SP ČR: Optimismus českých vývozních firem pokračuje

Exportní statistiky pro rok 2023 potvrdily očekávání Svazu průmyslu a dopravy. Českým exportérům se nadále dařilo, zejména v první polovině minulého roku.

Zahraniční obchod se zbožím překročil hranici 4,43 bilionu korun a překonal tak rekordní objem 4,41 bilionu korun z roku 2022. Hlavními obchodními partnery zůstávají země Evropské unie a zbytku Evropy s celkovým podílem na vývozu přes 80 %, resp. 90 %.

Ilustrační fotografie

Cesta za hranice EU

Podpora lepší diverzifikace exportu je jedním z klíčových požadavků Svazu. Cílem je, aby český vývoz mimo Evropskou unii v průměru rostl rychlejším tempem než export do EU. Ve Svazu proto vítají novou Exportní strategii ČR, ve které je zakotvený důraz na konzultace s podnikateli při výběru teritoriálního a sektorového přístupu, což může diverzifikaci českého exportu zvýšit.

Pro bezpečnost je důležitá i divezifikace zdrojů

V oblasti diverzifikace zůstává důležitým prvkem také dostupnost zdrojů a zabezpečení jejich dodávek. České firmy se neobejdou bez dostatečných zásob potřebných vstupů do výroby, zejména surovin a energií, a to za přijatelné ceny.

Vláda by v rámci nové Exportní strategie ČR měla podpořit rozvoj strategických partnerství s významnými producenty a dovozci nerostných surovin. To je důležité nejen pro zajištění dodávek, ale také pro to, aby se snížila závislost na konkrétních dodavatelích.

Cílové destinace se mění

Z hlediska objemu meziročně stagnoval export do našich tradičních TOP 10 partnerských zemí – tj. do Německa, na Slovensko, do Polska, Francie, Itálie, Rakouska, Spojeného království, Nizozemska, Maďarska a Španělska. Stále důležitějším regionem pro mezinárodní obchod se tak stává Asie.

Ekonomická provázanost, stvrzená největší dohodou volného obchodu (RCEP) na světě, tento trend ještě umocňuje. Proto jsou snahy o aktivní zapojení EU a také hájení národních zájmů (cesta premiéra Fialy po šesti zemích Asie, cesta prezidenta Macrona do Číny) v této oblasti zcela legitimní.

Nejvíce vzrostl export na Ukrajinu

Z jednotlivých zemí pak český export loni nejvíce vzrostl na Ukrajinu, a to o více než 34 %. Čím dál víc se ale ukazuje nutnost toho, aby české exportéry podporoval stát a aby se zvýšil celkový objem financí v pojišťovacím Fondu Ukrajina. Navrhované navýšení limitu na jednoho zákazníka (z tří na pět milionů eur) a lepší nastavení parametrů čerpání jsou velmi vítané, bohužel ale stále nestačí.

Jakub Weimann: Český a ukrajinský byznys nacházejí společnou řeč

Další růst českého exportu v roce 2024 bude přímo záviset na ekonomickém růstu našich největších zahraničních obchodních partnerů, ale i na světové situaci v odvětvích, která jsou pro českou ekonomiku důležitá, zejména v automobilovém, strojírenském, elektrotechnickém a zdravotním průmyslu. Neméně důležitá bude finanční a institucionální podpora exportérů českým státem.

Cílem by mělo být srovnat podmínky pro české exportéry s jejich největšími obchodními konkurenty, jako jsou firmy v Německu, Polsku, Francii, ale i na Slovensku a v Maďarsku.

Převzato ze speciální přílohy časopisu Svazu průmyslu a dopravy České republiky Spektrum (01/2024). Autor: Lukáš Martin, ředitel Sekce mezinárodních vztahů

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme