Dacia spolu s Fordem dosáhly v Rumunsku v roce 2022 absolutního rekordního objemu výroby. Kromě toho je země domovem stovek dodavatelských firem. V posledních letech je automobilový průmysl jedním z nejziskovějších odvětví rumunské ekonomiky.
Ačkoli existuje několik významných domácích výrobců, jako jsou Automobile Dacia, Roman Brasov a Igero, většina rumunského zpracovatelského průmyslu je tvořena zahraničními pobočkami. Pobočky zaměstnávají především dělníky, přičemž výzkumné a vývojové pozice jsou alokovány v jiných zemích.
Půlmilionová hranice prolomena
Hodnota rumunského automobilového průmyslu, který má více než osmdesátiletou historii, dosáhla v roce 2019 úrovně 30 miliard eur. Tento průmysl je motorem místního hospodářství se 14% podílem na HDP a 26 % na vývozu země. Nejvýznamnější automobilkou v Rumunsku je Dacia vlastněná Renaultem a továrna Ford Motor Company. Na tyto výrobce jsou navázány další investice od firem jako Daimler a Bosch. V zemi je zastoupena výroba ze všech kategorií vozidel: automobily, minivany, užitková vozidla, autobusy a nákladní automobily.
V roce 2022 rumunský automobilový průmysl poprvé prolomil hranici půl milionu vyrobených vozů, což byl nárůst o více než 21 % oproti roku 2021. Nejvýznamnější města automobilového průmyslu jsou Pitešť, Craiova a Brašov. Celkem v Rumunsku existuje více než 600 výrobců a dodavatelů komponentů nezbytných pro automobilový průmysl.
Rumunské auto dobývá Evropu
Francouzská skupina Renault Group utratila před dvanácti lety za automobilku Dacia 1,5 miliardy eur. Ve společnosti nyní pracuje téměř 14 tisíc zaměstnanců a vozidla této značky jsou exportována do téměř 60 zemí na čtyřech kontinentech. Kromě montáže finálních vozů se v závodech Dacia v Rumunsku vyrábí také podvozky, které se používají k montáži vozů v dalších závodech koncernu Renault Group v Maroku, Rusku, Íránu, Indii, Brazílii, Kolumbii a Jižní Africe.
Automobile Dacia byla několik let nejziskovější firmou v Rumunsku. Od roku 2017 společnost generovala roční tržby více než pět miliard eur. Kromě toho hodnota značky v roce 2021 činila 1,1 miliardy eur.
Dacia vsadila v poslední době výrazně na redesign svých vozidel, která dnes působí atraktivním dojmem. Díky své velmi konkurenční cenové politice jsou vozy Dacia stále populárnější na západních trzích. Nově automobilka také nabízí vozy s hybridním i plně elektrickým pohonem. V roce 2020 uvedl Renault Group na trh Dacia Spring, první plně elektrický vůz rumunské značky.
V Evropské unii loni prodala Dacia celkem přes 440 tisíc vozů, což je o 13,8 % více než v roce 2021, a byla tak jediným velkým evropským výrobcem automobilů, který v roce 2022 zaznamenal v EU dvouciferný nárůst prodejů. Zvýšila svůj tržní podíl ze 4 % na 4,8 % a v počtu prodaných kusů vyskočila na jednotném trhu na deváté místo.
Nejprodávanější Ford je z Rumunska
Ford vstoupil do Rumunska v březnu 2008, kdy koupil 72,4% podíl v Automobile Craiova, jediném vlastníkovi Daewoo Automobile Romania, výrobci a distributorovi automobilů značky Daewoo. Od roku 2009 do roku 2017 výroba automobilů Ford Romania kolísala. Od roku 2018 však automobilka vyrábí minimálně 140 tisíc vozidel ročně, přičemž vrcholem je přibližně 195 tisíc automobilů v roce 2022.
Turecko míří vstříc elektromobilitě národním vozem
V Rumunsku automobilka zaměstnává přibližně šest tisíc lidí a vyrábí modely Puma a EcoSport, stejně jako motor EcoBoost o objemu 1,0 litru. Celkem už Ford vyrobil v bývalém závodě Daewoo více než milion vozidel a znovu potvrdil svůj slib investovat v Rumunsku do vývoje nového lehkého užitkového vozidla od roku 2023, přičemž plně elektrická verze bude následovat o rok později.
