Rozbíháte vlastní e-shop? Nebo přecházíte na volnou nohu a chcete, aby o vás lidé věděli? Přesně pro takové případy byste měli znát alespoň hrubé základy SEO.
Co je to SEO?
SEO je zkratka pro Search Engine Optimization, v překladu optimalizace pro vyhledávače. „Samotné aktivity, které SEO zahrnuje, se soustředí na dosažení lepšího místa ve výsledcích vyhledávání a v důsledku teda také na to, abyste získali relevantní návštěvnost od uživatelů, kteří jsou pro vaše podnikání důležití,“ shrnuje Marek Foršt ze společnosti eVisions.
Jak SEO funguje?
K pochopení toho, jak funguje SEO, je nejdříve potřeba pochopit, jak fungují vyhledávače. „Například Google vám na dotaz zobrazí několik stránek, kde byste měli najít odpověď a které on sám považuje za relevantní. Na to, jak ví, které stránky má zobrazit a v jakém pořadí, musí ale nejdřív vědět, že takové stránky existují, jaké je jejich zaměření a jak jsou kvalitní a oblíbené,“ pokračuje Marek Foršt.
Co musí firmy pro kvalitní SEO udělat?
Aby firemní web vyhledávače zaregistrovaly a dokázaly jej zobrazit ideálně na prvních místech, potřebuje nejdříve projít optimalizací. Na webu musí být kvalitní obsah, měl by odpovídat na otázky, které lidé v rámci zaměření firmy hledají a ideálně jim nabídnout něco, co jinde nenajdou. „Důležité je mít autoritu a důvěryhodnost, čehož docílíte tím, že na vaši stránku budou odkazovat jiné autoritativní weby. Odkazováním se v rámci SEO zabývá takzvaný linkbuilding,“ zmiňuje Marek Foršt.
Podle něj je dobré představit si SEO jako dům. „Ta část, která je vidět, to je obsah a to, jak se prezentujete navenek. Základy, tedy to, co běžně nevidíte, je právě to, co potřebujete, aby váš dům stál rovně a pevně a nespadnul při fouknutí větru. Důležité je proto mít silné základy a dbát i na to, jak to vypadá zvenku – tedy optimalizovat,“ podotýká Marek Foršt.
Jak může firma optimalizovat web?
Pokud bude mít firma na svých stránkách například blog, neměla by zapomínat na volbu vhodných témat a správný výběr klíčových slov. S těmi pomohou i jednoduché online nástroje zdarma. Podnikatelé se tedy nemusí bát, že by to sami nezvládli. Texty na základě klíčových slov přitom mohou optimalizovat napříč celým webem. Pozornost by měly firmy věnovat také datové náročnosti u obrázků. Pokud budou příliš velké, a web se bude nahrávat příliš pomalu, návštěvníky to odradí.
Mohlo by vás zajímat: Malé firmy odnášejí válku Facebooku s fake news. Zlobí se na nedostatek informací
Jak říct vyhledávačům, aby firemní web našly?
Vyhledávače používají roboty, kterým se říká crawlers. Ti prohledávají internet a indexují jednotlivé stránky. Na tyto stránky se dostávají pomocí externích odkazů. Proto by firemní weby měly mít propojeny nejen své vlastní stránky interně, ale měla by dbát i na externí odkazy z jiných webů. Je přitom potřeba myslet na to, že kvalitní odkazy by měly být z příbuzných stránek, jen tak přispějí k větší relevanci.
Důležité je také dobře promyslet, co lidé na webu hledají. Například v e-shopu Probio.cz díky dobře zvolenému obsahu zvýšil návštěvnost z vyhledávání osmkrát. „Lidé se v online obchodě s biopotravinami chovají stejně jako v reálném životě. Nejdřív si najdou recept na zdravý pokrm, a až pak zjišťují suroviny,“ vysvětluje Radovan Jelen z agentury FG Forrest.
Na stránce e-shopu tak přibyl rozcestník s recepty a až po jejich přečtení si návštěvníci mohli objednat potřebné suroviny k jejich přípravě.
Pravidla pro dobré SEO:
- Používejte odkazy
- Mějte kvalitní a relevantní obsah
- Udělejte si analýzu klíčových slov spojených s vaším podnikáním
- Budujte důvěryhodnost a autoritu
SEO pro malé firmy
I v malých firmách má smysl SEO dělat, navzdory tomu, že nemají k dispozici takové rozpočty, jakými disponují na optimalizaci velké podniky. „Mnoho malých, ale i středních firem se kvůli tomu optimalizace vzdá a doufá, že nějak přežijí. I malá firma si ale se SEO může poradit. Musí se jen zaměřit na ta správná místa,“ zdůrazňuje Marek Foršt.
Střední firma může mít tu výhodu, že bude mít kapacitu na zaplacení člověka, který jí s tímto pomůže, ale v zásadě se bude zaměřovat na stejné věci. Samozřejmě podle rozpočtu může přidávat i další strategie jako třeba linkbuilding.
Jaká pravidla by měly malé firmy dodržovat?
- Místní lokalizace – Ta by měla mít v tomto případě prioritu číslo jedna. Pokud například podnikatel vlastní malý autoservis, ale v regionu existuje i další konkurence, měl by se zaměřit na místní lokalizaci. Díky tomu ho najdou lidé v okolí, když budou hledat autoservis, a často díky dobré optimalizaci mohou dát přednost před konkurencí.
- Snižte konkurenci – To se může jevit jako těžký úkol, ale když najdete ta správná prázdná místa na trhu, půjde to. Specifikujte své produkty, služby i publikum a přibližte se jim hledanými výrazy. Ne všechny mají stejné množství výsledků, a právě v tom je vaše síla.
- Reference – Reference jsou velmi důležitou součástí, pokud máte malou firmu. A to zejména ty pozitivní. Získejte je a použijte je. Značná část SEO, hlavně toho lokálního, závisí na kvalitě a kvantitě pozitivních referencí. Zeptejte se vašich zákazníků, zda by vám mohli napsat referenci, která bude následně dohledatelná. Tohle je jedna z největších zbraní, kterými můžete konkurovat i velké firmě.
- Sociální sítě – Nepodceňujte je a věnujte jim trochu času. Stačí, když budete v interakci se zákazníky, budete vytvářet zajímavý obsah, soutěže nebo radit či představovat své produkty.
SEO chce čas
Tak jako se firma nestane úspěšnou přes noc, ani SEO nezaručí, že se odkaz na podnikové stránky okamžitě objeví na prvním místě ve výsledcích vyhledávání. „SEO vyžaduje čas a vytrvalost. Práce se SEO také nikdy nekončí a jak se do něj jednou pustíte, měli byste se mu věnovat pravidelně,“ uzavírá Marek Foršt ze společnosti eVisions.
Dalibor Dostál