V roce 2013 měl Jaromír Klimek za sebou více než deset let podnikání v online prostředí a začal se rozhlížet po něčem, co by mělo přesah do “offline“ oblasti. Na podzim pak založil carsharing AJO, který nabízí auto jako službu, která je alternativou k vlastnění vozu.
„V zahraničí jsem narazil na řadu úspěšných carsharingových projektů, přičemž v České republice tehdy působila jedna jediná firma, která navíc neměla potřebnou technologii. Takže klienti carsharingu si před převzetím auta museli vyzvednout klíčky u toho, kdo jel autem naposledy,“ vzpomíná Jaromír Klimek na počátky českého sdílení aut.
„Na carsharingu mě lákala zejména ona technologická a internetová složka, a také jsem tehdy vnímal výborné načasování vzhledem k vývoji na lokálním trhu,“ dodává, proč se do oboru pustil. „Hlavním optimistou a hnacím motorem jsem já, hlavní pesimistkou, korektorkou nemožného a účetním pokladem je manželka,“ popisuje Jaromír Klimek s úsměvem uspořádání společnosti.
Za největší přednost AJO.cz považuje používání vlastního technologického řešení. Díky tomu je společnost nezávislá na konkrétním dodavateli hardware a v rozvoji systému není ničím omezená. „Nepříjemností této cesty je, že byla na počátku pomalá, protože vlastní vývoj zabere čas,“ doplňuje Jaromír Klimek.
Jediní jsou kompletně online
Čekání se však vyplatilo a aktuálně je AJO.cz jedinou carsharingovou službou v České republice, která nabízí čistě online registraci, návaznou platbu kartou a možnost vyzvednout si sdílené auto bezprostředně po dokončení registrace. „Pro klienty je důležité také to, že pro naše auta máme zajištěno parkování, což bývá jinak ve velkých městech velká bolest,“ upozorňuje Jaromír Klimek. Při startu současného podnikání pro něj bylo nejtěžší přizpůsobit se odlišnému tempu.
„Když jsem předtím pracoval na online projektech, věci se tam děly v rychlém tempu. Přechod do automotive oblasti byl v tomto směru velké šlápnutí na brzdu. Vše tady strašně trvá: poptáte kalkulaci auta, čekáte dny, někdy týdny. Poptáte pojištění, opět čekáte dny až týdny. Poptáte financování, totéž. Vyberete si financování, tak se zase ‚věky‘ posuzuje vaše bonita. Nakonec auta slavnostně objednáte a dodací lhůta je několik měsíců,“ popisuje Jaromír Klimek výrazné rozdíly v těchto oborech. „Toto ‚čekací‘ tempo jsem velmi nesnadno rozdýchával,“ dodává podnikatel.
Typickým zákazníkem společnosti jsou obyvatelé velkého města ve věku 21 až 35 let, kteří autem najedou ročně do 10 až 15 tisíc kilometrů. Aktuálně má firma dvanáct vozů v Brně, celkem obsloužila téměř 500 klientů, z toho se jich 300 stalo pravidelnými uživateli této služby.
Úspěch u investorů
Do léta letošního roku chce mít firma více než 30 aut. Již na jaře plánuje zahájit provoz v Praze, poohlíží se i po Ostravě. K expanzi AJO.cz využije i sedm milionů korun, které startup získal od investiční platformy Fundlift a Jihomoravského inovačního centra (JIC).
Z celkové částky obdržel projekt na investičním portálu Fundlift 5 milionů korun od 201 investorů výměnou za celkem 16,36 procenta podílu na základním kapitálu firmy. Nejvyšší z investic byla ve výši 305 tisíc korun, dalších 11 investorů projektu poslalo částku vyšší než 100 tisíc korun.
„Úspěch kampaně pro AJO.cz ukazuje, že čeští investoři vnímají jako smysluplný a funkční model carsharingu ve velkých městech stejně, jako investoři na jiných trzích, kde tento business model funguje již déle,“ říká Andrea Lauren, šéfka Fundliftu.
„Službu AJO.cz díky účasti v JIC Master dobře známe. Zakladatelé jasně demonstrovali úspěšné komerční použití své služby na trhu, který má podobně jako firma samotná výrazný růstový potenciál,“ doplňuje Jiří Hudeček, šéf JIC, které prostřednictvím JIC Ventures přidalo zbývající 2 miliony.