Automobilka také dlouhodobě podněcuje rozvoj svých výrobních kapacit investicemi do rumunské dopravní infrastruktury. Stále chybějící úseky dálničního spojení mezi výrobním podnikem v Craiova a Bukureští by měly být kompletně zprovozněny pro dopravu v roce 2024.
A ještě jedna zajímavost: Ford Puma, SUV vyrobené ve městě Craiova, se stalo nejprodávanějším vozem značky Ford, čímž zastínilo i velmi oblíbené modely Fiesta a Focus. Bylo to poprvé, kdy se vůz vyrobený v Rumunsku stal nejprodávanějším modelem americké automobilky v Evropě.
Většina pracovní síly je u dodavatelů
Rumunsko má malý, ale rozšiřující se automobilový klastr se sítí dodavatelů a výrobců komponent. Většina rumunských dodavatelů spolupracuje se zahraničními partnery ve společných podnicích, přičemž rumunská strana dodává výrobní zařízení, inženýrské sítě a inženýrské služby a mezinárodní výrobci vozidel přinášejí svou značku, celosvětové know‑how a služby. Tyto společné podniky vyrábějí pro domácí i mezinárodní trhy.
Velké investice a cesta k elektromobilitě v Mexiku
V současné době v Rumunsku dodavatelé komponent zaměstnávají 89 % celkové pracovní síly působící v tomto odvětví (ve srovnání s 49,5 % v evropském průměru a například 32 % v Německu). I když se v Rumunsku vyrábí mnoho komponent, panuje mezi odborníky názor, že zde stále existuje deficit v podobě nových a inovativních řešení, zahrnující například výrobu bateriových sestav pro elektroauta či vývoj technologií autonomního řízení.
Oblíbených ojetin je méně
Nejoblíbenější značkou nových vozů na domácím trhu je Dacia, která jich v roce 2022 dodala přes 40 tisíc kusů. Toyota si v roce 2022 vyměnila druhé místo s třetí automobilkou Hyundai, když ji s celkovými 10 tisíci kusy v prodejích překonala o pouhých 500 vozidel. Čtvrtou pozici v loňském roce získala česká automobilka ŠKODA AUTO a odsunula lokálního výrobce Ford v pořadí nejprodávanějších značek nových vozů na rumunském trhu na páté místo.
Rumunsko je také významným trhem pro ojeté automobily. Majitele loni změnilo více než 600 tisíc vozidel, z čehož téměř 350 tisíc vozů bylo dovezeno ze zahraničí, převážně z Německa.
Podle údajů Asociace výrobců a dovozců automobilů (APIA) se prodej nových automobilů v loňském roce ve srovnání s rokem 2021 zvýšil o 7 %, a to na 129 tisíc nových vozidel, zatímco prodej ojetých automobilů o 50 tisíc vozů poklesl. Pokud jde o registraci ojetých vozidel, tak na prvním místě se umístily vozy Volkswagen. Za nimi následují vozy výrobců Audi, BMW, Ford a Opel.
Výhody, rizika i příležitosti
V poslední dekádě má Rumunsko větší potenciál růstu v automobilovém průmyslu než jiné země střední a východní Evropy. Mezi jeho konkurenční výhody patří, že je zde relativní dostatek pracovní síly, která je poměrně kvalifikovaná a na evropské poměry levnější. Zároveň země nabízí nízké náklady na energie a podnikatelsky přívětivý daňový systém.
Alpská kvalita skrytá pod cizí značkou
Současné konkurenční výhody rumunského průmyslu ovšem můžou v příštích deseti letech pominout, protože automobilový průmysl prochází „průmyslovou revolucí“. Navíc má Rumunsko na rozdíl od svých rozvinutějších evropských konkurentů vážný infrastrukturní deficit umocněný nedostatkem právní konzistence.
„Navzdory skutečnosti, že bude obtížné udržet rumunský automobilový průmysl na konkurenceschopné úrovni, vývoj nových technologií pro budoucí systémy mobility – jak z hlediska inženýrství, tak výroby – jako jsou elektrická vozidla, plug‑in hybridy, palivové články nebo systémy autonomního řízení, může být jen odpovědí a příležitostí,“ uvádí pro Romania Insider Mihai Boldijar, generální ředitel společnosti Robert Bosch a zástupce skupiny Bosch v Rumunsku.
