Lukáš Sedláček (ELAI): Inovace by u nás měly být absolutní prioritou

„Investování do (pro budoucnost) důležitých oblastí, jako jsou digitalizace či udržitelnost, mají být primárně naší aktivitou. Jsou ale spíše opožděnou reakcí na to, co od nás vyspělý svět požaduje,“ říká zakladatel institutu ELAI Lukáš Sedláček.

Objem finančních prostředků, které do téhle oblasti v ČR směřují, je naprosto nedostatečný. Inovace musí být absolutní prioritou, upozorňuje Sedláček v rozhovoru pro BusinessInfo.cz.

Lukáš Sedláček, ELAI

Firmy začaly během pandemie covid-19 a následujících krizí více využívat moderní technologie, rychle se přizpůsobují novým podmínkám. Dají se krize v tomto ohledu označit za přínosné?

Určitě se z jistého pohledu za přínosné označit dají. Jednak se hodně trendů v oblasti digitalizace a inovací, které už „byly na obzoru“, díky pandemii urychlilo. Zároveň jsou krize příležitostí pro určitou část firem znovu revidovat jejich byznys modely a promyslet si, jak dělat věci lépe a efektivněji. Díky krizím vznikly i nové příležitosti v oblasti investic do startupů a nových myšlenek, protože s narůstající nejistotou a také třeba s inflací posiluje i tendence investorů dávat peníze právě sem, protože jsou to perspektivní oblasti.

Týden inovací se blíží. Zaměří se na zvládání krizí a nástrah současného světa

Jsou podniky v současnosti odvážnější než dříve, pokud jde o investice do nových technologií či inovací?

Určitě ano, i když vidíme zároveň i opatrný přístup. Během krizí se totiž mimo jiné ukázalo, že je mimořádně důležité mít na firemním účtu dostatečnou likviditu.

Co Česko aktuálně potřebuje, aby se posunulo mezi evropské lídry v oblasti inovací?

Objem finančních prostředků, které do téhle oblasti v ČR směřují, je naprosto nedostatečný. Inovace pak musí být absolutní prioritou, a to jednak na verbální, respektive komunikační úrovni, ale pak i samozřejmě na úrovni realizační. Současná vláda ve svém programovém prohlášení tvrdí, že chce, aby inovace, věda a výzkum dokázaly významně posílit českou ekonomiku v mezinárodní konkurenci. Určité náznaky změn k lepšímu už vidíme, třeba v oblasti digitalizace státní správy se zdá, že se věci hýbou k lepšímu.

Abychom se ale k té inovační špičce začali blížit, musí se změnit mnohem víc. Je pravda, že vláda má plné ruce práce s řešením naprosto bezprecedentní situace, která vznikla v důsledku pandemie covidu a taky ruské agrese na Ukrajině. Jsem ale přesvědčený, že právě tohle je ta pověstná příležitost v krizi, ze které můžeme díky inovativním řešením a moderním technologiím vyjít silnější. Jsem zvědavý, jestli to současný kabinet dokáže uchopit za správný konec. 

Základem úspěchu je vzdělání. Není vzdělávací systém v Česku příliš zastaralý a zkostnatělý? Co mu podle vás chybí především (ve srovnání s vyspělým světem)?

Evergreenem je situace ve školství, potřebujeme také mnohem intenzivnější propojování odborníků z různých sektorů, aby se společně zamýšleli jak a jaké oblasti vylepšovat. Což je mimochodem i smyslem Týdne inovací ČR. 

To, že je český vzdělávací systém příliš zastaralý a zkostnatělý říkám už mnoho let. Zároveň tvrdím, že to je bod, u kterého všechno začíná, má tedy pro nás naprosto stěžejní význam. Vzdělávací systém by především měl v dobrém slova smyslu produkovat samostatně přemýšlející a tvořivé individuality. Žádné tisíci zbytečnými informacemi nabiflované ovce, které čekají, že jim někdo řekne, co mají dělat. Už řadu let mluvíme o tom, že nám naše posametová strategie nízkých nákladů v příštích desetiletích v mezinárodní konkurenci už stačit nebude. Jestliže tedy chceme, aby naši lidé byli schopni vytvářet onu přidanou hodnotu, kterou dnes zdůrazňuje kdekdo, potřebujeme především změnit vzdělávací systém v tom smyslu, jak jsem naznačil.

Už řadu let mluvíme o tom, že nám naše posametová strategie nízkých nákladů v příštích desetiletích v mezinárodní konkurenci už stačit nebude

Kdo tedy bude schopen přinést onu „přidanou hodnotu“?

V tomto kontextu je zásadní také to, aby vzdělávací systém dodával jeho účastníkům také sebevědomí, podněcoval jejich zájem o to, co je baví, tak aby v tom dokázali pokračovat a taky uspět v praxi, dosáhnout maxima. A ne je nutit, aby se učili něco, co je vůbec nezajímá. Tak by podle mě mělo vypadat vzdělávání budoucnosti, tedy učit se i to, jak realizovat své sny a prakticky ve světě uspět. Jen tak totiž budou lidé přicházet s vlastními nápady a invencí.

Jak má ideálně vypadat inovativní vzdělávání zástupců byznysu, které má podnikatele a firmy připravit na budoucnost?

Už dlouho tvrdím, že nejefektivnější metoda vzdělávání z hlediska udržení si náskoku před konkurencí je předávání reálných zkušeností od těch nejlepších. Právě tak to děláme v ELAI. Našimi lektory jsou osobnosti, které nejen patří ke špičce v ČR, ale většinou mají i obrovské zkušenosti ze zahraničních projektů. Patří mezi ně šéfka českého Google Táňa LeMoigne, bývalý nejvýše postavený Čech v globálním byznysu Jan Zadák, ředitel mezinárodně úspěšné organizace Člověk v tísni Šimon Pánek a řada dalších.

Více o inovativním vzdělávání na stránkách ELAI

Právě vy se označujete za „inovativní vzdělávací platformu“. Jakým způsobem ELAI podporuje v Česku začínající firmy s inovativními projekty?

Už jsem zmiňoval, jak to děláme v rámci našich workshopů. Dále se dlouhodobě pokoušíme co nejvíce přispět ke vzniku inspirativního a tvůrčího inovačního prostředí v České republice. Jednak tím, že už šest let organizujeme Týden inovací ČR, největší tuzemskou událost v této oblasti. V jejím rámci mimo jiné každoročně probíhá hodně odborných seminářů, dále desítky doprovodných událostí v podobě různých setkání, prezentací, debat atd. Jinými slovy snažíme se o propojování důležitých aktérů, což je pro kultivaci a podporu inovačního prostředí nesmírně důležité. K tomu všemu pořádáme i další akce ve snaze podporovat inovační prostředí v ČR.

Jakub Procházka

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme