Sázka na zdraví vyšla, NaturProdukt našel volné místo na trhu

Společnost po pádu socialismu začala do Česka dovážet produkty založené na léčivých bylinách. V začátcích sloužily jako zázemí garáž i byt, nyní ve společnosti pracuje osm desítek zaměstnanců a nově cílí i na gastronomii.



Foto: NaturProdukt CZPéče o zdraví byla po roce 1989 v Česku jednou z oblastí, kde musela země dohánět ztrátu za vyspělými státy. Podnikavý duch Romany Bartschové, tehdy ještě Adamcové, vytušil v tomto směru potenciální příležitost. A tak stála v roce 1991 u zrodu společnosti Adam´s spolu se svoji bližší rodinou. V roce 1993 pak vznikla dnešní společnost NaturProdukt CZ, která zůstala dodnes rodinnou firmou, i když se léty počet jejích zaměstnanců rozrostl.

„Oblast doplňků stravy byla v těch dobách pole neorané, učili jsme se za pochodu a překážky zvládali za pomoci přátel čirým nadšením. Dopředu nás hnala chuť podnikat a vytvořit respektovanou firmu, která by byla symbolem kvality pro zákazníky a jistotou pro zaměstnance,“ vzpomíná zakladatelka firmy Romana Bartschová.

Po několika desetiletích socialistické éry přitom nebylo jednoduché vstoupit do podnikání. „Hodně nepříjemná byla jazyková bariéra, museli jsme se rychle učit. Také se rodila síť obchodních zástupců a smluvních odběratelů, bylo nutné dohodnout pravidelné zásilky ze zahraničí a smlouvat s lhůtami splatnosti,“ pokračuje Romana Adamcová.

Bratr jednatelky a dnešní prokurista firmy, Petr Adamec, se na počátku svým nasazením a pílí hodně zasloužil o vybudování obchodní cesty přes lékárny. To bylo klíčové pro to, jak dostat nové výrobky k zákazníkům.

Místo na postel

Zakladatelka firmy NaturProdukt CZ Romana Bartschová. Foto: NaturProdukt CZRozjezd společnosti byl z dnešního pohledu v mnohém poněkud dobrodružný. „Legislativa byla v plenkách, takže sklady v garážích nikomu nevadily. V domě nám díky absenci skladu zbyly zhruba dva metry čtvereční plochy sotva pro postel. V pozdějších dobách jsme si mohli dovolit sklad, ale na vytápění už nezbylo, v zimě bylo těžké tam vydržet. Při povodních v roce 1997 nás pak ve Vratimově vyplavila voda, ale vypořádat jsme se museli se vším. Když se tyto dřevní začátky hodnotí zpětně, byla to vlastně krásná doba, obtíže nás posílily,“ vzpomíná Romana Bartschová.

Firma dokázala využít doby, kdy byl trh neobsazený, ale živelně se plnil vším, co přicházelo ze zahraničí. „Doplňky stravy na bázi bylin byly něčím zcela novým, nejlepší reklamu si dělali spokojení zákazníci doporučením mezi sebou, což v prapodstatě funguje dodnes. Hned na začátku jsme si vytyčili cíl nabízet doplňky stravy a rostlinná léčiva ve farmaceutické kvalitě a dnes jsme rádi, že v průběhu let jsme z toho neslevili ani o píď,“ zdůrazňuje Romana Bartschová.

Při svém rozjezdu se firma prosadila především se Švédskými kapkami, které byly v tuzemsku po pádu železné opony velkým hitem. Do současnosti k nim firma přidala stovky dalších produktů.

Vlastní vývoj

Foto: NaturProdukt CZVýrobky z NaturProduktu putují především do sítě smluvních lékáren a prodejen se zdravou výživou. „Tím pádem máme široké spektrum zákazníků, protože i naše portfolio produktů je pestré. Od výrobků s kosmetikou pro děti, přes pěstící krémy pro rodiče, zubní pasty s léčivými účinky na zuby a dásně, bylinné tinktury… Nyní ve spolupráci s předními vědeckými pracovišti vyvíjíme a postupně uvádíme na trh řadu vlastních produktů jak s potravinovými doplňky, tak funkčními potravinami,“ popisuje vývoj Romana Bartschová.

