Senioři jsou ale atraktivní i pro firmy. Zaměstnavatelé je považují za nadprůměrné pracovníky a oceňují jejich zkušenosti, i to, že jsou spolehliví a zodpovědní.
Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) chce podpořit seniory jak v samostatném podnikání, tak v jejich pracovním angažmá.
Společně s ČSOB představila asociace průzkum, jak se staví starší podnikatelé k podnikání a jaký potenciál v nich vidí zaměstnavatelé. Nezávislé šetření mezi seniory, lidmi v předdůchodovém věku a malými a středními podniky provedla výzkumná agentura IPSOS.
Byznysoví nadšenci z 90. let jdou do penze
Nadšená podnikatelská generace 90. let se v současnosti dostává do důchodového věku. Mezi 991 tisíci aktivních OSVČ je 190 tisíc starších 61 let. Do deseti let jich bude v absolutním počtu dokonce dvojnásobek.
Mladí lidé mejí menší zájem o podnikání než jejich rodiče a proto ubývá mladých podnikatelů do 35 let. Zatímco ještě v roce 2016 bylo 20 procent živnostníků mladších 36 let, o rok později jich bylo už jen 18 %. V tomto roce je poprvé větší počet podnikatelů důchodců, než těch, kterým ještě nebylo 36 let.
Lidé ve věku 55 let a více se shodují, že psychická či fyzická aktivita pomáhá prodloužit život a zlepšuje zdraví. Volný čas sice nejčastěji tráví turistikou, cestováním, četbou nebo hlídáním vnoučat, ale mnoho z nich chce být aktivních i v zaměstnání nebo podnikání. Práce jim pomáhá pokrývat životní náklady, ale udržuje je v interakci s lidmi kolem nich a zlepšuje jejich psychickou kondici.
Čtvrtina lidí v předdůchodovém věku a 15 % lidí starších než 64 let dokonce uvažuje o tom, že začne „na starší kolena“ podnikat. Pokud se do byznysu pustí, očekávají zejména podporu rodiny, ale rovněž nestranné informace o možnostech a povinnostech spojených s malým byznysem.
Senioři chtějí nejčastěji pracovat 5 až 8 hodin denně, nejpreferovanějším oborem podnikání je malý obchod, administrativa, pedagogika, drobná výroba a poradenství.
Výkonní a nenahraditelní senioři
Zatímco v Česku jsem dlouho slýchali klišé, že o lidi nad 50 let už není ve firmách zájem, 82 % malých a středních firem lidi starší 55 let zaměstnává. Podniky přitom dokáží využít jejich zkušeností a dalších předností, protože 45 % z nich dosahuje větší výkonnosti než ostatní zaměstnanci.
S ohledem na mzdy jsou senioři na podnikovém průměru, shodují se oslovené firmy. Nejvíce si na nich zaměstnavatelé cení jejich zkušeností, spolehlivosti a zodpovědnosti.
Za slabiny důchodců pak považuji menší rychlost, vyšší nemocnost a omezenou schopnost pracovat s novými technologiemi. Šéfové firem si uvědomují, že starší pracovníky neudrží na sliby růstu a komfortu, ale sázejí na jistotu, dobré osobní vztahy a vzájemný respekt. Zároveň si vycházejí vstříc ve zkrácených úvazcích, dohodách, ale i v práci na IČO.
„Udržet seniory v aktivní ekonomické činnosti se musí stát celospolečenským tématem. Jejich rychlý úbytek jakožto živnostníků by měl přímý dopad na obslužnost regionů, neboť jsou základem drobného obchodu, řemesla nebo malého zemědělství,“ říká k tomu předseda AMSP ČR Karel Havlíček.
„Stejně tak by senioři chyběli i na trhu práce, neboť jsou nejenom spolehlivou a výkonnou pracovní silou, ale v době minimální nezaměstnanosti jsou jednoduše nenahraditelní,“ doplňuje Havlíček.
„Výsledky průzkumu se shodují s našimi zkušenostmi. Starší kolegové přinášejí do každého pracovního týmu potřebnou stabilitu a nedocenitelné zkušenosti. V našich interních anketách se zaměstnanců pravidelně ptáme, co by chtěli v práci změnit, a starší kolegové často odpovídají, že by si přáli mít více volného času. V ČSOB jsme proto vytvořili program 55plus, který našim kolegům vychází vstříc. Kromě možnosti pracovat za zvýhodněných podmínek na zkrácený úvazek jim nabízíme např. wellness volno a další výhody,“ doplňuje Kateřina Krásová, ředitelka útvaru Komunikace ČSOB.
Redakčně upravená tisková zpráva AMSP ČR