Kromě rozšiřování své flotily použije AJO.cz získané prostředky na marketing a na další rozvoj své carsharingové platformy. „Crowdfunding na Fundliftu pro mě byl úplně novou zkušeností a byl jsem příjemně překvapen tím, že i v lokálním prostředí je to koncept atraktivní pro investory i startupy,“ pochvaluje si Jaromír Klimek. Oceňuje i zkušenosti získané absolvováním programu JIC Master.
„Začal jsem podnikat dlouho předtím, než se u nás vůbec začaly startupy řešit, takže jsem byl k aktivitám okolo nich poměrně dlouho skeptický. Ale na počátku roku 2016 mě zaujal program JIC Master Jihomoravského inovačního centra, do kterého jsme byli přijati. Program samotný pro mě byl užitečný především v tom, že jsem dostal zpětnou vazbu a mohl jsem přitlačit i ve věcech, které v rámci běžného provozu hrozily zapadnout,“ vyzdvihuje Jaromír Klimek.
Zvyk je těžký soupeř
Více než s ostatními firmami v oboru soupeří AJO.cz se zažitým pohledem na užívání osobních automobilů. „Naší největší konkurencí jsou tisíce aut, kterými jejich majitelé najedou do 10 tisíc kilometrů ročně. Tato auta nedávají ekonomický smysl svým majitelům a zbytečně zabírají parkovací místo, ze kterého se jen málokdy pohnou,“ zdůrazňuje Jaromír Klimek.
S klasickou konkurencí, tedy ostatními společnostmi zaměřenými na sdílení aut, AJO.cz spolupracuje a zástupci jednotlivých firem založili Asociaci českého carsharingu, která pomáhá celý trh rozšiřovat.
České přísloví říká: „Co nechceš mít, půjč.“ Jaké má Jaromír Klimek zkušenosti s tím, jak zákazníci s vozy zacházejí? „Na počátku jsem se toho docela bál, takže v tomto máme celkem propracované kontrolní mechanismy. I díky nim to není v praktickém provozu výrazný problém, i když drobné věci se samozřejmě občas objeví,“ popisuje zakladatel AJO.cz.
Sdílení aut bude růst
Carsharing je rozvinutý zatím především ve velkých městech zemí západní Evropy a v USA. Podle německé společnosti Statista.com funguje už dnes jedno sdílené auto na tisíc obyvatel v Berlíně, Hamburgu, Mnichově či Frankfurtu. Pro Prahu by totéž znamenalo 1000 až 1500 sdílených aut, pro Brno 300 až 450 aut, pro Ostravu 240 až 350 aut. Analytická společnost Frost & Sullivan vidí jako dlouhodobě udržitelný poměr mezi zákazníky a sdílenými auty 50:1. Světové průzkumy obvykle hovoří o blízkém růstu trhu o zhruba 40 procent ročně.
Proto i šéf AJO.cz považuje perspektivy tohoto oboru v Česku za obrovské. „V roce 2010 jezdila po českých ulicích celkem čtyři sdílená auta. Nyní je jich kolem 300, přičemž potenciál českého trhu v nejbližších letech je několik tisíc sdílených aut,“ plánuje Jaromír Klimek.
Kromě vyspělejšího trhu dávají sdílení aut další perspektivy i nastupující technologie, především autonomní řízení. „Celá služba se tím posune na úplně jiný level. Náš klient už si nebude muset pro auto dojít, ale auto přijede za ním a on jej nebude muset ani řídit. Tyto změny nám umožní přepravu v módech, které nyní v carsharingu nejsou realizovatelné a možná nás ještě ani nenapadly,“ upozorňuje Jaromír Klimek.
Další přidanou hodnotu, především směrem k čistějšímu ovzduší ve městech, může přinést rozvoj elektromobilů. Typy nabízené nyní na trhu sice podle šéfa AJO.cz zatím není ekonomické do flotily sdílených vozů zařadit, proto jeho vozy jezdí alespoň na LPG. „Ale automobilky se předhánějí v oznamování nových elektrických modelů, takže je možné, že se to brzy změní a pak je nasadíme“.
„Obecnou výhodou carsharingu je to, že flotila je poměrně rychle obměňována, takže můžeme reagovat na aktuální trendy v oblasti pohonů aut tak, abychom našim klientům nabídli vždy to nejlepší,“ uzavírá Jaromír Klimek.
Dalibor Dostál