Zastřešujete malé a střední podniky, živnostníky, spolky, cechy a sdružení zastupující konkrétní profesní zájmy. S jakými problémy se v dnešní nelehké době tyto firmy potýkají nejčastěji?
Nastal totální propad v oblasti služeb – zejména gastronomie, cestovního ruchu, hospitality, kadeřnictví, fitness, wellness apod. Na druhou stranu vidíme i řadu oborů, které raketově rostou a máme z toho radost – jde o firmy, které pracují s nanomateriály, služby v online prostoru, rozvozy, prodej květin, zahradnictví, chovatelské stanice psů nebo řemesla. Tedy nelze říci, že všichni trpí nebo všichni profitují. Vždy je třeba rozlišovat obor podnikání, velikost firmy, regionalitu a samozřejmě selský rozum v minulosti i dnes, kdy se projeví, kdo měl jaké rezervy, na kom byl závislý a na co sázel. Bohužel ti, co byli závislí na cestovním ruchu, pociťují největší potíže a 3 miliony turistů se do ČR hned tak nevrátí… tedy je čas poohlédnout se po nových příležitostech.
Velkou roli dnes hraje digitalizace a toto téma je významnou součástí vašich aktivit. Prozraďte mi, jakým způsobem se snažíte firmám pomoci?
Nejsme fanatici a víme, že nelze říci, že vše vyřeší digitalizace. Nicméně je to přirozený vývoj a ten nelze zastavit. Přežije ten, kdo se přizpůsobí a využije její přednosti. Proto jsme už v roce 2019 vyhlásili náš celoroční projekt Rok digitálního podnikání 2019, kde jsme mapovali 5 segmentů malého a středního podnikání – řemeslo, obchod, služby, průmysl a zemědělství plus obecně pojem firma 4.0. A kdo myslíte, že byl na tom s digitalizací a její aplikací v praxi nejlépe? Zemědělci! Ano, je to tak, to oni jsou nejdále, ačkoli se jim mnozí posmívají, ale už dávno neplatí, že jim kouká sláma z bot! Využívají meteostanice, senzory u zvířat mapující jejich zdravotní stav, nejvhodnější dobu pro rozmnožování, dále satelitem řízené stroje, přesné setí na 10 cm, hnojení velkých lánů s přesností dávky na metr. Všechny šikovné firmy z mnoha oborů medializujeme nejen u nás, ale hlavně v celostátních médiích, ať už tištěných nebo online. Zároveň už 4. rokem spolupracujeme s Českou televizí a týmem Ivety Toušlové ve speciálu Toulavé kamery. Digitalizace je téma budoucnosti.
Mnoho malých a středních podniků se potýká s názorovými rozdíly mezi zaměstnanci, které přinesla témata spojená s pandemií. Jedním z těch stále aktuálních témat je očkování ve firmách. Jaké jsou momentálně možnosti a s jakými reakcemi se setkáváte?
Jsme členy úzkých krizových štábů jednotlivých ministerstev, zejména MPO a MF, kde máme možnost ovlivnit konečnou podobu podpor pro podnikatele. V současné době velice pečlivě monitorujeme výsledky testování ve firmách, středních, malých, v mikrofirmách i u OSVČ. Tato čísla vykazující postupně klesající pozitivitu u podnikatelů nám slouží jako pádný argument při vyjednávání s vládou a epidemiology ve věci návrhů častějšího testování a dalšího omezování podnikání. Za to patří firmám velký dík, neboť k povinnosti testování přistupují velice zodpovědně! Je jasné, že ne všem zaměstnancům se testování zamlouvá a pokud uvažujeme o další fázi, kterou je očkování, ani zde nepanuje shoda. Proto se asociace stala součástí kampaně Cesta ven, která apeluje na očkování ve společnosti, které by bylo pomyslnou „tečkou“ za nekonečným odloučením od našich babiček, jejich obavami, vyčerpáním zdravotníků, dlouhými videohovory, pitím piva z petky, prázdnými obchody a nošením roušek. Očkování podporujeme a budeme spolu s touto kampaní trpělivě vysvětlovat, že očkování je zatím jediná cesta ze současné svízelné situace k tomu, abychom mohli příští narozeniny slavit u moře, jít se ostříhat nebo do fitka a skončit s celodenním nošením tepláků.
Kde z vašeho pohledu nejvíce schází státní podpora?
Z našeho pohledu nejvíce chybí komunikace na straně Ministerstva zdravotnictví. V žádném jiném resortu nezažíváme tak dlouhé mlčení hraničící s ignorací návrhů na spolupráci a možná řešení z řady zasažených oborů, jako je třeba gastronomie. Naprosto chápeme velice složitou epidemiologickou situaci a potřebná opatření, ale bohužel ekonomika nemůže být zavřená donekonečna a je třeba začít fungovat bezpečně i s covidem. Podnikatelé už finančně vykrváceli a státní kasa není bezedná.
V čem vidíte největší úspěch AMSP za poslední rok?
V konkrétní pomoci menším firmám a živnostníkům, kteří se na nás obraceli naprosto zoufalí s tím, že se neorientují v podporách, na co mají či nemají nárok, kde mají hledat informace, podle čeho se mají řídit, jaké podpory mohou kombinovat. Strávili jsme mnoho večerů a nocí odpovídáním na e-maily a víme, že naše pomoc byla úspěšná a mnoha podnikatelům jsme zachránili jejich podnikání. To nás naplňuje oprávněným pocitem, že naše práce není zbytečná a že si nás podnikatelé váží. A to je pocit k nezaplacení.
Co je pro vás momentálně největší výzvou?
Zůstat optimisté, s pozitivní náladou a negativními testy. Po příbězích z okolí víme, že je opravdu lepší covid neprodělat.
Jaké novinky plánujete v nejbližší době?
Žijeme aktuálně hlavním projektem asociace Rokem nových příležitostí 2021, kdy je naším cílem ukázat firmám, že není dobré jen brečet a čekat doma na pomoc od státu, ale podívat se po nových příležitostech, které každá krize přináší. Přinést rady, tipy, doporučení, jít pozitivní a motivační cestou. Doba je složitá a připraveným štěstí přeje. Pokud jsem například průvodce, je jasné, že nejbližší 2 roky asi nebudu mít práci, tedy proč nenabídnout své úžasné znalosti z historie např. některé ze škol?
Převzato z webu www.oceneniceskychexporteru.cz