Inteligentní budovy
Meziamerická rozvojová banka BID v roce 2019 publikovala Program energetické účinnosti kancelářských budov v Mexiku, v níž identifikovala 1 350 vládních kancelářských budov, jejichž energetická úspora by mohla prostřednictvím instalace úsporných světel a klimatizace dosáhnout až 40,5 %, což by znamenalo snížení o 115 GWh za rok. Implementace takového projektu by znamenala také výrazné snížení emisí. Jednalo by se o investici ve výši 27 milionů dolarů, nicméně roční úspory by dosáhly 10,2 milionu dolarů.
V Mexiku existuje dle informací BID celkem 2 637 vládních kancelářských budov, které ročně spotřebují zhruba 355 GWh, přičemž veřejný sektor ročně zkonzumuje více než 8 354 GWh (tato data zahrnují také veřejné osvětlení), což je zhruba 4,2 % celkové energetické spotřeby v zemi.
V roce 2018 byl mimo jiné uveřejněn Projekt účinnosti a energetické udržitelnosti v obcích PRESEM: jedná se o 39 projektů na úrovni municipalit o celkové výši investic 2,05 miliardy pesos (asi 1,96 miliard Kč). V rámci tohoto programu by mělo dojít k nahrazení stávajícího osvětlení za inteligentní. Mexiko si stanovilo cíle energetické účinnosti a do roku 2024 by mělo pocházet 30 % elektřiny ze zelených zdrojů, do roku 2050 by tento podíl měl vyšplhat dokonce na 50 %.
Aktuálně tomu však vládní kroky příliš nenasvědčují. V zemi navíc neexistují oficiální normy energetické náročnosti budov, což je dáno také velmi levnou elektřinou v zemi. Proto pokud dochází k implementaci zelených technologií, tak je to často spíše z důvodu toho, aby budova získala mezinárodní certifikace. Mexiko se nachází mezi deseti zeměmi, které obdržely nejvíce certifikací udržitelnosti výstaveb LEED. Níže jsou uvedeny nejvýznamnější budovy, které lze považovat v tomto ohledu za inteligentní.
BBVA Bancomer
Budova o výšce 235 metrů byla otevřena v roce 2016. Jedná se o jednu z budov, jež se pyšní certifikací LEED Gold. Díky úsporným řešením má kapacitu snížit spotřebu energie až o 40 % a spotřeby vody potom o 25 %. Budova je odolná vůči zemětřesení, a pokud by došlo k požáru, jedním z nejzajímavějších mechanismů jsou tzv. ocelové závěsy, které sestoupí ze stropu, a tím zabrání šíření kouře a ohně.
Torre Reforma
Inteligentní budova s certifikací LEED Platino: 90 % světla v interiéru je přirozených, což umožňuje ušetřit 25 % elektrické energie. Disponuje také zařízením na úpravu vody, které umožňuje opětovné použití dešťové a užitkové vody, čímž se ušetří asi 30 % vody. Další z předností budovy je snížení emisí oxidu uhličitého, a to zejména díky inteligentnímu parkovacímu systému, jež je plně automatizovaný, a zeleným plochám, které má Torre Reforma na každém 4. podlaží.
Torre Mayor
Inteligentní budova s certifikací LEED Gold, řídí a optimalizuje zdroje vody i elektřiny. Je jednou z nejbezpečnějších budov světa: má velmi vysokou seismickou odolnost, a to až do 9,0 stupňů Richterovy škály. V budově je též inteligentní ventilace, ultrafialové lampy, které eliminují mikroorganismy škodlivé pro lidské zdraví, či heliport.
