Výzvou k tomuto přechodu je obava, aby se ze Slovenska nestal druhý Detroit. Slovenská vláda schválila zásadní rozhodnutí týkající se udržitelnost výroby automobilů na Slovensku v kontextu přechodu k elektromobilitě.
Do poloviny letošního roku mají být rozpracována konkrétní opatření, která by přispěla ke zvýhodnění nákupu i leasingu elektromobilů, jakož i k jejich dočasnému zvýhodnění v poplatcích za užívání dálnic a rychlostních silnic.
Urgentnost rozvoje elektromobilismu podtrhuje i rozhodnutí korejské automobilky Kia o umístění výroby plnohodnotných elektromobilů do své pobočky na Slovensku. V Žilině působí pobočka automobilky Kia již téměř 18 let a zaměstnává přes 3,5 tisíce pracovníků. Postupně přecházela na hybridní a plug-in hybridní pohony a koncem loňského roku žilinská automobilka potvrdila zahájení výroby elektrické verze automobilu Ceed.
ExportMag.cz: Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva
Zároveň se v příštím roce očekává i příchod nástupce značky Sportage v podobě modelu EV, který měl původně dorazit až později. Znamená to tedy, že žilinská Kia má na svých produkčních linkách zavádět obě elektrické novinky již v příštím roce.
Kia investuje do nové výroby
Aktuálním úkolem žilinské pobočky Kia bude přizpůsobit své výrobní linky na produkci vozidel s konvenčními, částečně elektrickými a plně elektrickými pohony. Příchod novinek si vyžádá masivní přestavbu továrny. Automobilka Kia plánuje investovat do transformace žilinské pobočky v průběhu pěti let více než 100 mil. eur. Rozhodnutí korejské centrály o připravované investici již podpořila slovenská vláda a schválila investiční pomoc státu ve výši 30 mil. eur ve formě úlevy na dani z příjmů. Investice mateřské společnosti společně s vládním investičním stimulem mají přispět i k vytvoření minimálně stovky nových pracovních příležitostí.
Podpora rozvoje elektromobilismu se neobejde bez podpory rozvoje distribuční sítě elektrické energie. Vláda proto uložila rezortu hospodářství vypracovat analýzu posouzení vlivu rozvoje elektromobility na provozování přenosových a distribučních soustav, včetně vyhodnocení vlivu ceny elektřiny pro všechny typy odběratelů. Vláda tím chce motivovat provozovatele distribuční soustavy k rozvoji jejich kapacit prostřednictvím dalších investic.
Ve hře jsou nové jaderné bloky
Rozvoj elektromobility na Slovensku je rovněž velkou výzvou pro rozšíření existujících zdrojů elektrické energie. Slovenská vláda v této souvislosti již reálně uvažuje o výstavbě nového jaderného bloku, který by měl mít výkon 1100 až 1200 MW, a měl by být umístěn v areálu elektrárny v Jaslovských Bohunicích. Automobilismus a energetika patří ke klíčovým odvětvím ve vzájemné obchodní spolupráci mezi Slovenskem a Českem. Klíčovou roli na výstavbě a dostavbě Jaderné elektrárny Mochovce nadále sehrává česká společnost Škoda JS. Lze proto předpokládat, že výstavba nového jaderného bloku může být významnou příležitostí jak pro ČEZ a Škodu JS, tak i pro další české firmy.
V rámci distribučních sítí vlastní například Energetický průmyslový holding (EPS) 49 procent ve společnosti Středoslovenské distribuční, může tedy využít příležitosti přímo se podílet na rozvoji distribučních sítí. Všestranná slovenská vládní podpora elektromobilismu nabízí příležitosti na rozvoj dosavadních dodavatelských vztahů se žilinskou automobilkou v souvislosti s výrobou elektromobilů. Vedle investic se nabízejí i nové pracovní příležitosti. Slovensko totiž zoufale postrádá kvalifikovanou pracovní sílu i v současném automobilovém průmyslu, což se ještě výrazně prohloubí v případě elektromobility.