Startup Myco vymyslel obalový materiál z hub, který je levnější než plast

Z malého experimentu v koupelně vytvořil David Šohaj Minařík startup Myco, který z houbového mycelia vyrábí nejlevnější průmyslové ekologické obaly na světě. Jejich obaly jsou dokonce levnější než polystyren. Svůj nápad chce šířit i za hranice Česka.

Jihomoravská firma Myco prodává obaly z hub pro průmysl. Jsou směsicí houbového mycelia a odpadu z dřevozpracujícího nebo zemědělského průmyslu, jako jsou piliny, konopné pazdeří nebo třeba papír. Jde tak o kvalitní ekologickou alternativu běžných plastových obalů. „Jeden náš zákazník v našich obalech převáží obrovské skleněné hranoly. Házejí s nimi z metru a hranolům se nic nestalo,“ říká zakladatel značky David Šohaj Minařík.

Takto třeba vypadá možné využití houbovitého materiálu jako obalu.

Zajímavá je na houbových obalech nejen jejich odolnost a rozložitelnost v přírodě, ale i jejich cena. Firma, která sídlí v malé vesnici Bzenec na Kyjovsku, totiž vymyslela unikátní technologii, díky které vyrábí tyto houbové materiály nejlevněji na světě. Její eko obaly jsou dokonce levnější než klasický polystyren. V dnešním „přeplastovaném“ světě jde tak o převratný vynález, který by mohl zredukovat množství plastových obalů, které používají průmyslové firmy po celém světě.

Z malíře se stal přes noc biotechnologický vývojář

Počátky vývoje této technologie však nebyly jednoduché. Firma bojovala s vysokou energetickou náročností celého procesu a s tím spojenou vysokou cenou výsledných produktů. „Sypký materiál se musí nejprve sterilizovat, než se na něm začne pěstovat mycelium. Dělali jsme to nejprve parou, ale to nebylo konkurenceschopné,“ vzpomíná Minařík. Po několika neúspěšných pokusech změnil zakladatel celý proces a vymyslel výrobní linku, která několikanásobně snížila cenu obalů. „Odpadní materiál už nesterilizujeme parou, ale kontinuálně. To snížilo celkovou cenu produktu na desetinu,“ dodává vývojář.

Zakladatel startupu Myco David Šohaj Minařík chtěl pracovat na něčem, co bude celospolečensky prospěný projekt.

David Šohaj Minařík je přitom vystudovaný výtvarník a houbám se původně věnoval pouze ve svém volném čase či pro umělecké účely. „Houby mě fascinovaly vždycky. Proto jsem jednou při brouzdání na internetu narazil na mycelium a začal jsem s ním experimentovat pro umělecké účely,“ vzpomíná na svou uměleckou kariéru Minařík.

Přečtěte si, jak se v roce 2022 stal Myco nejlepším udržitelným projektem roku

Pak mu však vážně onemocněla dcera. „Měl jsem pocit, že bych měl dělat něco, co má vyšší smysl, stejně tak jako lékaři, kteří dennodenně zachraňují životy,“ vysvětluje podnikatel. Napadlo ho využít mycelium. Během probdělých nocí tak začal studovat houby a prováděl v koupelně s myceliem první pokusy. A tehdy se zrodil nápad na Myco. Z výtvarníka se tak prakticky přes noc stal biotechnologický vývojář.

Bez dotací by se Myco nemohlo rozvíjet

Vývoj prvních výrobních technologií začal v jeho malířském ateliéru společně s materiálovým inženýrem Janem Ostrezi, který je spoluzakladatelem značky. Postupně nabírali další technologické experty a zaměstnance do výroby a v roce 2021 založili firmu Myco.

Jde o klasický startup. Částečně je financovaný z vlastních výnosů a částečně od investorů. Hlavními investory je skupina jihomoravských podnikatelů Garage Angels a Jihomoravské inovační centrum JIC Ventures. „Máme za sebou první financování a čeká nás ještě druhé a třetí,“ uvádí Minařík. Větší investiční injekce bude potřeba i pro budoucí distribuci jejich technologie do světa.

