Zatoužili jste někdy vyzkoušet si auta z dob, kdy jim ještě nevládla elektronika a bezpočet asistenčních systémů? Máte už na zádech pár křížků a rádi byste se znovu projeli vozem, ve kterém jste kdysi vozili své lásky a pak svoji rodinu? Pak je zde právě pro vás firma Lukáše Krpálka z Prostějova – Cestuj-klasikou.cz. Továrnička na plnění snů!
Za aktuální byznys Lukáše Krpálka vlastně může jeho tatínek. Ten měl jako mladý hoch v učení svůj velký sen, který každý den potkával. Jeho sen vlastnil jeho mistr a občas v něm kluky i svezl. Šlo o legendu tehdejších evropských silnic Škodu 110 R.
„Po velké námaze se mi k tátovým narozeninám povedlo tento vůz zapůjčit – dokonce i v té správné barvě, totiž tmavě zelené,“ říká Lukáš Krpálek, „nikdy nezapomenu na radost v tátových očích, když vyleštěný vůz spatřil na dvorku svého domu. Na jeho úsměv a výraz ve tváři, když sedl do vozu, párkrát prošlápl pedál plynu a krásný stroj nastartoval. Věřím, že na ten dárek nikdy nezapomene…“
To auto vozilo naši lásku
Aby však nešlo o jednorázový počin a aby se z dobrého nápadu mohlo radovat více lidí, k tomu přispěla i tehdejší Lukášova přítelkyně. „Nelíbilo se jí, že jsem do své kolekce kupoval stále nová auta – škodovky, žigulíky a podobné retro vozy, kterým jsem se tehdy věnoval. Nutně jsem si navíc tenkrát potřeboval koupit jeden další krásný kousek – a tak jsme vymysleli, že budeme s těmi auty podnikat, že je budeme půjčovat, abychom i něco vydělali. Tak vlastně ke vzniku retro půjčovny přispěla moje přítelkyně i moje sběratelská vášeň pro tyto auťáky.“
V současnosti má prostějovský podnikatel ve své „stáji“ tři auta ze sedmdesátých let. Vozy tak trochu patří do rodiny – proto také dostaly svá jména. Pan Krpálek o nich hovoří procítěně a občas je pohladí po karosérii – fešnou Boženku (žlutá Škoda 120 L), na svou dobu „žihadlo“ Mášu (červený sedan Lada 1200) a trošku čmoudícího Edu (bleděmodrý trabant).
Většina motoristů, kteří zažili časy plné slávy těchto vozítek, na ně dnes pohlížejí se sentimentem a možná i s melancholií. Vůbec nepřeháníme – příkladem mohou být loňské Vánoce, kdy si zde mladík půjčil trabanta jako dárek pod stromeček pro svého dědečka a babičku. Staroušci už neřídili, takže je po okolí Prostějova vozil pan Krpálek.
Kolik stojí Boženka?
Škoda 120 L alias Boženka – vyjde kompletně (neomezené kilometry, pojištění aj.) na víkend za 4978 korun.
„Vzpomínali přitom, jak právě s takovým trabantem jezdili za mlada a jak to tehdy bylo prima,“ vzpomíná. „Mezi našimi klienty jsou lidé, kteří se právě v těchto vozech seznamovali, jezdili s nimi na první společné výlety a při pohledu na ně se neubrání dojetí. Nebo třeba nedávno přišel jeden mladý muž a chtěl svézt svoji babičku v trabantu – nejspíš už naposled v jejím životě…“ pokračuje.
Kromě této skupiny klientů se ovšem na pana Krpálka obracejí i mladí lidé, kteří se chtějí na vlastní kůži přesvědčit, v jakých vozech jezdili jejich otcové a dědové. Obvykle je to pro ně velký zážitek – vždyť retro vozy skutečně řídí lidé, a ne systémy ABS, ESC, posilovače a bůhví co ještě.
„Poslední skupinou pak jsou lidé, kteří uvažují o nákupu těchto vozů a chtějí si je napřed vyzkoušet,“ dozvídáme se. Právě pro ně mohou být rady pana Krpálka – který se veterány zabývá už řadu let – neocenitelné. Prostějovský podnikatel totiž pomůže při prohlídce kupovaného vozu, u nějž případně dokáže odhalit řadu problémů, které by nezkušený kupec nerozpoznal.
