Pro stát tak bude mnohem složitější zasáhnout do už poměrně silně regulovaného trhu se základními potravinami. Státní prezentace ustálení cen ale nezakryje, že ceny v Emirátech stále letí nahoru.
Od začátku roku 2023 postupně zdražuje téměř vše kromě regulovaných potravin. Za kávu v oblíbeném podniku Starbucks jsme si první polovině roku 2023 připlatili v přepočtu 12 korun a během léta cena narostla o dalších 12 korun.
Současné obavy nevyvolává jen situace v zemi, ale také u největších obchodních partnerů. Hlavním tématem je úplný zákaz vývozu rýže (kromě basmati) z Indie. Indie je v exportu rýže největším a hlavním partnerem Spojených arabských emirátů, kde se jedná o nejpoužívanější přílohu k hlavním chodům. Na obchodníky a importéry tak vzniká tlak na import rýže z jiných států. Nicméně zákaz vývozu z Indie má velmi jasný důvod, kterým je nízká úroda. S tou se ale v letošním roce potýká většina zemědělců a dá se tedy předpokládat, že cena zemědělských produktů letos poroste.
ExportMag.cz: Namíchat si müsli po svém? „Zábavné pochoutky“ firmy Mixit uspěly i ve světě
Na druhou stranu je nutné říci, že podobný problém s obilím řešily Emiráty již během začátku války na Ukrajině a velmi rychle uzavřely nové obchodní dodávky se zeměmi Jižní Ameriky. Díky alespoň jedné pozitivní věci – ustáleným cenám mezinárodní dopravy, které se vracejí na původní hodnoty, tak bude o problém méně.
Do problémů s cenou rýže ale vstoupila ještě aktuálnější komplikace s neprodloužením dohody o vývozu obilí z Ukrajiny. Tato skutečnost vyvinula silný tlak na obchodovatelnou cenu obilí a dle místních médií Emiráty velmi pozorně sledují, co se stane.
Současná situace tak podporuje snahy o posílení vlastní potravinové bezpečnosti a soběstačnosti. Spojené arabské emiráty neřeší podobnou problematiku jen změnou vývozních partnerů. Od začátku pandemie v roce 2020 SAE začaly skupovat zemědělské podniky a farmy téměř po celém světě, od Afriky přes Evropu až po USA. Mezinárodními investicemi si tak zajistí vlastní produkty, i když je vyprodukují mimo své území. Díky silné výstavbě, podpoře dopravní infrastruktury a vlastní lodní přepravy je pak jednoduché dovézt tyto produkty a komodity zpět do Spojených arabských emirátů.