registrují jako rodinné firmy, mají odnedávna i díky asociaci nárok na státní pomoc. Pomohla tomu definice rodinného podnikání v legislativě. V tom je Česko ve východní Evropě napřed. Často si stěžujeme na nedostatečnou pomoc, ale je řada zemí, kde podnikatelé nedostali žádnou nebo nižší podporu. Nemůžeme se srovnávat například s Německem, ale myslím, že podpora firem od státu je na poměry v ČR velmi dobrá,“ doplňuje Musil.
Čtvrtinu podniků krize posílila
„Schopnost rychle reagovat na změny a udržet si zaměstnance je výsadou rodinných firem. Nejen proto jsem rád, že se definicí rodinných firem podařilo nastartovat systematickou podporu těchto podniků, která – jak ukazuje praxe – pomáhá s rozvojem regionů a drží hospodářství i v krizových dobách,” tvrdí vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.
Čtvrtina rodinných firem považuje svou situaci z hlediska odbytu na domácím trhu, obratu či ziskovosti firmy za lepší než před krizí. Dvě třetiny respondentů také uvádějí, že počet jejich zaměstnanců zůstal stejný jako před krizí.
Firmy mají nachystané investiční záměry, zajímavé je zaměření na zelené investice a energetické úspory. Jejich rychlé oživení může ovlivnit šikovná státní podpora. Investice do testování (na covid-19) byly také významným neplánovaným výdajem rodinných firem. „Majitelé ukázali, kde leží jejich priority – nejdříve zaměstnanci, a potom rozvoj obchodu,“ tvrdí Libor Musil.
„Z průzkumu AMSP ČR je patrné, že rodinné firmy prochází současnou pandemickou situací poměrně dobře, a právě kombinace podnikání a odpovědnost, jak za rodinu, tak také za své zaměstnance, zajišťuje určitou stabilitu i v dobách takovéto krize. Proto již deset let v rámci soutěže Equa bank Rodinná firma roku maximálně podporujeme rodinné podnikání, oceňujeme nejlepší rodinné firmy, motivujeme je k jejich dalšímu růstu a rozvoji a nabídku našich produktů neustále vylepšujeme na míru jejich potřebám,“ uvádí ředitel firemního bankovnictví Equa bank Luboš Janoušek.
Podle Antonína Webera z Deloitte je pro zvýšení konkurenceschopnosti českých firem klíčové investovat do výzkumu a vývoje. „To je také hlavní sektor, na který by měla cílit podpora státu. Kromě výzkumu a vývoje jsou důležité i investice spojené se zelenou transformací nejen podnikatelského prostředí ale celé společnosti,“ říká Antonín Weber
„Z pandemické krize vyšly rodinné firmy jako vítězové, teď ale přichází období dalších zkoušek – zvládnutí obnovy a transformace pro digitální a udržitelný svět spojené s jejich doprovodným jevem – prudce rostoucími cenami komodit. Ale rodiny přežily jako základní stavební kámen společnosti celou historii lidstva, věřím v jejich udržení včetně udržení jejich společných ekonomických aktivit v jakékoliv době a zkoušce i do budoucna,“ dodává Viliam Grácz, ředitel Amper Market, a.s.
Téměř polovina zástupců rodinných firem je optimistická, co se týká výhledu na následujících dvanáct měsíců, ať už jde o celkovou ekonomickou situaci v ČR (48 %) nebo ekonomickou situaci pro jejich firmy (51 %). Od investic si zástupci rodinných firem slibují především vyšší zisky a efektivitu. Pokud by měly investice ovlivnit počet zaměstnanců, tak jedině ve smyslu zvýšení jejich počtu. K redukci jejich počtu se chystá minimum firem. Rodinné firmy tak nezatěžují sociální systém, naopak mu ulehčují.
Podle zástupců rodinných firem by měl stát tento segment podporovat cíleněji. Podpora by měla být ve formě nižších odvodů, odečítání investic ze základu daní či cílených dotačních podpor pro rodinné firmy. Každá koruna investovaná do rodinných firem zůstává podle AMSP ČR doma a v rukou českých hospodářů.
Rodinné vazby krize utužila
Dle zástupců rodinných firem se díky koronavirové krizi rodinné vztahy spíše zlepšily. Naprostá většina z nich (84 %) také souhlasí s tím, že díky koronavirové krizi si více váží své firmy, kterou jako rodina společně vybudovali. Semknutí rodin vlastníků znamená stabilitu.
Schopnost předávat za krize společnost nástupcům znamená vyspělost. Očekávaný vliv převzetí na provoz podniku a investice ve firmě není zcela jednoznačný. Ti, kteří očekávají vliv na investice u nové generace, nejčastěji zmiňují větší zaměření na digitalizaci výrobních a prodejních procesů. Nástupci se nebudou hnát do rizik bezhlavě a vsadí na modernizaci. Do rodinného byznysu přichází nový svěží vítr. Podle AMSP ČR vyrostla v Česku generace moderních podnikatelů.
“Pandemie přinesla nové nejistoty a umocnila zájem o podnikatelské pojištění. Pojištění podnikatelských rizik dnes patří k základním pilířům jakéhokoliv byznysplánu a ochrany proti nečekaným a nahodilým jevům. Jak je vidět z našeho průzkumu, až 41 % rodinných podniků by se proto rádo do budoucna pojistilo, tři procenta toto dokonce již udělaly,“ vyzdvihl generální ředitel Slavia pojišťovny Karel Waisser.
Rodinná firma roku – 10. ročník: Ocenění pro nejlepší
Zveřejněním průzkumu také odstartoval jubilejní 10. ročník soutěže o nejlepší rodinné firmy „Equa bank Rodinná firma roku“, který organizuje AMSP ČR s cílem ocenění a zviditelnění malých a středních rodinných firem.
Harmonogram 10. ročníku soutěže Equa bank Rodinná firma roku
Rodinné podniky se mohou hlásit do kategorie Malá firma nebo Střední firma a veřejnost rovněž vybere svého favorita v Ceně veřejnosti. Vítězové budou slavnostně vyhlášeni a oceněni již tradičně na galavečeru Dne podnikatelů ČR pořádaném AMSP ČR v listopadu 2021. Součástí cen vítězů je i jejich medializace široké veřejnosti.
Výsledky 9. ročníku soutěže Rodinná firma roku