Daňové echo je vlastně personalizovaný dopis, který GFŘ zasílá poplatníkům v případech, kdy na základě dostupných dat identifikuje nesrovnalosti v jejich daňových povinnostech.
Smyslem této komunikace není podle správce daně represivní opatření, ale spíše neformální upozornění a nabídka možnosti včasné nápravy bez zbytečných sankcí.
Echo: Větší důvěra mezi státem a poplatníky?
„Zavedení Daňového echa je zásadním krokem k moderní a vstřícné daňové správě. Umožňuje nám budovat důvěru mezi státem a poplatníky a současně posilovat spravedlnost v daňovém systému. Naším cílem je vytvořit prostředí, kde poplatníci budou mít jasné a srozumitelné informace, což jim umožní lépe plnit své povinnosti,“ sděluje generální ředitelka GFŘ Simona Hornochová.
Finanční správa přechází na novou doménu gov.cz. Co to přináší?
„Věříme, že tento přístup povede k vyšší míře dobrovolného plnění daňových povinností a snížení nákladů spojených s kontrolními postupy. Jsem přesvědčen, že prevence je vždy efektivnější než následné vymáhání povinností. Pokud se tato nová komunikace osvědčí, máme v plánu pokračovat i v dalším období a u jiných daňových témat,“ doplňuje ředitel sekce výkonu daní Jiří Žežulka.
Daňové echo přináší podle GFŘ výhody nejen pro stát, ale i pro poplatníky tím, že jim poskytuje prostor k včasné nápravě případných chyb.
Finanční správa ČR (FS ČR) zavedla také další změnu, která má usnadnit komunikaci mezi státem a občany. Stejně jako ostatní úřady přechází letos na podzim na novou, jednotnou doménu gov.cz, která je součástí širšího vládního plánu pro zlepšení a zjednodušení přístupu k veřejným službám. Cílem bylo sjednotit všechny státní instituce pod jednu internetovou adresu. Tím se zjednodušuje vyhledávání potřebných informací a zajišťuje lepší přehlednost.