Záhadná fajfka v trabantu
Každého samozřejmě napadne, že když přesadí člověka uvyklého moderním vozům do „dědečka automobilu“, bude mít s jeho ovládáním velké potíže. „Proto si také s každým klientem – hlavně tedy s těmi mladšími – napřed tak hodinku povídáme o tom, nač si má u našeho retro vozu dát pozor ve srovnání s moderním vozem, z nějž dotyčný třeba právě vystoupil,“ říká majitel retro půjčovny.
„Vysvětlíme mu odlišnosti v ovládání a jak pracovat s čudlíky a páčkami ve starém autě; mnoho jich tam ale stejně nebývá. Pak si dáme zkušební jízdu v provozu – drobné potíže často bývají s Edou, který má pro dnešní dobu už velmi neobvyklé řazení pod volantem. Klienty tedy proškolujeme a nepustíme je ven, dokud přesně nevědí, jak se vůz ovládá a jak se chová – děláme maximum pro to, aby zákazník byl bezpečný pro své okolí i pro sebe. A samozřejmě aby také neubližoval stroji, kterým jede.“
Mimochodem – v souladu s dobovými předpisy půjčované vozy nemají na zadních sedačkách pásy a nejsou ani vhodné pro převoz dětí v dětských sedačkách.
Japonec ne až nakonec
Kromě trojlístku vozů ze zemí východního bloku se v Prostějově chystá i zajímavá sestava automobilů japonských: „To jsou vozy z devadesátých let, spíše na sportovnější svezení. Na dvoře už máme Mazdu MX5 – krásný červený kabriolet. Brzy k ní přibude červená Honda Prelude třetí generace a pak světlemodrá Toyota MR2.
Kromě regionu původu mají tyto vozy společné i to, že je zdobí mrkací světla. „Jinak jde o automobily tří odlišných koncepcí: mazda je dvoumístný roadster, honda velký cestovní auťák, a toyota je úplně specifická: má motor uprostřed a karoserii targa – se střešními panely, které se dají sundat a dostanete polokabriolet“
Od kolébky po hrob
Před časem se k prostějovské půjčovně připojil Milan Zajíček z Hradce Králové, jehož vášní jsou Škody 1203. Ano – ty nepříliš vzhledné houpavé vozy, které v podobě sanitky odvezly několik generací do porodnice a v podobě pohřebního vozu do krematoria.
„S Milanem chystáme dvě novinky,“ dozvídáme se, „ta první je, že naše auta si budete moci půjčovat na dvou místech v republice, tedy v Prostějově a v Hradci Králové. Za druhé se budou půjčovat i vozy na bázi Škoda 1203 – půjde o obytné auto, minibus, a ještě jedno překvapení, které zatím nechci prozrazovat.“
U pana Krpálka není o dobré nápady nouze – ke své škodovce Božence tak už třeba vymyslel balíček nazvaný Klasická dovolená. Spočívá v doplnění přívěsného stanového vozíku Skif M1, ze kterého se na místě táboření rozbalí stan. V pohodě se do něj vejdou dva dospělí a dvě děti. S tímhle „bydlíkem“ budete senzací každého kempu!
K trabantu se pak připravuje „méně luxusní řešení, protože je to auto nižší kategorie“. „Naopak ale k žigulíku, který jste si tenkrát mohl dovolit, jen když jste byl větší zvíře, máme zakoupený dobový klasický karavan – tedy tu nejluxusnější formu bydlení na dovolených,“ vysvětluje Lukáš Krpálek.
Planetární udavač směrů
Lukáš Krpálek se narodil v roce 1987 v Prostějově. Dosáhl středoškolského vzdělání s maturitou, je svobodný a bezdětný. „Moje současná pracovní pozice je majitel, strojvůdce a planetární udavač směrů v projektu Cestuj klasikou,“ usmívá se, „Mým koníčkem je moje práce a moje práce je mým koníčkem.“ Web: Cestuj-klasikou.cz
Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Ivo Bartík. Foto: Hynek Glos.