S nepopulární novinkou počítá takzvaný Národní akční plán čisté mobility, který schválila vláda na návrh Sdružení automobilového průmyslu. To sdružuje české automobilky a výrobce komponent pro automobilový průmysl.
Zastánci argumentují především tím, že daň platí majitelé aut v řadě vyspělých zemí. Podobný systém funguje například v Německu.
Výše poplatku je zatím ve hvězdách. Měla by se lišit podle objemu motoru, velikosti vozidla a toho, jak znečišťuje vzduch. Průměrně může jít zhruba o tisíc korun ročně, tedy méně, než zaplatí většina řidičů na povinném ručení.
Peníze z vybraných daní by plynuly na podporu takzvané čisté mobility, tedy ekologické dopravy a zejména elektromobilů.
Ministr dopravy je proti
Na zmíněném dokumentu sice spolupracovaly ministerstva dopravy, průmyslu a obchodu a životního prostředí, současný ministr dopravy Dan Ťok ale tuto novinku paradoxně nepodporuje.
Roční sazby daně silniční pro osobní automobily 2015 | |
---|---|
Zdvihový objem motoru | Sazba daně |
do 800 cm3 | 1200 Kč |
nad 800 cm3 do 1250 cm3 | 1800 Kč |
nad 1250 cm3 do 1500 cm3 | 2400 Kč |
nad 1500 cm3 do 2000 cm3 | 3000 Kč |
nad 2000 cm3 do 3000 cm3 | 3600 Kč |
nad 3000 cm3 | 4200 Kč |
Vláda není v názoru na plošnou silniční daň jednotná, někteří ministři chtějí počkat na výsledky průzkumu. Analýzu současného zpoplatnění a srovnání se zeměmi, kde je silniční daň pro všechny zavedena, má za úkol vypracovat právě Ťokův rezort.
„Neznamená to ale, že takovou daň podporujeme, to v žádném případě. Jsme proti jakémukoli zvyšování daní. Silniční daň pro všechna osobní auta nemá v současnosti žádné opodstatnění,“ cituje ministra dopravy server penize.cz.
Nadšené není ani ministerstvo financí. To není z principu proti této konkrétní změně, ale proti zvyšování daní nebo zavádění nových poplatků obecně. O zavedení v ČR se uvažovalo už před pěti lety, kdy byl strážcem státní kasy Eduard Janota.
Předseda asociace pro elektromobilitu Jaromír Vegr úpravu podporuje. „Podpořit opravdu čistá vozidla je jeden způsob, který odpuštěním této daně pomůže rozšíření elektromobilů, a nikoho to moc bolet nebude,“ říká.
„Zdanění podle emisí oxidu uhličitého je využíváno ve více než patnácti státech Evropské unie,“ připomnají autoři akčního plánu. Jde tedy o zcela běžný nástroj, který má v daňové legislativě více než polovina členských států EU.
NEPŘEHLÉDNĚTE!
Připravili jsme pro vás SPECIÁL: Změny pro podnikatele od roku 2016
Pět miliard do státní kasy
Zavedení plošné silniční daně by mohlo do státní pokladny přinést zhruba stejně peněz jako dávka vybíraná v současnosti od právnických osob nebo fyzických osob, které využívají svá auta k podnikání nebo jiné samostatně výdělečné činnosti. Tedy kolem 5 miliard korun.
Národní plán čisté mobility obsahuje i celou řadu dalších novinek a opatření na podporu ekologického ježdění. Jde například také o jednorázovou platbu při registraci nového vozu. U té by částka byla vypočítána také podle vozidlem produkovaných emisí. Úlevy by samozřejmě měla ekologická auta.
Stát chce podle schváleného plánu do 15 let zvýšit počet aut, které jezdí na elektřinu nebo mají hybridní pohon, na necelých sto tisíc. Vozidel na plyn by mělo v Česku v roce 2030 jezdit asi 250 tisíc.
Jakub Procházka