Narušené dodávky
Globální krize dodávek elektronických součástek, která postihla průmysl v roce 2021, významně ovlivnila i samotnou produkci vozidel. Kvůli přerušeným dodavatelským řetězcům vyrobily závody Dacia a Ford v září 2021 pouze polovinu běžné výrobní produkce. Byť se situace v roce 2022 výrazně zlepšila a produkce narostla na rekordní objemy, ani rok 2023 nesignalizuje návrat do bezproblémového období.
V současné době je automobilový průmysl tímto nedostatkem stále výrazně zasažen, kromě pandemie covidu se na tom nyní podepisuje i válka na Ukrajině. Narušení dodávek a značná zpoždění v doručování nových automobilů poškozují prodej. Nedostatečná nabídka u dealerů nutí mnoho spotřebitelů hledat ojeté vozy nebo jednoduše odložit nákup. Za „normálních okolností“ jsou zákazníci zvyklí, že budou čekat mnoho měsíců na vozy z prémiových kategorií, nyní ale čelí stejnému zpoždění u běžných modelů.
Epidemie covidu na druhé straně urychlila plány automobilových společností na přechod k robotizaci, digitalizaci, elektrifikaci a na větší využívání zelené energie. Rychlá modernizace, výroba s vyšší přidanou hodnotou a nové obchodní modely jsou pro rumunský automobilový průmysl nezbytné, chce‑li i v budoucnu obstát ve světové konkurenci.
Elektromobilní budoucnost
Zástupci automobilek odhadují, že rok 2023 přinese nárůst prodejů, přičemž zákazníci se budou stále více orientovat na ekologičtější vozy. Tento trend už v Rumunsku existuje. Jestliže v roce 2021 byl podíl plně elektrických vozů na trhu jen něco málo přes 5 procent, za pouhý rok přesáhl hodnotu 9 %. V prosinci 2022 se na rumunských silnicích objevilo přes 12 tisíc nových aut, z toho přes 3500 elektrických nebo hybridních.
Podobně jako jiné automobilky i Dacia a Ford už představily nové elektrifikované modely a očekávají, že letos trh dramaticky vzroste. Výroba elektrického automobilu je rychlejší a pro výrobce díky menšímu počtu komponent a automatizovanému výrobnímu procesu ziskovější, nicméně jedním z důsledků této technologické změny bude potenciální ztráta několika tisíc pracovních míst.
Pozitivní zprávou pro Rumunsko je, že zde působí mnoho výrobců‑dodavatelů, kteří nebudou změnami v tomto odvětví ovlivněni, protože elektromobily stále vyžadují pneumatiky, části karoserie, osvětlení a bezpečnostní vybavení jako airbagy, bezpečnostní pásy a podobně. Elektromobily navíc vyžadují více elektrických rozvodů a Rumunsko je jedním z předních evropských hráčů v tomto odvětví.
Lákavý trh pro investory
Rumunský automobilový průmysl zůstává pro mnoho zahraničních společností velice lákavý a tomu odpovídají i záměry zde investovat. Nejvýznamnějším investičním záměrem poslední doby je oznámení finského výrobce pneumatik, společnosti Nokian, která plánuje v Rumunsku investovat více než 620 milionů eur do stavby nového závodu v regionu poblíž města Temešvár. Nokian se tak rozhodl na základě útlumu svých výrobních kapacit v Rusku. Rumunská vláda tuto investici podpoří daňovými pobídkami ve výši 100 milionů eur.
Kalifornie je tahounem elektromobility a kolébkou inovací
Automobilka Ford se zavázala investovat přes 300 milionů eur do rozvoje svého závodu ve městě Craiova, kde chce vyrábět nové modely pro evropský trh. Podobnou částku již investuje výrobce vozů Mercedes, který skrze své partnery v závodě na výrobu převodovek ve městě Sebes začne od roku 2024 vyrábět bateriové systémy pro svoji řadu vozidel EQ.
Českým výrobcům a dodavatelům komponent do automobilového průmyslu poskytuje v Rumunsku podporu tamní kancelář CzechTrade. Mimo jiné monitoruje akce, kterých by se české subjekty mohly účastnit. V březnu letošního roku by to mohla být Automotive Expo & B2B Meetings v Sibiu, v květnu pak strojírenský veletrh Metal Show v Bukurešti, kde bude národní stánek.