Jihomoravské inovační centrum JIC spustilo další podpůrný program pro inovační firmy

Důležité jsou pro ně i dotace, které jim velmi pomáhají k dalšímu rozvoji jejich obalových materiálů. „Náš rozvoj stojí na tom, jestli dotaci dostaneme nebo ne. Bez ní bychom do toho často ani nešli,“ tvrdí zakladatel.

Plast by se měl používat jen tam, kde nejde nahradit

Firma se pokusila vymýšlet z houbového materiálu i jiné produkty – například dřevotřísku. Kvůli nedostatku kapitálu a malému týmu však nemají možnost v tom ve velkém pokračovat. „Náš tým je banda dvanácti podhodnocených srdcařů, kterým na to bohužel nezbývá čas ani peníze,“ vysvětluje Minařík.

Ve firmě Myco je výzkum spíš než jen doplňkem samotnou podstatou podnikatelského projektu.

Na využití materiálu z hub má však expert střízlivý pohled. „Jsou obory, jako je třeba zdravotnictví nebo stavebnictví, kde plast plní na 100 procent svoji funkci. Houby tam nemají co dělat,“ říká expert. Na druhou stranu by se podle něj neměl plast nadužívat. „Plast je geniální vynález, který nás dostal do vesmíru a na úplně jinou životní úroveň. Neměl by se ale používat zbytečně jenom pro to, že je levnější,“ tvrdí expert na houby.

V současnosti Myco pracuje na větší automatizaci výroby.

Z houbového materiálu tak Myco stále vyrábí především obaly pro průmysl. „Snažíme se hledat využití, které má smysl. Nechceme dělat předražené blbosti. Designové prvky u nás nehledejte. Není tam dopad a my chceme, aby naše práce dopad měla,“ říká majitel firmy.

Projekt se díky svému byznysovému potenciálu i akcentu na udržitelnost letos představil mimo jiné na říjnovém Týdnu inovací a dostal se i do letošního finále jihomoravského kola soutěže Firma a Živnostník roku 2024.

Podívejte se, kdo uspěl v soutěži Firma a Živnostník roku 2024 na jihu Moravy

Myco výrobky budou až desetkrát levnější

Minařík má do budoucna vizi, že se náklady na výrobu, a tedy i cena výrobků ještě o něco sníží. Konkrétně díky automatizaci a optimalizaci celého procesu výroby. „Máme v tom velké mezery. Až to bude hotové, zlevní se to podle mě až desetkrát,“ uvádí zakladatel firmy. Na to však jeho společnost nemá expertní znalosti. Proto si Myco najmulo společnost, která jim zajistí upgrade. „Spolupracujeme s firmou SEMA design. Navrhla nám výrobní linku 2.0., která by měla celý proces zlevnit,“ říká Minařík.

Cíle firmy ale míří ještě dál. Minařík nechce zůstat pouze u prodeje ekologických obalů. Chce především prodávat technologii na jejich výrobu. „Nejsme profíci v prodeji obalového materiálu. My rozumíme především houbám a technologiím. Tomu se chceme věnovat. Prodej obalového materiálu rádi přenecháme jiným. To pro nás není,“ vysvětluje.

Nejprve však musí dostatečně dobře umístit na trh samotný produkt, což se firmě začíná dařit. „Spolupracujeme se Škodou nebo třeba Meoptou,“ uvádí zakladatel. Neomezují se však pouze na český trh, ale míří i za naše hranice. „Máme navázané partnerství v Německu s Hagopur, také máme rozjedené partnerství ve Velké Británii, Itálii nebo Polsku. Jednáme také s USA nebo třeba Indií,“ dodává.

Jakmile si budou jistí, že se obaly na světovém trhu uchytily, začnou prodávat i samotnou technologii. „Minimálně u třech firem máme už teď nastavené, že jim do budoucna prodáme i naši technologii,“ sděluje Minařík.

S mateřskou firmou Myco ale skončit neplánují. „Bude vždy produkovat to, co teď. Půjde o hlavní centrum Myco technologie, kde se budou dít další inovace. Chceme využít toho, že máme tým různorodých lidí a tím pádem máme možnost dělat věci jinak,“ říká zakladatel značky.

Klaudie Břeňová

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme