Devítiletý klučina dá soupeři gól, zavýská radostí a zálibně si prohlíží čepel florbalové hole s označením Arex Sirius Proxima. Ví, že se vyrábí v Česku? „No jasně. Doma mám ještě další. Jednu dostal i mladší brácha,“ hlásí hrdě.
„S Arexkami dneska hraje většina dětí. Florbal je na školách fenoménem a české hokejky jasně vedou. Jsou levnější než zahraniční a rozdíl v kvalitě nepoznáte,“ říká v tělocvičně zelenečské základní školy jeho otec Pavel Michálek. I on před lety propadl kouzlu v tuzemsku nejpopulárnějšího a nejmasovějšího amatérského sportu.
Hole zmíněné značky se sestavují v dílně na Příbramsku. Firma Sport 2020 je dnes největším výrobcem florbalek u nás. V posledních letech s nimi vyrazila do světa a zájem roste.
Sázka na černého koně
Majitel firmy Jaroslav Větrovec objevil raison d´etre v tom, že bude dělat radost florbalovým nadšencům, před více než dvaceti lety.
Původně se přitom v Drahenicích u Březnice vyráběly jen klasické dřevěné hole na lední hokej. Přechod k florbalu byl sázkou na černého koně, v roce 1996 značně riskantní. Sport totiž v České republice téměř nikdo neznal.
„O klasické dřevěné hole na lední hokej přestal být zájem, tak jsme se rozhodli přejít na florbalky. Jako vyučený nástrojař jsem si sám udělal příslušné formy na lisování plastu. Věděli jsme, že se sem dovážejí hole ze Skandinávie, které ale byly neúměrně drahé – už tehdy stály kolem 1500 korun. Říkal jsem, jak je to možné, vždyť ten výlisek z plastu musí být laciná věc. My jsme dali na trh hokejky, které byly stejně kvalitní, ale zhruba o dvě třetiny levnější,“ shrnuje.
Značka Arex si v kvalitě nezadá se slavnými skandinávskými značkami jako Unihoc nebo Salming. I české hole splňují náročné požadavky na tvrdost či pružnost materiálu, na které se průběžně testují, a řada z nich má certifikaci Mezinárodní florbalové federace IFF. Góly by s nimi tedy mohli dávat i profesionálové na mistrovství světa.
V sortimentu firmy Sport 2020 dnes najdete florbalky různých kategorií – od těch nejlevnějších pro děti a začátečníky až po certifikované hole pro profesionály. V dílně vám dokáží vyrobit i speciální hokejku na přání. Hole se sestavují z jednotlivých komponentů, které většinou dodávají externí firmy. Do sortimentu firmy patří také florbalové míčky a řada doplňků.
Hokej? Za deset tisíc dítě ani neoblečete
„Na začátku jsme museli firmu dotovat, zájem nebyl bůhvíjaký,“ potvrzuje Jaroslav Větrovec. Zlom nastal po roce 2000, kdy i do Česka dorazilo florbalové šílenství. „Postupně jsme se dostali do řetězců, rostl zájem o sport i naše výrobky. V současnosti vyrobíme asi 50 tisíc florbalek ročně a rosteme pravidelným tempem,“ prozrazuje majitel firmy a dodává: „A teď vám ještě řeknu, proč je u nás tenhle sport tak populární. Je totiž nejenom krásný, ale hlavně extrémně laciný …“
Dokonce i certifikovanou hůl Arex pořídíte za 500 korun. Pak už si jen obujete obyčejné tenisky nebo sálovky, a můžete vyrazit do haly nebo tělocvičny. „Florbal můžete provozovat kdekoli a kdykoli, každá škola má přeci tělocvičnu. Pokud chcete, aby se vaše dítě věnovalo například lednímu hokeji, za deset tisíc ho ani neoblečete,“ usmívá se Jaroslav Větrovec.
A proč jsou české hokejky tak levné? Výrobní náklady jsou v podstatě stejné, renomovaní světoví výrobci ale vydělávají na vysokých maržích. „Postupují tak, že ceny nadsadí. Pak přijdou za zástupci florbalových klubů a dojednají si s nimi exkluzivní smlouvu, to jest, že budou brát hokejky jen od nich. Následně jim dají slevu třeba 40 procent, a oni jsou spokojení, že místo 5000 zaplatí za hůl jen tři tisíce. My jdeme jinou cestou,“ prozrazuje majitel společnosti Sport 2020.
Jak s oblibou říká, jeho firma se zaměřuje na „masovku“. Hole najdete ve velkých řetězcích od Sportisima přes GigaSport a Decathlon až po Interspar či Globus. Přímému zákazníkovi dodávat nechtějí, dokonce nemají ani vlastní e-shop.
„E-shopy mají naši obchodní partneři. Naší strategií není prodávat přímo cílovému zákazníkovi ani dodávat do maloobchodních prodejen. Nám se vyplatí řetězce a velkoobchody. Nemusíme tak dávat prakticky žádné peníze do reklamy. Levná kvalita se v řetězcích prodá sama,“ glosuje.
Pojďme do světa
Mekkou florbalu je Skandinávie. Masovou zábavou se stal florbal především ve Švédsku, Finsku a Švýcarsku. Ve zbytku Evropy i ve světě sport, který je známý také jako innebandy, teprve objevují. A právě v tom vidí Jaroslav Větrovec šanci do budoucna.
Firma sice v posledních letech stabilně roste, export do zahraniční je ale otázkou posledních tří let. „Dlouho jsme nebyli natolik ekonomicky silní, abychom zvládli větší exporty. Ty děláme až poslední dva roky. Předtím jsme dodávali zejména do Polska a na Slovensko,“ prohlašuje.
Dnes už vyvážejí zhruba do patnácti zemí. Destinací, kde znají české hole Arex, stále přibývá. „My často ani nevíme, kam například Decathlon dodá naše hokejky. Sám jsem byl překvapen, když nám psala paní z Austrálie, že její syn s naší holí hraje a reklamovala u nás poškozenou čepel.“
Velkou příležitost vidí Jaroslav Větrovec na německém trhu. U našich západních sousedů je florbal stále populárnější: A Němců je přes osmdesát milionů, připomíná.
Vějička pro Finy?
Na holích, určených pro vývoz do Finska, najdete samolepky s označením Järvec. „Když uhodnete, co to znamená, dám vám hůl zdarma a ještě jednu jako bonus,“ říká mi majitel firmy. Nemám tušení, nicméně Järvi je jezero, a protože jde o export do země tisíců jezer, může jít o příbuzné slovo. Finský zákazník každopádně označení v jazyce Suomi ocení. „Järvec neznamená nic, respektive je to zkratka mého jména JARoslav VĚtroveC. Jen jsme nad A přidali přehlásku, aby to znělo finsky a ono to tak Finům opravdu zní,“ dodává s potutelným úsměvem.
Hic sunt leones. Pokud jde o dodávky florbalového vybavení, dají se slova klasika bez nadsázky použít o druhém největším trhu na světě. Indie je sice velmocí v pozemním hokeji a její reprezentanti sbírají vavříny i na světových šampionátech v hokejbale, florbal zde ale ještě neobjevili.
„Dostali jsme z Indie velmi zajímavou nabídku. Je to miliardový trh a mohla by to být pro nás obrovská příležitost,“ dodává ještě Jaroslav Větrovec.
Rozhodující pomoc CzechTrade
Majitel Sport 2020 nicméně připouští, že on ani jeho lidé nemají kapacity na to, aby si dokázali klienty v zahraničí najít sami. Proto považuje za klíčovou pomoc agentury pro podporu exportu CzechTrade.
„Poté, co nám byl CzechTrade představen na semináři v Příbrami, jsme se na agenturu obrátili a požádali ji o zastoupení v zahraničí. S exportním konzultantem Markem Atanasčevem jsme probrali, které země pro nás mohou být zajímavé. Ve všech má CzechTrade své odborníky, kteří prostředí dokonale znají a jsou ochotni a schopni najít vám konkrétního partnera,“ shrnuje podnikatel.
Firmě se tak otevřely dveře do Francie, Německa či Švédska. „Vysoce bych hodnotil například vedoucího německé zahraniční kanceláře CzechTrade v Düsseldorfu Adama Jareše. Potěšil nás především osobní přístup všech zástupců agentury,“ doplňuje podnikatel.
Handicap, který nás nebrzdí
Jaroslav Větrovec je na úspěch svůj a svého podniku pyšný ještě z jednoho důvodu. A z téhož důvodu by byl rád vzorem pro ostatní handicapované podnikatele. Firmu Sport 2020 dokázal vybudovat na zelené louce a zajistit jí prosperitu, přestože je nevidomý.
Vrozená oční vada způsobila, že zhruba ve čtyřiceti letech oslepl. Dvě dekády řídí firmu i s tímto postižením a řídí ji správným směrem. „Za svůj handicap se nestydím. Naopak si myslím, že to může být inspirace pro někoho, kdo má podobné postižení, a obtížně hledá životní cíl a naplnění,“ vzkazuje.
Podnik chce do budoucna dále rozvíjet. Předpokládá dokonce, že kvůli rostoucímu zájmu z ciziny bude nutné rozšířit výrobu a možná přijmout nové lidi. „Na svůj současný šestičlenný tým jsem ale moc pyšný. Všichni jsou nesmírně obětaví, pomáhají mi a hlavně jim patří dík za to, kam jsme se v uplynulých letech posunuli,“ doplňuje Jaroslav Větrovec.