Precizace kategorie piva a sladových nápojů se očekává v důsledku soudního sporu, jehož jádrem je právě otázka, jaký nápoj ještě můžeme označovat jako pivo.
Mexická odnož nápojářské společnosti Anheuser-Busch InBev obvinila v roce 2021 americkou firmu Constellation Brands z porušení dohody o používání názvu značky Corona s tím, že ji používá v rozporu s licenčním ujednáním na jiný výrobek než pivo. Constellation používá název Corona pro svůj nápoj hard seltzer, perlivou vodu s alkoholem a příchutí, jeden z mnoha alkoholických nápojů tohoto typu, které se staly ve Spojených státech velmi populární.
Společnost Constellation uvedla Corona Hard Seltzer na trh v únoru 2020 a v roce 2021 měla 6% podíl trhu v kategorii hard seltrez, což z ní činí čtvrtou největší značku v tomto doposud formálně nejasně definovaném segmentu. Nutno dodat, že Constellation svým produktem přímo konkuruje výrobkům stejné kategorie společnosti Anheuser-Busch InBev.
Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska slaví 100 let a začíná prodávat i do zahraničí
Hard seltzery jsou aktuálně podle podle amerického Úřadu pro obchod s alkoholem a tabákem (TTB) i Úřadu pro potraviny a léčiva (FDA) klasifikovány jako ochucený sladový nápoj, který spadá do širší kategorie piva. Hlavním fermentačním zdrojem je však obvykle cukr. Specificky předmětný nápoj tohoto soudního sporu neobsahuje sladové ani chmelové produkty, stejně jako valná většina dalších produktů označovaných jako hard seltzer.
Trendy v prodeji nápojů
Ať už se jedná o hard seltzer, nealkoholická piva, ready-to-drink koktejly, koktejly na základě vína nebo čaje, hranice mezi tradičními kategoriemi v alkoholu se stírají. Alkoholické limonádové nápoje typu hard seltzer představovaly v roce 2021 odvětví za více než 16 mld. USD a v roce 2023 by mohly z hlediska prodeje předstihnout mj. např. craftová piva. Americký spotřebitel vnímá tyto výrobky jako nejlepší hodnotu, kterou za své peníze může dostat. S aktuálními nejasnými hranicemi pro kategorie alkoholických nápojů těží segment produktů označovaných jako hard seltzer také z nižší daně, určené právě sektoru piva.
Velké pivovarské společnosti se postupně mění na nápojové společnosti. Jedná se o trend, který bude v roce 2023 vhodné sledovat také v kontextu českého exportu, který se aktuálně v segmentu nápojů orientuje především na pivo a víno. Podle společnosti IWSR, která se zabývá analýzou trhu s nápoji, se předpokládá, že v roce 2025 bude tato doposud nejasně definovaná kategorie nápojů tvořit čtvrtinu všech prodejů alkoholických nápojů v USA.
Obsah alkoholu v kategorii hard seltzer pohybuje nejčastěji v rozmezí 4–6 %; zdrojem alkoholu je pro většinu značek cukr, na trhu jsou také značky založené na sladovém základu nebo vodce. Obvykle mají méně kalorií než pivo nebo víno a jsou bezlepkové – profilují se jako zdravější alternativy alkoholických nápojů. Tržní podíl roste zejména na úkor piva; cena se v této kategorii pohybuje v rozmezí 15–25 USD za balení po 12 kusech, je tedy srovnatelná s cenou většiny domácích piv a obecně nižší než je cena řemeslných piv. Ačkoliv značky ze segmentu jsou aktivní na dalších trzích, severní Amerika se stále podílí až na 60 % globálních tržeb.