Snazší život pro podnikatele? Vláda schválila 22 opatření na omezení byrokracie

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) připravilo 22 opatření na omezení administrativní zátěže podnikatelů. Úpravy v oblasti živnostenského podnikání, zaměstnanosti nebo daňové správy, které schválila vláda, mají podnikatelům pomoci snížit náklady a ušetřit čas.

Cílem je všechna opatření realizovat do konce první poloviny příštího roku. Podnikatelský balíček vznikl na základě podnětů odborné veřejnosti, podnikatelských svazů a asociací.

Ilustrační fotografie | Shutterstock

„Předvídatelné podnikatelské prostředí bez zbytečných překážek je základním předpokladem pro úspěšné podnikání, což platí obzvlášť o malých a středních firmách. Proto jsme připravili 22 opatření, která jim s tím pomohou. Jejich cílem je podnikatelům zjednodušit život, umožnit jim snižovat výdaje, šetřit čas a zvýšit produktivitu. Zaměřujeme se na digitalizaci procesů, využití umělé inteligence, ale také na legislativní změny, které pomohou usnadnit podnikání napříč oblastmi a zvýšit atraktivitu Česka i mezi zahraničními investory,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

SPECIÁL: Změny pro podnikatele od roku 2025

Podnikatelský balíček přináší řadu inovativních opatření, která reagují na potřeby podnikatelů a cílí na snížení byrokratické zátěže. Všechna opatření MPO konzultovalo přímo se zástupci firem, s odbornou veřejností, ostatními resorty a zástupci podnikatelských svazů a asociací v rámci Expertní skupiny MPO pro snižování byrokracie.

Digitalizace podnikání

Jednou z hlavních oblastí, na kterou se resort v rámci opatření zaměřuje, je podpora digitalizace. Portál podnikatele poskytne jednotné digitální místo pro elektronickou komunikaci s institucemi a nabídne všechny potřebné informace na jedno místě. 

„Díky tomuto rozhraní si podnikatelé vyřídí řadu úkonů z pohodlí domova, namísto toho, aby museli čekat na úřadech nebo hledat informace na jednotlivých webech úřadů,“ popisuje ministr Síkela. Rezort také pracuje na Databázi informačních povinností, kde bude seznam hlavních legislativních povinností na jednom webu.

Vize pro rozvoj české ekonomiky? Hospodářská strategie ČR je v meziresortním připomínkovém řízení

Od tohoto roku ministerstvo spustilo Portál živnostenského podnikání, kde je možné on-line založit živnost, změnit údaje, vyhledávat v registru nebo čerpat aktuální informace. 

„Naším cílem je tento web dále vylepšovat tak, aby byl co nejvíce uživatelsky přívětivý. Jedním z možných vylepšení by mohlo být nasazení chatbota s umělou inteligencí, který živnostníkům pomůže při řešení jejich dotazů,“ dodává Síkela.

Digitální účtenka

Proces nakupování pomůže usnadnit legislativní ukotvení elektronické a digitální účtenky, o kterém se bude diskutovat. Papírová forma účtenky by byla pouze na vyžádání zákazníka.

Digitální účtenku v jednotném formátu by bylo možné získat například prostřednictvím aplikace, e-mailu či QR kódů, což proces nakupování zrychlí, zjednoduší, zefektivní a zároveň přispěje k postupnému odstranění situace, kdy se účtenka vytiskne a rovnou „hází do koše“, protože ji zákazník nechce.

Výplata mzdy v cizí měně

Na základě dohody mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem umožnit rozšíření výplaty mzdy v cizí měně širšímu okruhu zaměstnanců. Jednalo by se o měnu, ke které vyhlašuje Česká národní banka (ČNB) kurz devizového trhu. Vyplácení v cizí měně by se týkalo například cizinců, zaměstnanců žijících v zahraničí nebo zaměstnanců, kteří mají partnera/ku s jiným než českým občanstvím.

Od ledna můžou firmy účtovat a platit daně i mzdy v cizí měně. Přiznání vyplní v korunách

Opatření konzultoval resort s ČNB, která s návrhem souhlasila. Zároveň se provede analýza možnosti sjednávání mezd v eurech i zaměstnancům, kteří nemají místo výkonu práce v zahraničí. Už dnes (od ledna 2024) mohou některé firmy odvádět daně a platit mzdy zaměstnanců v eurech či dolarech

Jednodušší převody vozidel

Při přepisu vozidel je nutné provádět evidenční kontrolu vozidla, což administrativně zatěžuje nové majitele. Proto MPO navrhuje současnou povinnost zavést v rámci STK. Nebylo by tedy nutné tento úkon provádět individuálně.

Omezení byrokracie

Balíček také obsahuje návrhy na změny v oblasti pokut podle zákona o přestupcích. Pokud pokutovaný zaplatí sankci ve zkrácené lhůtě od jejího udělení, automaticky se sníží její výše o polovinu. Mezi schválenými opatřeními je dále aktualizace obsahů jednotlivých živností či zavedení podkladů pro posuzování vlivu na životní prostředí pouze v elektronické podobě.

„V rámci meziresortního připomínkového řízení jsme vypořádali všechny připomínky. Vznikl tak seznam opatření, který bere komplexně v potaz potřeby podnikatelů napříč oblastmi. Nově jsme například do balíčku přidali navýšení limitu pro fotovoltaiku z 50 kW na 100 kW, do kterého by nebyla nutná výrobní licence od Energetického regulačního úřadu. Díky tomuto návrhu podpoříme rozvoj obnovitelných zdrojů, usnadníme povolávací procesy a celý proces tak urychlíme,“ prozrazuje ministr.

Podle něj by se jednalo o drobné stavby s výjimkou stavby vodního díla, kulturních památek a staveb ve zvláště chráněném území, památkové rezervaci nebo v památkové zóně.

Do Podnikatelského balíčku MPO na základě meziresortního připomínkového řízení přidalo návrh na definici automatizované provozovny, včetně řešení jejich otevírací doby o státních svátcích, reklamací zakoupeného zboží nebo návrh k součinnosti při kontrole v provozovně bez fyzické přítomnosti personálu.

Podnikatelský balíček je důležitým krokem k modernizaci a zjednodušení podnikatelského prostředí v České republice a jeho zavedení patří mezi hlavní priority vlády. Opatření budou realizovat jednotlivá gesční ministerstva ve spolupráci s dalšími dotčenými institucemi, MPO bude jejich koordinátorem. Cílem je všechna opatření realizovat do konce poloviny příštího roku.

Ilustrační fotografie

Podnikatelský balíček – seznam všech 22 opatření 

1) Databáze informačních povinností (DIP)
Zveřejnění povinností podnikatelů v jednom informačním systému a jejich průběžná aktualizace.


2) Portál podnikatele
Vytvořit jeden centrální web, kde budou k dispozici elektronické služby veřejné správy vůči podnikatelům. Portál bude sloužit jako rozcestník, odkud může uživatel elektronicky komunikovat s institucemi z jednoho místa. Portál podnikatele bude vytvořen na základě zkušeností Portálu občana.


3) Portál živnostenského podnikání
Provést úpravy Portálu živnostenského podnikání s cílem dosáhnout uživatelsky přívětivější podoby portálu. Zapojení umělé inteligence, která pomůže uživatelům při řešení jejich podnětů.


4) Zvýšení limitu pro fotovoltaiku
Zpracovat návrh na navýšení limitu pro fotovoltaiku z 50 kW na 100 kW, do kterého by nebyla nutná výrobní licence od Energetického regulačního úřadu. Navýšení limitu by se týkalo drobných staveb s výjimkou stavby vodního díla, kulturní památky a stavby ve zvláště chráněném území, památkové rezervaci nebo památkové zóně, nebo v území vymezeném Ministerstvem obrany nebo Ministerstvem vnitra stanoveném v nařízení vlády.


5) Aktualizace obsahových náplní jednotlivých živností
Aktualizace obsahových náplní jednotlivých živností v nařízení vlády č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních jednotlivých živností, aby byl obsah co nejvíce srozumitelný.


6) Řešení problémů souvisejících s odlišným zápisem předmětu podnikání ve veřejném rejstříku oproti živnostenskému rejstříku
Vést diskusi o existenci odlišností v zápisech ve veřejném rejstříku a živnostenském rejstříku. Zápis předmětu činnosti do obchodního rejstříku je soukromoprávní povahy a zápis do živnostenského rejstříku povahy veřejnoprávní. V obchodním rejstříku se zapisuje to, co firma deklaruje ve svých zakladatelských dokumentech. V živnostenském rejstříku jsou činnosti vymezené zákonem.

Pro zajištění právní jistoty a srozumitelnosti je důležité odstranit nesrovnalosti v zápisech mezi oběma rejstříky. Proto navrhujeme obecně zvýšit osvětu v této oblasti a zvážit doplnění vysvětlení u údaje „Předmět činnosti“ v obchodním rejstříku.


7) Diskuse nad uzákoněním digitální a elektronické účtenky. Jednotný formát pro digitální účtenky.
Diskuse nad legislativním ukotvením elektronické a digitální účtenky a zavedením jednotného formátu. Papírová forma účtenky by byla pouze na vyžádání zákazníka. Digitální účtenku by bylo možné získat například prostřednictvím aplikace nebo e-mailu, což proces nakupování zrychlí, zjednoduší, zefektivní a zároveň přispěje k postupnému odstranění situace, kdy se účtenka vytiskne a rovnou „hází do koše“, protože ji zákazník nechce.


8) Administrace využívání služebního vozidla zaměstnancem k soukromým účelům
Pro jednoduché vykazování a mapování služební a soukromé cesty je dnes možné využít digitální nástroje. Technické možnosti MPO prodiskutuje s technologickými firmami a například s iniciativou propodnikave.cz.

Součástí návrhu je také zvýšit informovanost a povědomí o současném systému použití vozidla k soukromým účelům a rozpracovat a zveřejnit příklady konkrétních životních situací.


9) Sjednocení postupů pracovišť Úřadů práce – závazné posouzení
Sjednocení postupů pracovišť Úřadů práce při statistickém vykazování. Zanalyzovat současný stav a na základě výsledků analýzy případě přijmout závazný metodický pokyn.


10) Výplata mzdy v cizí měně
Na základě dohody mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem rozšířit možnosti výplaty mzdy v cizí měně širšímu okruhu zaměstnanců a zanalyzovat možnosti sjednávání mezd v eurech i zaměstnancům, kteří nemají místo výkonu práce v zahraničí. O možnosti sjednávání mezd v cizí měně budeme dále intenzivně jednat.


11) Zjednodušit převody vozidel
Při přepisu vozidel je nutné provádět evidenční kontrolu vozidla, což administrativně zatěžuje nové majitele. Proto navrhujeme současnou povinnost zavést v rámci STK. Nebylo by tedy nutné tento úkon provádět individuálně.


12) Režim obchodního rejstříku – minimalizace časových prodlev při zápisech
V souvislosti s uplatňováním rejstříkového zákona je vhodné uvažovat o možnostech snížení formálnosti rejstříkového řízení. Možnou variantou je rozšíření okruhu situací, pro které je umožněn přímý zápis notářem bez rejstříkového řízení vedeného soudem. To by umožnilo zejména rychlejší a efektivnější promítnutí změn prováděných ve společnostech do obchodního rejstříku.


13) Podklady pro posuzování vlivu na životní prostředí v listinné podobě
Zvážit vypuštění možnosti požadovat podklady pro posuzování vlivu na životní prostředí i v listinné podobě. Požadovat je jen v elektronické podobě.


14) Změny v udělování pokut dle zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich
Budeme diskutovat o oblastech, ve kterých by bylo možné aplikovat snížení výše sankce/pokuty za včasné zaplacení. Pokud by pokutovaný zaplatil peněžitou sankci ve lhůtě např. 1 týdne od jejího udělení, snížila by se její výše automaticky např. o polovinu. O navrhovaných parametrech se bude ještě jednat. Okamžikem zaplacení této snížené sankce by řízení skončilo bez možnosti dalšího odvolání. Podnikatel by zaplatil nižší pokutu, státu (dozorujícím orgánům) by odpadla administrativa s vedením dlouhých odvolacích řízení.


15) Zmírnění povinnosti pro zpracování lesních hospodářských plánů
Zrušení povinnosti právnických osob nakládajících se státními lesy do limitu 50 ha výměry lesa zpracovávat lesní hospodářské plány.


16) Způsob zdanění ostatních kapitálových fondů ze zahraničí – potvrzení dosavadního výkladu
Publikovat sdělení, ve kterém se uvede, že výplaty, které nejsou součástí základního kapitálu, ale přesto představují kapitálové fondy, budou pro české daňové rezidenty zdaněny 15 % s tím, že při výpočtu daně je možné snížit základ daně o částku, kterou daný podíl původně stál. Jedná se o potvrzení/upřesnění dosavadního výkladu.


17) Limit u daňové ztráty
Ministerstvo financí prověří, zda by bylo možné upravit či zrušit limit 30 milionů korun u daňové ztráty. Stejně tak resort prověří další případné změny týkající se daňových ztrát. Tyto úpravy budou součástí připravované novely zákona o daních z příjmů.


18) Definice automatizované provozovny
Provést vyhodnocení stávající legislativy ve vztahu k novým způsobům prodeje, zejména automatizovanému prodeji bez fyzické přítomnosti personálu v provozovně.


19) Automatizované provozovny – reklamace
Navrhnout možné řešení vyřizování reklamací v automatizovaných provozovnách bez fyzické přítomnosti personálu v provozovně.


20) Automatizované provozovny – kontroly
Připravit metodické pokyny a návrh možného řešení součinnosti při kontrole dozorového orgánu v automatizovaných provozovnách bez fyzické přítomnosti personálu v provozovně.


21) Automatizované provozovny – prodej o státních svátcích
Rozšířit ustanovení zákona o prodejní době v maloobchodě o automatizované provozovny bez fyzické přítomnosti personálu. Případně vydat metodický výklad k těmto případům.


22) Oznamovací povinnosti příjemce při dovozu nebaleného vína
Prodiskutovat možnosti častějšího předávání dat, rozšíření jejich rozsahu a struktury mezi Generálním ředitelstvím cel a Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí pro potřebu její kontrolní činnosti. Cílem je následné odstranění dvou separátních oznamovacích povinností.

Zpět na začátek

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme