E-Government
Elektronizaci státní správy odstartovala v Mexiku vláda prezidenta Vicenta Foxe (2000–2006), a to na všech třech úrovních vlády. Od té doby se Mexiko etablovalo jako regionální lídr v oblasti elektronizace státní správy, veřejných služeb a sdílení otevřených dat. V roce 2013 byla přijata Národní strategie digitalizace (Estrategia Digital Nacional, EDN), která měla za cíl:
- digitalizaci státní správy,
- rozvoj digitální ekonomiky,
- využití nových technologií ve vzdělání,
- zlepšení dostupnosti zdravotnických služeb s přispěním digitalizace,
- podpora občanské participace.
Nová vláda v čele s prezidentem Lópezem Obradorem publikovala v červenci 2019 Národní plán rozvoje (PND) 2019–2024, kde se však o národní digitální strategii nehovoří, hovoří však o rozšíření telekomunikačních sítí a internetu po celé zemi, včetně přístupu k internetu na náměstích, zdravotnických zařízeních či ve školách zdarma.
Nutno ale dodat, že neexistující federální strategie neznamená, že se na poli digitalizace v Mexiku nyní neobjevují nové projekty. Naopak. Za úspěch na federální úrovni lze považovat například zvýšenou digitalizaci ve vízovém řízení. Ještě v roce 2019 musel žadatel kromě všech potřebných dokumentů dodat na lokální migrační úřad mimo jiné i své fotografie v požadovaném formátu a otisky prstů byly sejmuty žadateli nedigitálně. Aktuálně probíhá celý proces na digitální úrovni.
Digitalizují se též celní procesy a od roku 2020 se nově začnou v Mexiku vydávat biometrické e-pasy s RFID čipem, kterých by mezi lety 2021 a 2024 mělo být vydáno cca 25 milionů. V březnu 2020 bylo vypsané veřejné výběrové řízení, jehož výsledky byly zveřejněny v červenci. Celkem se do licitace přihlásilo 30 společností, vítězem se stala firma Grupo de Tecnología Cibernética, ve společné účasti s Informática el Corte Inglés IECISA México a Thales Group (Thales dis Mexico, AB Svenka Pass, Thales dis Findland Oy, Thales dis Danmark A/S, Thales dis France a Thales dis Singapore PTE LTD).
Téma digitalizace si navíc řídí každý federální stát sám a celá řada z nich je v této oblasti velmi aktivní a do digitalizace vládních postupů směřuje nemalé finanční prostředky.
Mexiko v minulosti modernizovalo řadu operací veřejného sektoru a snaží se o dosažení plně vyspělé implementace digitální vlády. Přesto 27 % úředních postupů v zemi vyžaduje tři, nebo více interakcí. Uživatelé veřejných služeb v Mexiku se navíc potýkají s častými výpadky systému a proces je tak poměrně zdlouhavý. K dokončení úkonu je v průměru potřeba 6,9 hodiny, což je nad průměrem v regionu.
Ačkoliv tak dnes může být online spuštěno zhruba 90 % úředních postupů, digitálně jich je dokončeno zhruba 75 % (IDB, 2018). I přes modernizaci právního rámce pro zadávání státních zakázek v oblasti ICT, digitální identifikaci a ochranu osobních údajů, upozorňuje OECD na nedostatečnou uživatelskou transparentnost při používání a sdílení osobních údajů veřejným institucím.
Otázkou tak není „jestli“, ale jak efektivně digitalizovat vládu. Nedávné schválení nového zákona FinTech, platného od září 2018, vytvořilo rámec pro veřejné sdílení rozhraní pro programování aplikací ve finančním odvětví a podporu otevřených digitálních inovací (OECD, 2018).
Mexiko tak úspěšně dokončilo počáteční fázi poskytování služeb elektronické veřejné správy. Páteří digitální revoluce je však přístup k internetu: podíl Mexičanů používajících internet se zvýšil z 5,1 % (rok 2000) na 31,1 % (rok 2010). V roce 2018 bylo registrováno zvýšení na 66 %. Investice do rozšiřování infrastruktury a tím i zvyšování podílu lidí s přístupem k internetu jsou pro úspěšnou a efektivní digitalizaci státní správy bezesporu klíčové. I přes výrazný nárůst uživatelů internetu je stále Mexiko pod průměrem OECD.
Příklady digitalizace na federální úrovni
Ventanilla Única Nacional: Federální vláda v rámci Národního plánu digitalizace spustila v roce 2014 portál státní správy, který nyní sdružuje 34 000 databází a 5 400 veřejných služeb z 299 vládních institucí. Jednotná národní přepážka obsahuje informace a veřejné služby napříč státní správou. Společně s portálem bylo certifikováno několik mobilních aplikací za účelem usnadnění komunikace mezi vládou a občany.
Datos abiertos: Portál Otevřená data vznikl ve spolupráci s OECD. Na těchto stránkách vláda sdílí data z celkového počtu 299 institucí ze všech 32 federálních států. Je zde pro občany k dispozici více než 5 000 digitálních služeb s možností stahování formátů, odesílání elektronicky podepsaných dokumentů, provádění plateb a další.
CompraNeT: CompraNet je webový portál pro transparentní zadávání veřejných zakázek. Jsou zde volně dostupné údaje o vyhlašovaných veřejných zakázkách či veřejně poptávaných službách. Jsou zde uvedeny podmínky, nabídky a následně i zveřejněny seznamy výherců licitací. OECD však vydala 32 doporučení na přepracování tohoto portálu.
Ventanilla Única de Comercio Exterior Mexicano, VUCEM: Jednotná přepážka mexického zahraničního obchodu je komplexní platforma služeb, která zaručuje transparentnost, zjednodušuje operace zahraničního obchodu a usnadňuje logistiku. Umožňuje zasílat informace elektronicky.
Digitalizace Mexico City
Agencia Digital de Innovación Pública
V rámci digitální strategie oznámila vláda Mexico City na začátku roku 2019 vytvoření Digitální agentury veřejných inovací, jež má za úkol řízení a implementaci otevřené a digitální vlády, digitalizaci informací a služeb města. Je to tedy orgán odpovědný za provádění strategie digitalizace města. Mezi přínosy strategie patří snížení regulační zátěže pro aktivaci ekonomického rozvoje, což byl jeden z nejčastěji uváděných problémů podnikatelů. Vybranými úspěšnými projekty této agentury jsou:
- digitalizace žádosti o řidičský průkaz typu A (květen 2019): lidé mohou nově o řidičský průkaz požádat osobně i elektronicky – od června 2020 navíc vláda hlavního města připracuje digitalizaci řidičského průkazu, kdy nebude nutné nosit klasickou plastovou kartu, při policejní kontrole bude možné prokázat se elektronickým průkazem ve svém mobilním telefonu,
- digitalizace žádostí pojištění v nezaměstnanosti (červen 2019).
Tianguis Digital
Platforma Tianguis Digital je digitálním systémem zadávání veřejných zakázek v hlavním městě. Jsou zde zveřejněny oficiální nabídky a poptávky jednotlivých institucí města, jejich realizace a financování. Cílem je zastavit korupci, zefektivnit správní procesy a zajistit, aby každé utracené peso bylo dobře investováno.
Do všech online platforem, které Mexico City nabízí, se občané hlavního města mohou přihlásit skrz LLAVE CDMX, které má od 30. června (aktualizace systému) ještě větší míru autentizace identity. Tento portál má za cíl snížit zbytečné byrokratické postupy, výměnu informací mezi státními úředníky a občany, a tím zvýšit transparentnost a snížit korupci. Impulsem k větší digitalizaci byla koronavirová krize a nutnost snížit osobní kontakt.
Digitalizace ve státě Jalisco
Plataforma abierta de Innovación
Otevřená platforma inovací je fyzický a virtuální prostor, jež nabízí programy, kurzy a další aktivity pro rozvíjení talentu v IT a Průmyslu 4.0. Má za cíl učit, inovovat a spojovat podnikatele, investory, vědce, vývojáře, studenty a další aktéry pohybující se v oblasti inovací.