Právě potraviny jsou pro společnost novou oblastí zájmu. „Snažíme se jít celou dobu vlastní cestou a vždy být alespoň o krůček napřed. Někdy se to daří lépe, jindy méně, ale to je život. Nyní jsme se s bezbřehým nadšením vrhli na podnikání netradiční gastronomie, takže oblast našeho zájmu, a tím i možné konkurence, se rozšířila. A jsme za to rádi,“ popisuje Romana Bartschová.

Společnost má nyní přes 80 zaměstnanců a právě díky novým gastroprovozům jejich počet není ustálený. O finance společnosti se stará další člen rodiny, Iva Adamcová, manželka prokuristy, která jako ekonomická ředitelka firmy nejen hlídá náklady a vytváří plány rozvoje a výhledy na příští období, ale také vede účetní tým k maximální pečlivosti nejen při uzávěrkách a inventurách.

Seriózní informace

V oboru, který se týká zdraví, se firma vyhýbá slibování nesplnitelného, tak, jako to mnoho konkurentů z oboru občas dělá. „My se snažíme podat seriózní informace o tom, co si u nás mohou pořídit a jaké budou zdravotní přínosy. Této práci přikládáme velký význam, protože na základě falešného očekávání lze sice udělat jednorázový obchod, ovšem opakované nákupy a doporučení ostatním nikoli,“ vysvětluje Romana Bartschová.

Kromě českého trhu působí NaturProdukt také na Slovensku. Se vstupem do dalších zemí je přitom opatrná. „Expanze na další trhy je v našem oboru hodně drahá záležitost s víceméně nejistým výsledkem. Ve výhledu na další roky proto máme jen několik unikátních produktů, se kterými bychom chtěli jít do světa,“ naznačuje Romana Bartschová.

Nové výrobky chystají pro tuzemský trh. „Svět léčivých bylin je mnohotvárný, vždy bude něco, s čím se dá přijít na trh. Dlouho trvá samotný vývoj a klinické studie, to už je jiná píseň. Ovšem tohle je cesta, po které do budoucna chceme jít,“ popisuje Romana Bartschová.

O úspěchu lídra rozhoduje charakter

Za úspěchem společnosti v podnikání stojí spolu s rodinným zázemím její manažerské schopnosti. „Lídr se rodí. Už to má v sobě od dětství. Třeba schopnost rychle a správně se rozhodnout, zejména v exponovaných okamžicích. Má v sobě zakódovanou vnitřní integritu a osobní charakter, jeho slova dokazují činy a přirozenou autoritou motivuje ostatní. Když se později naučí některé pozitivní dovednosti, může svůj potenciál ještě znásobit. Moderní komunikační technologie v tom hodně pomáhají,“ konstatuje Romana Bartschová.

Zároveň považuje za štěstí, že rozjížděla podnikání v době, která tomu byla otevřená. „Když se ohlédnu nazpět, těžce bychom v dnešních dnech rozjížděli firmu. Byrokracie za ty roky nesmírně narostla, schvalovací procesy jsou poměrně složité a zdlouhavé,“ podotýká Romana Bartschová.

Změny se projevily také v dalších oblastech. „Znásobily se požadavky na bezpečnost práce a hygienu provozu, což ale není na škodu. Mnoho věcí se pozitivně odrazilo na celkové kultuře naší firmy, takže můžu s klidem konstatovat, že podmínky pro podnikání v ČR jsou dobré, ačkoli k dokonalosti jim ještě něco chybí,“ uzavírá Romana Bartschová. Podnikatelé by podle jejích slov ze strany státu očekávali méně regulací a intervencí a především více důvěry.

Dalibor Dostál

NaturProdukt v kostce

Společnost NaturProdukt CZ je výrobní, obchodní a distribuční společnost, která byla založena v roce 1991. Prvními přípravky, se kterými firma vstoupila na český trh, byly výrobky německé společnosti Dr. Theiss Naturwaren GmbH. První přírodní produkt, který se firmě podařilo úspěšně uvést na český trh, byly Švédské kapky Dr. Theisse, které jsou žádané na českém trhu již víc než 23 let. Tímto původně lékem byl odstartován záměr firmy prodávat zejména přípravky pocházející z přírody, z léčivých bylin – takzvaná fytofarmaka. Firma se stala vítězem soutěže Ocenění českých lídrů v roce 2018 ve Středočeském kraji.

Doporučujeme