Antiguo Palacio del Ayuntamiento
Stará radnice z 16. století, dnes muzeum a sídlo předsedkyně vlády města Mexico City, je důkazem, že v Mexiku nejsou inteligentní budovy jen ty, které byly vystaveny v posledních deseti letech. Tato budova získala certifikaci LEED Gold: je zde více než 500 m2 zelené plochy a nainstalované fotovoltaické solární panely umístěné na střeše, které generují zhruba 230 tisíc kWh/rok, což je dost na pokrytí více než 50 % energetické spotřeby budovy. Toto řešení pomáhá snížit emise o více než 80 tun oxidu uhličitého ročně.
Dále je v budově nainstalovaný systém čištění odpadních vod, systém snížení spotřeby vody i další systémy energetické účinnosti. Svítidla byla vyměněna za LED zařízení a též byly nainstalovány automatické řídicí systémy pro zapnutí a vypnutí světel.
Plaza Carso
Využívá několik udržitelných technologií: systémy čištění odpadních vod, díky kterým dochází v budově k opětovnému použití vody a snížení její spotřeby, dále technologie na řízení spotřeby energie a použití účinnějších metod recyklace. Budova je velmi dobře konstrukčně řešena, maximálně využívá prostoru a je zde též mnoho zelených ploch.
Inteligentní mobilita
V celé zemi je dle INEGI registrováno celkem 45 476 133 dopravních prostředků, z toho 31 902 247 osobních aut. Počet automobilů v zemi každým rokem rapidně roste. Jen v hlavním městě je pak registrováno více než 5,7 milionu aut, kvůli čemuž je řazeno mezi jedno nejvíce znečištěných metropolí na americkém kontinentu.
Nejen Mexico City, ale i další mexická města usilují o udržitelnější a méně motorizované způsoby mobility. Funguje zde celá řada společností, které nabízejí různé alternativní přepravní služby: od taxislužby, po aplikace s informacemi týkající se jízdních řádů a tras veřejné dopravy. V mnoha městech (Guadalajara, Aguascalientes, Monterrey, Puebla, Querétaro, Mazatlán, Playa del Carmen a další) také fungují městská kola, či soukromé společnosti nabízející službu sdílených kol, koloběžek či skútrů. Ve městech také roste poptávka po integrovaném systému dopravy a platformě, která uživatelům zjednoduší a urychlí pohyb ve městě.
V národní strategii pro klimatické změny z roku 2014 bylo jedním z vytyčených cílů podpora „čisté mobility“ a předpokládá se, že do 40 let bude běžné využívání elektrických dopravních prostředků a vlaků. Jedním z kroků na podporu elektromobility je osvobození od daně elektromobily či automobily na vodíkový pohon. Nabíjecí stanice byly v hlavním městě instalovány strategicky v rezidenčních a kancelářských čtvrtí, ale také v některých parkovacích domech a nákupních centrech.
Mexico City
V hlavním městě funguje kromě 12 linek metra a autobusové dopravy celá řada alternativních služeb (Uber, Cabify, Beat, aj.), včetně aplikací na spolujízdu, Carpool od Waze.
V Mexico City dále najdeme i síť metrobusů a některé z nich jsou vybaveny speciálními systémy na snižování výfukových plynů. Díky těmto systémům vytváří ve srovnání s jinými vozidly o 96,8 až 99,7 % méně nanočástic.
Systém elektrické dopravy STE je v Mexico City složen ze sítě 20 tzv. lehkých vlaků (tren ligero) a 290 elektrických trolejbusů (denně se realizuje cca 104 tisíc výjezdů vlaků a 134 tisíc výjezdů trolejbusů). Celkem se jedná o 8 linek o celkové délce 204 km. V nepolední řadě jsou to pak elektrická taxi.
Jedním z úspěchů jsou zde městská kola, tzv. ECOBICI, která fungují od roku 2010. V současnosti existuje 480 stanic v 55 čtvrtích města; ECOBICI pokrývá zónu o ploše 38 km2 a disponuje celkem 6 800 koly. Mimo to je po městě také několik stanic s elektrickými koly. V Mexico City dnes však mimo tento městský systém sdílených kol funguje hned několik soukromých firem: , VBike, Dezba a Uber Jump.